استاندار فارس گفت: تمام چاه‌های کشاورزی استان ظرف ۲ سال آینده به کنتورهای هوشمند مجهز می‌شوند.

محمدهادی ایمانیه در شورای آب استان در شیراز افزود: این اقدام به مدیریت و مصرف بهینه آب کمک خواهد کرد و به کشاورزان نیز این اجازه را خواهد داد که بتوانند از منابع آب پایدارتری استفاده کنند و در مقاطع مختلف سال نگران کاهش آب چاه های کشاورزی نباشند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای فارس، ایمانیه ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد که با کمک بانک‌ها نسبت به پرداخت وام برای تهیه کنتور اقدام شود و کشاورزان نسبت به پرداخت اقساط آن اقدام کنند.

استاندار فارس عنوان کرد: کنتورهای هوشمند مورد نیاز نیز بنا شد که توسط کارخانه صنایع الکترونیک شیراز و یک کارخانه در شهر مشهد تامین شود.

پلمب چاه‌های آب باغ شهرهای صدرا

ایمانیه گفت: برای حفظ منابع آبی شهر صدرا، شهرداری این شهر موظف است که از اردیبهشت‌ سال ۱۴۰۲ به جای استفاده از آب چاه برای آبیاری فضای سبز شهری از پساب حاصل از تصفیه خانه فاضلاب این شهر استفاده کند.

او ادامه داد: باغ شهرهای شهر صدرا هم مکلفند که با یک فاصله مشخصی که به آنها اعلام می‌شود نسبت به پلمب چاه‌های خود اقدام کرده و برای آبیاری از پساب این شهر استفاده کنند.

رهاسازی آب سد درودزن

استاندار فارس گفت: سال گذشته با توجه به کمبود آب و خشکسالی امکان رها سازی آب سد درودزن برای کشاورزان شهرستان‌های خرامه، مرودشت و زرقان فراهم نشد و چاره‌ای جز این هم نداشتیم، چرا که این کار می‌توانست ما را در بحث تامین آب آشامیدنی شهرهای اطراف سد دچار مشکل کند.

ایمانیه اظهار کرد: اما امسال با توجه به نزول رحمت الهی در ۲ نوبت یکبار به عنوان حمایت از محیط زیست و حقابه دریاچه و تالاب بختگان و یک بار هم اخیرا ۵۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی شهرستان های مرودشت، خرامه و زرقان آب سد درودزن رهاسازی شد.

او ابراز امیدواری کرد که با نزول رحمت الهی و تداوم بارش‌ها در فروردین ماه سال ۱۴۰۲، نیازی به رهاسازی مجدد آب سد درودزن نباشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس نیز گفت :در این جلسه مصوبات بسیار خوبی داشتیم و استاندار محترم نسبت به سرانجام فرایند نصب تجهیزات اندازه گیری بر روی همه چاهها مبنی بر تامین کنتورهای هوشمند به میزان مورد نیاز تاکید کرد.

سیاوش بدری، خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پساب شهر شیراز و سایر شهرها برای صنایع و فضای سبز از دیگر مواردی بود که استاندار در خصوص آنها دستورات لازم را به دستگاههای متولی داد.