اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی کشور در خصوص تخریب بافت تاریخی شیراز به حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران نامه نوشت.

جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی
ریاست جمهوری اسلامی ایران
با عرض سلام، ادب و احترام

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی کشور بدینوسیله نگرانی خود را نسبت به تخریب‌های سازمان یافته در بافت‌های تاریخی و ارزشمند شهرهای ایران علی الخصوص بافت تاریخی شهر شیراز به بهانه طرح توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) اعلام می‌دارد. همانگونه که مستحضرید تخریب‌های گسترده‌ای در بافت تاریخی شهر شیراز در این سالها تحت عنوان توسعه حرم صورت گرفته، که با تاسف بسیار اکثر بناهای جایگزین کاربری‌های تجاری داشته و به نوعی پاساژسازی با عنوان توسعه حرم صورت گرفته است. این سوداگری شهری گسترده متاسفانه قصد توقف نداشته و هر روز به بهانه‌های مختلف و با طرح‌های عجولانه و بدون کارشناسی، بخش‌های بزرگی از بافت تاریخی شیراز با پیشینه هزار ساله و هم‌پیوند با هویت ایرانی ـ اسلامی را به عنوان توسعه حرم اما با مقاصد پشت پرده مالی و سوداگری نابود کرده است.

پروژه ناموفق بین‌الحرمین که پس از سالها هیچ رونق و اعتلایی به مفهوم زیارت نداده، درس عبرتی برای متولیان امر نشده است و همچنان به دنبال مداخلات بزرگ مقیاس در محدوده حرم و تخریب تاریخ و فرهنگ شیراز هستند. در آخرین طرحی که برای این بافت ارزشمند تاریخی برنامه ریزی شده است، ایجاد یک صحن بزرگ بین حرم شاهچراغ (ع) و حرم سید علاالدین حسین (ع) است که با تخریب ۵۷ هکتار (۵۷۰ هزار متر مربع) از بافت تاریخی و از بین رفتن صدها خانه ثبت ملی و ارزشمند همراه خواهد بود. تخریب مواریث فرهنگی و تاریخی این سرزمین توسط هر جایگاه، سازمان یا مقام مسئولی، تخریب فرهنگ، تاریخ و هویت این سرزمین است.

آنچه که باعث تاسف بسیار است، این حقیقت غیرقابل کتمان بوده که موارد بسیاری از تملک‌ها و تصاحب‌های خانه‌های این بافت تاریخی با حکم دادگاه و یا قطع خدمات شهری نظیر برق و گاز جهت فشار برای تخلیه خانه ها و در کل با عدم رضایت ساکنین همراه بوده است. در ثانی، حتی اگر این تخریب ها با رضایت مالکین اتفاق افتاده باشد، اموال فرهنگی و تاریخی جزو سرمایه‌ها و ثروت‌های فرهنگی کل مردم جامعه محسوب شده و تصمیم در مورد وجود و یا عدم وجود آنها صرفا بر عهده مالکین و مسئولین امر نیست. و نمی توان بر اساس تصمیم‌های مادی و معیشتی از جانب مردم ساکن در بافت، و یا تصمیم‌های سرمایه گذاران خصوصی و دولتی با نیت‌های سوداگرانه مالی و نیز تصمیم‌های سیاسی استانی و کشوری، نسبت به تخریب این میراث فرهنگی به جای مانده از تاریخ و هویت ایرانی ـ اسلامی قدم ناثواب برداشت.

اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی کشور به نمایندگی از دانشجویان سراسر کشور در این سه رشته، تقاضامند است هرچه سریع تر نسبت به توقف اقدامات مخربانه در بافت تاریخی شهر شیراز و حفاظت و مرمت بناهای ارزشمند آن و ترویج مفاهیم زیست مومنانه در جوار حرم مطهر شاهچراغ و گردشگری زیارت محور با تاکید بر حفاظت از ارزشهای تاریخی و فرهنگی دستورات، اقدامات و پیگیری های لازم را مبذول فرمائید.
با تشکر
اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی معماری، مرمت و شهرسازی ایران