در دیدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی به اهمیت نگاه جامع مدیریتی در زمینه ارتقاء جایگاه صنعت کشاورزی و دامپروری و همچنین مدیریت منابع آبی استان فارس تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از دفتر نماینده، علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسبت به سازمان جهاد کشاورزی بیگانه نیستیم، مطرح کرد: اگر وزارت جهاد کشاورزی هم در سطح کشور و هم در سطح استان‌ها خوب عمل کند می‌توانیم در بخش کشاورزی خودکفا و مستقل باشیم که این نیازمند آن است نگاه تخصصی در این مجموعه حاکم شود و از نگاه سیاسی پرهیز شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ما با خشکسالی و کمبود آب مواجه است، گفت: باید برای منابع آبی ارزش قائل شویم و برنامه‌ای منسجم و علمی برای حفظ و بهره‌برداری مناسب از آن داشته باشیم.

پاکفطرت گفت: متاسفانه وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی و ذخیره‌سازی آب حاصل از باران و آب‌های سطحی نیز جایگاه مناسبی ندارد و برداشت بی‌رویه از منابع آبی توسط کشاورزان که با فشار برخی از افراد منجر به صدور مجوز شده است، چالش‌هایی را برای کشور فراهم کرده است که بایستی با اصلاح الگوی کشت و تغییر رفتار ما در بخش کشاورزی به نسل‌های آتی توجه کنیم و شرایط سفره‌های آب زیرزمینی را تقویت و بهبود ببخشیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه میزان بودجه به میزان خسارت برای پروژه‌های عمرانی با هم تناسبی ندارد، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری ما در آبخوان‌داری و آبخیزداری باید افزایش پیدا کند تا هم از وقوع سیل جلوگیری شود و هم از تحمیل خسارت‌های چند میلیاردی قابل توجه به شهرها و روستاها پیشگیری شود تا هزینه آن صرف پروژه‌های عمرانی مربوط به ذخیره‌سازی آب شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در مصارف آبی بایستی یک نگاه جامع مدیریتی در بهینه‌سازی مصرف آب پیاده‌سازی بشود، افزود: انتظار می‌رود در تخصیص میزان منابع آبی به مصرف‌کنندگان بخش کشاورزی تا مقدار مشخصی قیمت ثابت و از آن مقدار ثابت بیشتر قیمت‌ها به صورت تصاعدی محاسبه شود تا شرایط تغییر الگوی کشت و مصرف آب نیز بهینه‌سازی شود.

پاکفطرت با تاکید بر اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان فارس باید برای کشاورزان در زمینه الگوی کشت برنامه عملیاتی داشته باشد، افزود: استان فارس یک ایران کوچک است و از برخی کشورهای اروپایی هم بزرگتر است که لازم است در زمینه کشت محصولات کشاورزی که در حال حاضر به صورت سنتی و مدرن نظیر گلخانه‌ای، قطره‌ای، غرقابی، دیم و … انجام می‌پذیرد به صورت یک الگوی برای جهان باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه برخی از کالاهای اساسی و استراتژیک که از طریق واردات تامین می‌شوند، گفت: تامین این کالاها مانند گندم به عنوان یک نیاز حیاتی نیز متاثر از تحولات منطقه‌ای و جهانی است که بایستی کشت جایگزین و کشت فراسرزمینی در دستور کار قرار بگیرد.

پاکفطرت کشاورزی خوب را ضامن بقای دامپروری دانست و در این زمینه گفت: توسعه هدفمند و پایدار بخش کشاورزی باعث توسعه صنعت دامپروری خواهد شد و که اگر اقدامات بر اساس برنامه باشد می‌توانید الگویی برای سایر استان‌ها و حتی منطقه و‌ جهان باشید.

