با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور و سازمان غله ایران به مشکلات انجمن سیلوداران ایران با هدف اصلاح قوانین و مقررات و همچنین اهمیت حمایت‌های دولتی به سرمایه‌گذاران رسیدگی شد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست‌ مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از گندم‌کاران، گفت: بیمه محصولات کشاورزی نظیر گندم در توان کشاورزان این حوزه نیست که بایستی دولت در این زمینه در چارچوب قانون گندم‌گاران را حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه نباید تهدیدی نسبت به امنیت غذایی مردم باشد، افزود: در موضوع سلامت مردم و امنیت غذایی هیچ دستگاهی حق کوتاهی نباید داشته باشد و در راستای حمایت و همکاری با کشاورزان بر این باوریم تا بخش خصوصی را کمک کنیم.

عسکری ادامه داد: در رابطه با امنیت سرمایه‌گذاری باید بستر مناسبی فراهم شود و کمیسیون کشاورزی مجلس در حل مسائل سیلوداران نیز رویکرد و نگاه حمایتی دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه تعیین قیمت‌های مربوط به نگهداری گندم در سیلوها باید بر اساس مولفه‌های لازم باشد، گفت: هزینه نگهداری گندم در سیلوهای بتنی و فلزی باید بر اساس محاسبات دقیق تعیین شود و مبنا واقعیات باشد تا هم سرمایه‌گذاران آسیب نبینند و هم اینکه دولت هم ضرر نکنند.

عسکری در پیشنهاد خود مبنی بر اینکه بایستی راهکاری مناسب در این زمینه پیگیری شود، تصریح کرد: مشکلات مربوط به کاهش محسوس حجم ذخیره‌سازی در ظرفیت سیلوها به دلیل خشکسالی و کاهش تولید محصول گندم است.

وی افزود: با توجه به اینکه بایستی در سرمایه‌گذاری و ایجاد سیلوها به تمامی ابعاد آن به ویژه مکان‌یابی و توجیه اقتصادی آن توجه می‌شد اما قانون باید انعطاف داشته باشد و فضاسازی لازم قانونی را مصوب و یا اصلاح کنیم تا امکان ارائه تسهیلات دولتی به سرمایه‌گذاران فراهم شود.

/پایان متن/