نمایندگان مجلس در دیدار با رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه و حفاظت محیط زیست شورای ملی ترکمنستان بر افزایش سطح مراودات پارلمانی و همکاری‌ها در حوزه محیط‌زیست و مقابله با بحران ریزگرد‌ها تأکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از خانه ملت، محمدجواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، علی جدی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان و سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با چاری گلدی بابا نیازف رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه و حفاظت محیط‌زیست و سیاست کشاورزی-صنعتی مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان دیدار و گفتگو کردند.

فضاسازی برای رویکرد‌های پارلمانی در راستای تقویت سطح مراودات دو کشور

عسکری در ابتدای این دیدار ضمن تبریک برای انتخاب سردار بردی محمداف به عنوان رئیس جمهور ترکمنستان، گفت: انتخابات ریاست جمهوری گام مهمی در تحکیم و تقویت بنیان‌های مردمسالاری ترکمنستان است.

 

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه به دیرینگی روابط دو کشور اشاره کرد و یادآور شد: روابط و مناسبات دو کشور ایران و ترکمنستان همواره حسنه بوده و جمهوری اسلامی ایران از تقویت همکاری‌ها با ترکمنستان استقبال می‌کند.

وی با ابراز خرسندی از نشست‌ها و توافقات پارلمانی میان مجالس دو کشور ایران و ترکمنستان نیز عنوان کرد: رویکرد‌های پارلمانی نیاز به فضاسازی دارد و ضروری است که از ظرفیت‌های همه جانبه دو کشور در مسیر ارتقای سطح مراودات در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و کشاورزی استفاده شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان سخنان خود همگرایی دو کشور در منطقه را کمک به رشد و بالندگی مراودات ایران و ترکمنستان توصیف و خاطرنشان کرد: ایران و ترکمنستان به واسطه همسایگی دیرینه، سرنوشت مشترکی دارند و پیوند‌های عمیق تاریخی، دینی و فرهنگی دو کشور بر اهمیت گسترش و توسعه مناسبات دوستانه فیمابین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان افزوده است.

تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان شتاب‌دهنده مناسبات پارلمانی است

در ادامه این دیدار، جدی نیز با حائز اهمیت خواندن ارتقای سطح مراودات پارلمانی ایران و ترکمنستان گفت: مجلس شورای اسلامی از تقویت همکاری‌ها با ترکمنستان استقبال می‌کند و تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی بین دو کشور شتاب دهنده مناسبات و مراودات پارلمانی است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با دعوت از گروه دوستی پارلمانی ترکمنستان و ایران برای سفر به تهران اظهار داشت: نقش مناسبات پارلمانی و گروه‌های دوستی در ایجاد شناخت و درک مواضع متقابل نسبت به رویداد‌ها و تحولات منطقه‌ای و جهانی حائز اهمیت است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکمنستان در پایان تصریح کرد: تقویت مراودات مجالس دو کشور می‌تواند به توسعه تعاملات پارلمانی کمک نموده و باعث ارتقا سطح روابط در زمینه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی فرهنگی و سیاسی شود.

ایران و ترکمنستان برای حل بحران ریزگرد‌ها گام‌های عملی بردارند

سمیه رفیعی هم در این نشست گفت: با فروکش کردن کرونا ویروس در منطقه، تلاش دو کشور برای ارتقای سطح مناسبات و همکاری‌ها ضرورت دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در این زمینه تاکید و ابراز داشت: دولت، ملت و مجلس شورای اسلامی از تقویت روابط همه جانبه با ترکمنستان استقبال کرده و خواستار محقق شدن توافقات دو طرف در موضوعات مورد علاقه هستند.

وی با اشاره به موضوع ریزگرد‌ها و تأثیر مستقیم آن در اکوسیستم منطقه تاکید کرد: تغییرات آب و هوایی و بحث ریزگرد‌ها از جمله موضوعات اساسی است که ضرورت دارد دو کشور نسبت به بر طرف شدن این پدیده محیطی، تصمیم جدی گرفته و گام‌های عملی بردارند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این موضوع پیشنهاداتی مطرح کرده و پیگیری آن از سوی دو کشور می‌تواند بحران‌های اقلیمی منطقه را کاهش دهد.

پس‌روی آب دریای خزر بزرگ‌ترین مشکل اکوسیستمی کشور‌های منطقه است/ اعلام آمادگی برای افزایش تعاملات پارلمانی، اقتصادی، تجاری و کشاورزی

در ادامه این دیدار چار گلدی بابا نیازف رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه، حفاظت محیط زیست و سیاست کشاورزی-صنعتی مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان نیز در ابتدای سخنان خود روابط موجود میان عشق آباد و تهران را در مناسبات منطقه‌ای و بین المللی حائز اهمیت و راهبردی دانست.

وی در ادامه با اشاره به موضوع ریزگرد‌ها و تغییرات محیطی، خشک شدن رودخانه‌ها و پس روی آب دریای خزر را جزء بزرگ‌ترین مشکلات کشور‌های منطقه دانست و گفت: گرمای هوا و تغییرات اکوسیستمی، منطقه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه ساخته و امید است دو کشور با پیگیری این موضوع مهم، گام‌های جدی در رفع این معضل بردارند.

بابا نیازاف تعاملات و مراودات دو کشور در حوزه‌های مختلف پارلمانی، اقتصادی، تجاری و کشاورزی را پر اهمیت شمرد و اظهار داشت: امید است دو کشور با بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود، روابط و همکاری‌ها را گسترش دهند.

رئیس کمیته منطقه‌ای توسعه، حفاظت محیط زیست و سیاست کشاورزی-صنعتی مصلحت خلق شورای ملی ترکمنستان در پایان این دیدار خاطرنشان کرد: تقویت مراودات و افزایش تعاملات دستاورد‌های مهمی برای دو ملت دوست و همسایه به همراه خواهد داشت.

/پایان متن/