رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از دستگاه‌های اجرایی کشور خواستار جلوگیری از تولید و توزیع نهال‌های غیرمجاز با بکارگیری راهکارهای پیشگیری مناسب در این زمینه شد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جابه‌جایی و توزیع نهال‌های غیرمجاز در تمامی استان‌ها ممنوع است، مطرح کرد: توزیع نهال‌‌ها باید با گواهی سلامت همراه باشد و هر گونه تخلف در این زمینه پیگرد قانونی دارد.
وی با اشاره به اهمیت پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به باغات، افزود: انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این مسئله در راستای حمایت از تولیدکنندگان مجاز نسبت به جلوگیری از انتقال نهال‌های آلوده نیز اهتمام جدی داشته باشند.
عسکری در رابطه با ترک فعل مسئولان اجرایی کشور در این زمینه، اعلام کرد: هر گونه کوتاهی مدیریتی و تخلف در این زمینه که منجر به آسیب به باغداران و تولیدکنندگان مجاز بشود مجلس یازدهم و کمیسیون تخصصی کشاورزی بر اساس جایگاه نظارتی و در چارچوب قانون با خاطیان برخورد خواهد کرد.
نماینده داراب و زرین‌دشت با بیان اینکه حفظ حقوق تولیدکنندگان بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: توزیع نهال‌های فاقد گواهی سلامت و بهداشت به حفظ امنیت غذایی آسیب‌ خواهد زد که لازم است در این زمینه راهکارهای مناسب پیشگیری از طرف دستگاه‌های اجرایی موظف نیز بکارگیری بشود.


در متن کامل این نامه خطاب به مسئولان عالی‌رتبه کشور آمده است:
بسمه تعالی وزیر محترم کشوروزیر محترم جهاد کشاورزی فرماندهی محترم کل نیروی انتظامی کشوررئیس محترم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور
موضوع: جلوگیری از جابه‌جایی و عرضه نهال‌های تولید شده غیرمجاز و فاقد گواهی سلامت در تمامی نقاط مختلف کشور
با سلام و احترام
با توجه به اهمیت تولید نهال سالم، حفظ امنیت غذایی، ممانعت از انتقال و انتشار آفات و بیماری‌های گیاهی توسط نهال‌های آلوده (فاقد برچسب و گواهی بهداشت که در نهالستان‌های غیرمجاز تولید گردیده‌اند) در سطح کشور و حمایت از تولیدکنندگان مجاز؛ شایسته است در راستای اجرای صحیح قانون ضمن نظارت جدی بر این مسئله با ممانعت از صدور بارنامه جهت حمل و نقل آن‌ها به سایر استان‌ها، نسبت به توقیف و امحا اینگونه نهال‌ها نیز اقدام لازم صورت پذیرد.
رونوشت: دفتر مقام معظم رهبری نهاد ریاست‌جمهوریرئیس محترم قوه قضائیه استانداران کشور
/پایان متن/