پاکفطرت با تاکید بر اینکه جهاد کشاورزی نباید سیاسی مدیریت شود، اظهار داشت: بدنه وزارت کشور و وزارت امور خارجه تنها یک مجموعه سیاسی هستند و سایر دستگاه‌های اجرایی وزارتخانه‌ها از جمله جهاد کشاورزی نیز تخصصی هستند و اصلاً نباید وارد بحث سیاسی شوند و اگر هم عده‌ای خواستند این دستگاه‌ها را وارد سیاست کنند، وارد نشوند و کار خود را انجام بدهند؛ بنابراین جهت انجام کارهای شاخص و الگو از مدیران و کارشناسان شایسته، پیشکسوتان و همچنین جوانان باانگیزه، نخبه و انقلابی استفاده شود و در این زمینه چپ و راست ندارد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در رابطه با افزایش راندمان تولید و حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، گفت: هر چه بتوانیم فرآیند تولید به مصرف را کاهش دهیم هم کالای تولیدی ارزان و سریع به دست مصرف‌کننده می‌رسد و هم نقش شایانی در ارتقاء جایگاه اقتصادی کشاورزان خواهد داشت که قطعا در افزایش راندمان و پشتیبانی از تولید اثرگذار خواهد بود.

مجتبی دهقان‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این دیدار با تأکید بر اینکه در بدنه این وزارتخانه دفتر امور مجلس به طور مستمر با نمایندگان مردم ارتباط دارند، مطرح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سازمان جهاد کشاورزی فارس هم جهت برقراری این ارتباطات به صورت فصلی و مستمر با نمایندگان مجلس به عنوان منتخبین مردم تعریف شده است که قطعاً در راستای رشد و توسعه برنامه‌ها و همچنین ارتقاء جایگاه این دستگاه اجرایی، نقش‌آفرین است.

وی با بیان اینکه انتقال خواسته‌ها و دیدگاه‌های مردم توسط اعضای مجمع نمایندگان فارس در بخش کشاورزی برای ما بسیار حائز اهمیت است، افزود: تحقق مطالبات مردمی قطعا باعث افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود فضای کسب و کار می‌شود که امید است در این راستا یک فضای همدلی و تعامل بین دستگاه‌های مختلف قوای سه‌گانه ایجاد شود تا موجب همگرایی و تحقق اهداف ما در بخش کشاورزی بشود.

دهقان‌پور با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی از نقد و پیشنهادات مختلف استقبال می‌کنیم، گفت: قطعا نقدهایی بر ما وارد است و کاستی‌هایی هم داریم که برقراری ارتباطات و قرار گرفتن در یک فضای گفت‌وگو و تعامل نیز باعث می‌شود نقاط ضعف ما تبدیل به نقاط قوت بشود که پویایی بخش کشاورزی را در بر خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با تاکید بر اینکه کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بخش‌ اقتصادی این استان محسوب می‌شود، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و ظرفیت‌های موجود در بخش کشاورزی نیز ضرورت دارد حمایت‌های مربوط به بخش تولید افزایش پیدا کند تا موجب پویایی بخش‌های دیگر اقتصادی بشود.

وی با گلایه از اینکه در موضوع مدیریت منابع آبی، نگاه و اقدامات دستگاه‌های متولی هماهنگ نیست، بیان داشت: انتظار داریم در یک شبکه به هم پیوسته مدیریت هماهنگی در موضوع آب اتفاق بیفتد که ذخیره‌سازی نزولات جوی و تغییر الگوی کشت البته با در نظرگرفتن معیشت مردم در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

رفع موانع صادراتی محصولات کشاورزی، امنیت غذایی در راستای استقلال و خودکفایی، حفظ منابع پایه کشاورزی، افزایش ظرفیت تولید در گلخانه‌ها با هدف بهبود بهره‌وری و کاهش مصرف آب و همچنین هوشمندسازی منابع آبی و حذف واسطه‌ها و دلالان در فرآیند تولید تا مصرف از جمله عناوین و مباحث مطرح در این زمینه بود که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به آن اشاره کرد.

/پایان متن/