بررسی‌های رسانه عصر کار نشان از این دارد که فرآیند تولید تا مصرف فرآورده‌های لبنی در فارس نیازمند تعریف زنجیره مدیریتی مبنی بر تامین مواد اولیه و ارتقاء توان تولید و بهره‌وری البته با یک نظام عرضه شفاف و کارآمد متناسب با شرایط اقتصادی جامعه است که با توجه به سوء‌مدیریت احتمالا قطعی جهاد کشاورزی به عنوان یک دستگاه اجرایی متولی در این زمینه که تعطیلی کارخانجات مصداق بارز آن است، ورود و مداخله استاندار دغدغه‌مند و انقلابی فارس و وزیر جهاد کشاورزی جهت حل این مسئله و گزارش به مردم بسیار ضروری می‌باشد.

در سال‌های گذشته ۵۱ واحد لبنی در استان فارس فعالیت داشته که هم اکنون تعداد واحدهای فعال به ۱۱ کارخانه رسیده و ۴۰ کارخانه عطایش را به لقایش بخشیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار بر اساس آمار و اطلاعات موجود در سال‌های گذشته ۵۱ واحد لبنی در استان فارس فعالیت داشته که در حال حاضر تعداد واحدهای فعال در این استان ۱۱ کارخانه است و کارشناسان امر بر این باورند که این کارخانه‌ها نیز در آستانه تعطیلی هستند. با توجه به این آمار می توان پی برد که تنها ۲۰ درصد از واحدهای لبنی استان فارس به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دلایل و شواهد مختلفی برای تعطیلی این واحدهای لبنی در استان فارس وجود دارد برخی چهار برابر شدن قیمت شیر خام در چهار سال، افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران در سال جاری، افزایش چشم‌گیر بسته‌بندی و… را از جمله مسائلی عنوان می‌کنند که مدیران کارخانه‌های لبنی با آن دست و پنجه نرم می‌کردند که در این خصوص عطایش را به لقایش بخشیدند و واحدهای تولیدی خود را تعطیل کردند.

به دلیل افزایش سرسام آور قیمت‌ها، قدرت خرید مردم پایین آمده است

البته موضوع دیگری را که نباید از آن غافل بود کاهش چشمگیر تقاضا برای خرید مواد لبنی است زیرا به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، قدرت خرید مردم پایین آمده و این امر به طور حتم واحدهای تولیدی را با مشکلات عدیده‌ای رو به رو کرده است.

کارشناسان امر بر این باورند که کاهش قدرت خرید مردم و مصرف لبنیات باعث شده که بخشی از واحدهای تولیدی میزان قابل توجهی از شیر خام تحویلی به کارخانجات در سه واحد لبنی استان تبدیل به شیر خشک شده و صادر شود.

علاوه بر این مسائل و چالش‌های فوق، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه انرژی، هزینه نوسازی ماشین آلات و … نیز فشارهای زیادی را بر مدیران این واحدهای تولیدی وارد کرده است.

تعطیلی ۴۰ واحد لبنی استان فارس

مدیر عامل شرکت تعاونی شیر و فرآورده های لبنی فارس در گفتگو با پایگاه خبری بازار پیرامون تعطیلی این ۴۰ واحد لبنی در استان توضیح داد: متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در تمامی ابعاد قدرت خرید مردم و به همان میزان مصرف لبنیات در استان فارس کاهش چشم‌گیری داشته به گونه‌ای که بسیاری از این محصولات روی دست تولیدکننده مانده است.

ابراهیم معتمدی به ذکر مثالی پرداخت و افزود: شیر خام به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه صنعت لبنیات و محصولات لبنی طی چهار سال بیش از ۴ برابر رشد داشته است به گونه‌ای که از هر لیتر ۱۵۰۰ تومان در سال ۹۶ به ۶۶۰۰ تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات باعث لطمه خوردن به واحدهای لبنی در استان فارس شده است، ادامه داد: به عنوان نمونه دولت برای تامین خوراک دام ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌دهد از این رو دامدار مجبور است با قیمت‌های سرسام‌آور خوراک دام را تهیه کند و برای آنکه این مشکل را جبران کند قیمت شیر خام را افزایش می‌دهد.

