مدیر کل فنی و دبیر شورای ترافیک استانداری فارس با بیان اینکه استانداری آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری برای ثبت ملی بافت تاریخی شیراز را دارد،گفت: با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد بافت تاریخی و لزوم حفظ این بافت باارزش ضروری است ثبت ملی بافت تاریخی شیراز در دستورکار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، امیرحسین جمشیدی روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بافت تاریخی شیراز با مساحت تقریبی ۳۵۷ هکتار دارای حدود ۱۲ هزار پلاک با کاربری‌های مختلف مربوط به دوره‌های تاریخی است که از این میان ۴۱۰ اثر ثبت ملی، حدود ۲۰ امامزاده و قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ پلاک واجد ارزش هستند.

مدیر کل دفتر فنی استانداری فارس ادامه داد: از ارزشهای منحصر به فرد بافت تاریخی شیراز هم نشینی ارگانیک سه مقوله سکونت، معیشت و زیارت است که شهر تاریخی شیراز را در کنار دو شهر مشهد و قم به عنوان شهرهای استثنائی ایران که بحث زیارت نیز در بافت تاریخی آن وجود دارد مطرح می‌کند.

جمشیدی اضافه کرد: افزون بر وجود آثار و بناهای متعدد تاریخی در این محدوده، این بافت تاریخی محل زندگی بزرگانی هم چون حافظ سعدی ملاصدرا و صدها شخصیت بزرگ فرهنگی ایران بوده و از این حیث نیز جزو شهرهای منحصر به فرد و استثنایی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: از طرفی بافت فشرده و ارگانیک شهر و خانه‌های منحصر به فرد آن این شهر را از سایر شهرهای مناطق گرم و خشک ایران متمایز کرده است.

جمشیدی به سایر ویژگی‌های بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و گفت: عناصر معماری منحصر به فرد خانه های شیراز مانند سردرهای خاص نوع حیاط مرکزی و سازماندهی فضاها و همچنین تزئینات مخصوص سبک شیراز از ویژگیهای این محدوده تاریخی بوده و فضاهای شهری خاص مانند مراکز محلات و فضاهای شهری حکومتی دوره زندیه از جمله ویژگی‌های این شهر تاریخی است که شیراز را از سایر شهرهای تاریخی کشور متفاوت کرده است.

وی با بیان اینکه استانداری فارس آمادگی لازم جهت هرگونه همکاری برای ثبت ملی بافت تاریخی دارد، گفت: با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد بافت تاریخی و دغدغه شهروندان فرهنگ دوست ،شیراز ،اساتید متخصصان حوزه معماری شهرسازی و میراث فرهنگی برای حفظ این بافت ارزشمند ضروری است که پیگیری‌های لازم از سوی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت ملی این محدوده در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا؛ ثبت ملی بافت تاریخی شیراز یکی از پیشنهادهایی است که اخیرا از سوی دکتر محمد هادی ایمانیه استاندار فارس برای حفظ و احیای این محوطه تاریخی به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد شده؛ رویکردی که تاکنون با واکنش‌های مثبت صاحبنظران و کارشناسان همراه بوده است.

/پایان متن/

  • منبع خبر : ایرنا