رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه در زمینه افزایش قیمت کودهای شیمیایی با حضور وزیر جهاد کشاورزی نشست برگزار می‌کنیم، گفت: کمیسیون کشاورزی از افزایش قیمت کودهای شیمیایی جلوگیری می‌کند و با آن مخالف است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در باره افزایش قیمت کود شیمیایی، گفت: دستگاه‌های متولی و دولت قیمت کودهای شیمیایی شامل اوره، فسفات و پتاسه را تا ۳۰ درصد افزایش داده‌‍‌اند که برخلاف نگاه قانونی است، بنا و رویکرد بر این بوده تا از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

نماینده مردم داراب و زرین دشت با اشاره به اینکه کشور توسعه یافته همواره به تولید توجه ویژه‌ای می‌کنند اما متاسفانه در شرایطی که مطالبات گندمکاران پرداخت نشده قیمت کودهای شیمیایی را افزایش داده شده است، ادامه داد: افزایش قیمت کودهای شیمیایی بر روند تولید اثرگذار بوده و مشکلاتی را به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه در راستای جلوگیری از افزایش قیمت کودهای شیمیایی از طریق وزیر جهاد کشاورزی و نهاد ریاست جمهوری مسائل را پیگیری کرده‌ایم، عنوان کرد: فردا (دوشنبه ۲۴ مهرماه) نشست کمیسیون کشاورزی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وی، مسئولین بانک مرکزی و دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود تا قیمت کودهای شیمیایی را به صورت موقت به نرخ قبلی آن بازگردانیم و تا پایان آذرماه تغییری ایجاد نشود و کشاورزان بتوانند از نهاده‌های مورد نیاز استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی از افزایش قیمت کودهای شیمیایی جلوگیری می‌کند و با آن مخالف است، تصریح کرد: کنترل قیمت کود شیمیایی در افزایش سطح زیرکشت و تولید بیشتر اثرگذار است تا بتوانیم به در بلند مدت به نقطه مطلوبی برسیم.

عسکری با اشاره به اینکه در مکاتبه و دیدار با رئیس جمهور خواستار جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه در حوزه کشاورزی شده‌ایم، افزود: سازوکاری را برای دولت بر اساس قانون تعریف کرده‌ایم و باید این مسیر را طی کنند، اگر در جایی مشکل وجود دارد نباید در حوزه کشاورزی تصمیمات نسنجیده‌ای اتخاذ شود، اگر بنا دارند قیمت نهاده‌ای را افزایش دهند باید با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی، مجلس و شورای قیمت گذاری باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه هدف ما کمک کردن به دولت برای رشد تولید، افزایش انگیزه کشاورزان و خودکفایی است و اگر هر بخشی برای خود تصمیمی اتخاذ کند در شرایط فعلی مشکلاتی را به همراه دارد، عنوان کرد: با تصمیمات یکباره فضای تولید برهم می‌خورد درحالی که باید نهاده‌های مورد نیاز کشت پاییزه را فراهم کنیم.

/پایان متن/