به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل استانداری فارس مسعود گودرزی با بیان اینکه کارخانه قند ممسنی که سالها با وضعیت راکد و در چارچوب تصمیمات هیأت حمایت از صنایع کشور قرار داشت، اکنون در مرحله جدیدی از ساماندهی قرار گرفته است گفت: مسیر احیای واقعی کارخانه پس از سالها بلاتکلیفی هموار خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این میان، موضوع اتصال مستقیم کشاورزان منطقه به زنجیره تأمین مواد اولیه، به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه احیا تعریف شده است.در این چارچوب، تأکید شده است که کشاورزان شهرستان ممسنی و مناطق اطراف باید نقش اصلی در تأمین مواد اولیه کارخانه داشته باشند. این رویکرد علاوه بر افزایش پایداری تولید، میتواند زمینهساز افزایش سطح زیرکشت چغندر قند، بهبود درآمد کشاورزان و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در منطقه شود.
به گفته مسعود گودرزی، رویکرد اصلی مدیریت استان، بازگرداندن این کارخانه به چرخه تولید با محوریت توسعه کشاورزی منطقه و فعالسازی خط تولید مبتنی بر چغندر قند است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به سابقه طولانی پیگیری وضعیت این کارخانه گفت: از سالهای گذشته موضوع تعیین تکلیف و فعالسازی مجدد این واحد صنعتی در دستور کار بوده و تلاش شده ابتدا وضعیت مالکیت و ساختار حقوقی آن بهصورت کامل شفاف شود تا مسیر برای ورود سرمایهگذار توانمند فراهم گردد.
به گفته وی، یکی از مشکلات اصلی این واحد، طولانی شدن فرآیند تصمیمگیری و نبود برنامه عملیاتی مشخص برای بهرهبرداری پایدار بوده است.
گودرزی افزود: در مقاطعی از روند واگذاری، نگرانیهایی نسبت به اهداف برخی متقاضیان وجود داشت؛ چرا که بخشی از پیشنهادها بیشتر بر استفاده از ظرفیت واردات و تصفیه شکر خام متمرکز بود و ارتباط مؤثری با توسعه کشاورزی منطقه نداشت. بر همین اساس، سیاستگذاری استان به سمت انتخاب سرمایهگذاری سوق داده شد که بتواند خط تولید چغندری را فعال کرده و زنجیره کامل تولید شکر را در منطقه شکل دهد.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، بخش عمدهای از حقوق معوق کارگران تاکنون پرداخت شده و بخش باقیمانده نیز طبق برنامه زمانبندیشده در حال تسویه است؛ پیشبینی میشود طی یکی تا دو ماه آینده، تمامی مطالبات کارگری این واحد به طور کامل تسویه شود؛ اقدامی که از نگاه مسئولان، پیششرط اساسی برای آغاز مجدد فعالیت تولیدی به شمار میرود.
وی تأکید کرد: هیچ برنامهای برای احیای کارخانه بدون در نظر گرفتن حقوق و معیشت کارگران قابل اجرا نبوده و این موضوع همواره در اولویت مذاکرات با سرمایهگذار قرار داشته است. همزمان با پیگیری مسائل مالی، فرآیند آمادهسازی فنی و تدوین برنامه راهاندازی مجدد نیز پیش رفته و سرمایهگذار مکلف شده است برنامه اجرایی دقیق خود را ارائه کند.
بر اساس اعلام مسئولان، این برنامه نیز تهیه و ارائه شده و اکنون در مرحله بررسی و تکمیل مقدمات اجرایی قرار دارد. با توجه به اینکه فصل برداشت چغندر بهاره به پایان رسیده، برنامهریزی شده تا تا آغاز فصل پاییز، زیرساختهای لازم برای راهاندازی مجدد کارخانه تکمیل شود و شرایط برای شروع تولید فراهم شود.
/پایان متن/













Sunday, 28 June , 2026