زهرا لاریجانی (وانیا) کارشناس مسئول گردشگری خوراک وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی در یک یادداشت علمی در رابطه با اهمیت گردشگری خوراک در نقاط مختلف ایران تاکید کرد و گفت:

این نوع از گردشگری متکی بر خوراکی‌های بومی هر منطقه بوده و گردشگر به قصد آزمودن غذایی خاص، سفری را آغاز می‌کند. در هر گوشه از سرزمین گسترده ایران، طبیعتی زیبا و دلفریب و به تناسب آن فرهنگی بر اساس پیشینه و شرایط جغرافیایی خاص آن، وجود دارد. این گوناگونی فرهنگی جزئی از طبیعت هر یک از استان‌های ایران بوده و تناسبی خاص با آن منطقه دارد. از کویرهای زیبای استان‌های سمنان، اصفهان، یزد و خراسان جنوبی گرفته تا کوه‌های سربه فلک کشیده کردستان، کرمانشاه و ایلام تا سرزمین سبز گیلان و مازندران، هر یک به تناسب جفرافیای آن دارای فرهنگ خاص خود است. یکی از جنبه‌های خاص فرهنگی هر یک از مناطق ایران، غذای آن منطقه است. امروزه غذاهای یکسانی در کل ایران طبخ می‌شود ولی در هر استان غذایی سنتی وجود دارد که ریشه در وجود مواد اولیه در آن ناحیه دارد. به طور مثال در استان سرسبز مازندران که گیاهان خوش‌بو و معطر فراوان است، در غذاهای سنتی از این دست مایه بهره فراوان برده شده است یا در استان‌های آذربایجان که فراورده‌های دامی به وفور وجود دارند، از محصولات لبنی در طبخ غذا نیز استفاده زیادی شده است.

غذا یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگی اقوام ایران نیز بوده که تاثیرپذیری بسیاری از شرایط جغرافیایی آن منطقه داشته و نمادی از فرهنگ آن قوم نیز محسوب می‌شود. بسیاری از غذاهای ایران زمین در مناسبت‌های خاصی پخته شده و آداب و رسوم خاصی را نیز در پی دارد.

نتیجه این سفرها می‌تواند منجر به برگزاری جشنواره‌های غذایی شود که چندی است این نوع جشنواره‌ها در گوشه گوشه ایران برگزار می‌شوند و علاقمندان ضمن سفر علاوه بر آشنایی با غذاهای بومی ایران، با آن منطقه خاص نیز آشنا شده و از زاویه دیگری سفر را تجربه خواهند کرد.

/پایان متن/