رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: باید در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی برای مردم ایجاد جاذبه کنیم، امروز کسی که پول یا پس اندازی داشته باشد نمی‌داند این پول را باید کجا ببرد.

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی کلیات بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با اشاره به اینکه سال گذشته تخصیص و پرداخت بودجه بخش عمرانی با مشکلات زیادی مواجه بوده است، گفت: بودجه عمرانی امسال بدتر از سال گذشته است و شاید از نظر رقمی افزایش پیدا کرده باشد اما از نظر عملکردی حتماً ضعیف‌تر است؛ علت ضعف عملکردی بودجه عمرانی سال آینده آن است که به نسبت تورم و متناسب با آن افزایش پیدا نکرده است.

وی افزود: اگر برای بودجه سال آینده بیش از ۴۰ درصد افزایش بودجه عمرانی داشتیم، شاید سال ۱۴۰۲ می‌توانستیم شرایط امروز را تکرار کنیم؛ اما افزایش بودجه زیر سی درصد است، بنابراین سال آینده سال سخت‌تری برای بخش عمرانی خواهد بود.

باید به سمت مولدسازی حرکت کنیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: البته نمی‌توان به دولت خرده گرفت، چراکه غیر از این راه دیگری ندارد. درآمدهای دولت مشخص است و عمده منابع آن از فروش نفت و دریافت مالیات تامین می‌شود.

رضایی کوچی یادآور شد: اگر بخواهیم برای افزایش درآمد دولت، مالیات را افزایش دهیم، به مردم فشار بیشتری وارد می‌شود. از سوی دیگر در شرایط موجود، افزایش درآمد از طریق فروش نفت مقدور و ممکن نیست؛ ضمن آنکه قرار بر این است که بودجه کشور از فروش نفت فاصله بگیرد و بر این موضوع اتکا نشود.

وی با اشاره به ضرورت مولدسازی در اقتصاد کشور، عنوان کرد: چندین سال است در دولت و مجلس مطرح می‌شود که باید به سمت «مولدسازی» برویم و ضروری است به تدریج در این مسیر گام برداریم. بسیاری از دستگاه‌های کشور هستند که اموال و املاک فراوانی دارند اما توان دل کندن از اموال و املاک خود را ندارند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: یک وزیر یا رئیس می‌خواهد ملک را برای نهاد خود نگاه دارد و تصور می‌کند بزرگ بودن محوطه اداره یا زمین‌هایی که در اختیار دارد قدرتمندی او را تعریف می‌کند.

نهادهای مختلف توان دل کند از دارایی‌های خود را ندارند

رضایی کوچی بیان کرد: در شرایط فعلی نهادها و دستگاه‌های مختلف باید همه زمین‌ها و املاکی مازادی که نیاز مبرم به آنها وجود ندارد را برای مولدسازی ارائه کنند و به کمک دولت و مردم بیایند. این‌ها دارایی‌های مردم است و امروز زمانی است که مردم به این خدمات بیشترین نیاز را دارند.

وی درباره چگونگی سازوکار مولدسازی اظهار کرد: این دارایی‌ها را باید به منابع مالی تبدیل کنیم و آنها را به پروژه‌های عمرانی کشور تزریق کنیم. تکالیفی که در بودجه برای دستگاه‌های اجرایی در نظر گرفته‌ایم کمتر اجرایی می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تقویت بخش خصوصی کشور در حوزه عمرانی، گفت: بخش خصوصی در حوزه عمرانی کشور امروز کجا قرار دارد؟ اصلاً حضوری ندارد؛ این یعنی امروز همه نقدینگی که در اختیار مردم است به سمت دلار، سکه یا سایر سوداگری‌ها می‌رود.

ضرورت ایجاد جاذبه در بخش خصوصی

رضایی کوچی متذکر شد: باید در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی برای مردم ایجاد جاذبه کنیم. امروز کسی که پول یا پس اندازی داشته باشد نمی‌داند این پول را باید کجا ببرد.

وی افزود: فرد گمان می‌کند باید سکه یا دلار بخرد و به سمت سرمایه گذاری در صنعت، تولید یا پروژه‌های عمرانی نمی‌رود؛ چراکه این بخش‌ها جاذبه لازم برای مردم را ندارد. مردم اطمینان ندارند که سرمایه گذاری در بخش خصوصی می‌تواند برای آنها سودمند باشد و قدرت رقابت با سوداگری‌ها را داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه بودجه باید بخش خصوصی ایجاد انگیزه کند، تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف بودجه ۱۴۰۲ آن است که انگیزه‌سازی برای بخش خصوصی ایجاد نمی‌کند و انگیزه‌ای برای هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های عمرانی در بخش خصوصی وجود ندارد.

رضایی کوچی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان رأی‌گیری درباره کلیات بودجه با آن مخالفت کردید؟ بیان کرد: با تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۲ مخالفت نکردم، اما قطعاً اصلاح بودجه را در کمیسیون‌های تخصصی مجلس و صحن علنی دنبال خواهم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به لایحه دولت آیا قابلیت اصلاح وجود دارد؟ اظهار کرد: بله؛ معتقد هستم که این کلیات قابلیت آن را دارد که اصلاح و اشکالات آن برطرف شود.

/پایان متن/

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر