ایت الله دژکام در آیین اختتامیه ششمین کنگره شعر ایثار و زنان عاشورایی گفت: شعر قدم اول در ترویج فرهنگ و هنر ایثار و شهادت است شاید در بقیه هنرها چنان تردست نباشیم اما باید از ابزارهای دیگر هنر هم در این حوزه استفاده کنیم.

آیت الله شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشوراییکه.در شیراز برگزار شد، گفت: چه آنان که در راستای جریان باطل، حق را ضایع کنند، چه آنان که که با سروده های خود حق را یاری کنند، حق را ماندگار می کنند.

آیت الله شکری با استناد به آیه قرآنی سوره شعراء بیان داشت: شعرا به دلیل آنکه در هر وادی سرگردانند و در خیال پردازی قوی هستند بیشترین جریانی که اینها را دنبال می کنند گمراهانند.
وی افزود: آن کسانی که هدفمند زندگی می کنند، ایمان و رشد و تعالی بشریت به سوی کمال نامحدود دارند انسان‌هایی با شاعرانی متفاوت هستند. شاعرانشان حق را چنان از باطل تبیین می کنند که باطل را به زانو در می آورند. انسان می فهمد شعر هدفمند شعر در خدمت عمل صالح و ایمان است و شعر در جریان حمایت حق و مقاومت و ایستادگی چه ها که نمی کند.

آیت الله دژکام در آیین اختتامیه ششمین کنگره بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: یک جمله از بند سیاست های کلی ایثار و شهادت که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند را به خود و همه عزیزان یادآوری کنم، در سیاست های کلی که ایشان فرمودند در ترویج فرهنگ ایثار وجهاد و ساماندهی امور ایثارگران، حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری جهت اشاعه فرهنگ ایثار وجهاد و شهادت را وظیفه مدیران نظام قراردادند.
وی افزود: در این سیاست کلی صرفا بنیاد شهید مجری نیست بلکه همه ما موظفیم در این راستا حرکت کنیم.

وی بیان داشت: این جلسات یک آغازیست برای اینکه این فرهنگ ترویج شود. شعر به عنوان یک هنر اصیل ایرانیست حیطه شعر که هنر ایرانیان است الهام بخش از سایر حیطه های هنر است. شعر قدم اول در ترویج فرهنگ و هنر است شاید در بقیه هنرها چنان تردست نباشیم اما باید از ابزارهای دیگر هنر هم در این حوزه استفاده کنیم.

امام جمعه شیراز ابراز داشت: شعر تنها ردیف و قافیه درست کردن نیست بلکه شعر یعنی با کسی که می خواهیم فرهنگش را رواج دهیم همدلی کنیم.

وی با ابراز تاسف بیان کرد: هنرمندی که صحنه های خصوصی زندگی جنسی اش را در اینستاگرام به نمایش می گذارد هرچقدر هم پول به او بدهید نقش شهید ایفا کند به دو هزار نمی‌ارزد. این هنرمند نیست هنر فروش است ما هنرمند می خواهیم کسی که متاع خود را به بازار می آورد تا کاسبی کند هنرمند نیست بازار هنر بازار کاسبی نیست بلکه بازار عشق و عاشقی است.

وی در پایان گفت: امیدواریم علاقه به هنر و پایبندی به ارزش های که هنر را جاویدان ساخته است ما را به جایی برساند که بگویند اگر حسین وار شهید نشدند، زینب وار این پیام را به همه عالم منتقل کردند.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور با حضور در این مراسم گفت: زبان هنر و زبان شعر، زبان بیان است. وقتی کلمات کشش یک مفهومی را پیدا نمی کنند ما پناه می‌بریم به تمثیل به زبان شعر به زبان هنر که یکی از اصلی‌ترین حاملان این فرهنگ شعر بوده است.
وی افزود: شعرای ارزشی، شعرای توحیدی، شاعران ایثارگر و ایثارگران شاعر هر دو به یک مفهوم هستند که در راه حق انجام وظیفه کرده‌اند.

وی با اشاره به شاعران کشورهای حاضر در جلسه عنوان داشت: شعرای کشورهای پاکستان، کشمیر، فلسطین و … در بیان اعتقاداتشان این آزادگی را که ما داریم ندارند و باید زحمات بسیاری تحمل کنند تا بتوانند عشق الهی‌شان را بیان کنند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی هم شرایط کشور ماهم به همین گونه بوده است گفت: این آزادی بیان و چیزی که امروز به دست ما رسیده است حاصل زحمات و خون های بسیارست.

وی تاکید داشت: یکی از ماموریت های اصلی ما ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و شناساندن چهره ایثار و شهادت است که انقلابشان را به هیچ نمی فروشند. به خاطر باور قلبی‌شان پای ایمانشان ماندن و از تجلی رفتار آنهاست که این نهضت تا امروز ادامه پیدا کرده است.

به گفته وی شاعر اصلی خود شهید، پدر و مادر شهید است چون تمام مقاومتشان عاشقانه بوده است و چه هنرمندی از این بالاتر که جان و جسمت را در طبق اخلاص بگذاری با آنها عشق را نشان دهی نه با کلمات و او خود حسین است.

/پایان متن/