مدیر عامل شرکت تعاونی شیر و فرآورده‌های لبنی فارس از کاهش ۲۰ درصدی مصرف لبنیات در بین مردم استان خبرداد و گفت: بلاتکلیفی در قیمت‌گذاری محصولات لبنی، واحدهای تولیدی را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده و آن‌ها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

معتمدی تامین نهاده‌های دامی یارانه‌ای با هدف متناسب کردن هزینه‌های تولید و قیمت عرضه و یا افزایش قیمت شیر خام را از راه های نجات واحدهای لبنی از تعطیلی دانست و اظهار کرد: اگر قرار باشد واحدهای تولیدی شیر خام را با قیمت سرسام‌آور تهیه کنند چاره‌ای به جز افزایش قیمت ندارند به همین دلیل باید برای جبران ضرر و زیان خودشان قیمت را افزایش بدهند که در نهایت این امر کاهش قدرت خرید مردم را به همراه دارد.

افزایش قیمت ماده اولیه بسته‌بندی لبنیات و هزینه‌های حمل و نقل و انرژی کمر واحدهای تولیدی را شکست

وی با اشاره به اینکه درآمدها و هزینه‌های واحدهای تولیدی با هم هم‌خوانی ندارد، بیان کرد: افزایش قیمت ماده اولیه بسته‌بندی لبنیات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه انرژی، هزینه نوسازی ماشین آلات و… هزینه‌هایی هستند که کمر واحدهای تولیدی را شکسته است.

مدیرعامل یک واحد تولیدی لبنی در استان فارس که سال گذشته اقدام به تعطیلی واحد لبنی خود کرده است، هم در گفتگو با بازار گفت: عدم وجود بازار، نقدینگی، مشکلات حقوق و دستمزد کارگران و … همه باعث شد که سال گذشته واحد تولیدی‌ام را که بیش از ۲۰ سال فعالیت داشت، تعطیل کنم.

رحیم شریفی با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت شیرخام بیان کرد: بیش از ۶۰ نیرو به طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم از واحد لبنی مربوط به من ارتزاق می‌کردند که با تعطیلی واحد تمامی این افراد بیکار شدند.

وی به کاهش دریافت شیر خام اشاره کرد و افزود: به عنوان نمونه کارخانه بنده در یک برهه زمانی حدود ۶۰ تن شیر خام به صورت روزانه دریافت می‌کرد اما در چند مدت اخیر و به ویژه سال قبل به هفته ای حدود پنج تن هم نمی‌رسید چگونه باید انتظار داشت که این واحد بتواند به کار خود ادامه دهد.

عضو هیات مدیره شرکت تعاونی شیر و فرآورده های لبنی فارس با بیان اینکه مسئولان گوششان به صحبت‌های ما بدهکار نیست، افزود: فقط یک مسئول را در استان نام ببرید که دغدغه رفع مشکلات واحدهای تولیدی لبنی را داشته است، هیچ کس فکر تولید و کارگر نیست.

شریفی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران توضیح داد: به عنوان نمونه در سال جاری حقوق کارگران ۵۷ درصد افزایش یافته است در حالی که قیمت فرآورده‌ها لبنی کمتر از هشت درصد بالا رفته است با این وضعیت چطور باید فعالیت کرد؟

وی با بیان اینکه شیر خام ۵۰ درصد افزایش یافته، گفت: البته نمی‌توان انتظار داشت که دام‌دار قیمت شیر خام را افزایش ندهد زیرا مجبور است برای تامین نهاده و خوراک دام در بازار سیاه قیمت‌های هنگفتی بپردازد و چاره‌ای به جز افزایش قیمت شیر خام ندارد.

بر این اساس ضرورت دارد دولت با ارائه راهکارهای اساسی علاوه بر حمایت از حقوق مصرف‌کننده شرایطی را اتخاذ کند تا واحدهای تولیدی نیز با ضرر و زیان روبه رو نشوند و به ناچار مجبور نشوند کارخانه‌های خود را تعطیل کنند.

/پایان متن/