هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور و دامپزشکی و پنجمین نمایشگاه شیلات و آبزیان تجهیزات و صنایع وابسته با هدف ارائه دستاوردها و خدمات تخصصی در راستای تحقق راهبردهای ملی جهش تولید و صنعتی شدن نظام تولید با بهره‌گیری فناوری‌ها و تجهیزات جدید برگزار می‌شود.

عبدالصمد رنجبر، معاون بهبود امور دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس در نشست خبری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور و دامپزشکی و پنجمین نمایشگاه شیلات و آبزیان، تجهیزات و صنایع وابسته در رابطه با سهم این استان در نظام تولید کشور، اعلام کرد: فارس با ۱۲ درصد از تولیدات کشاورزی و ۶.۵ درصد از تولیدات دام و طیور در کشور رتبه ۴ دارد.

وی همچنین با ارائه آماری از میزان تولید گوشت قرمز و محصول عسل، ادامه داد: تولید ۷۰ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲ هزارتن عسل طبیعی جایگاه فارس را در رتبه سوم کشور قرار داده است.

رنجبر با اعلام جایگاه چهارم فارس در تولید گوشت مرغ و همچنین شیر خام از جهش تولید این محصولات در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یک مگاپروژه و دو زنجیره بزرگ در فرآیند تولید گوشت و تکمیل ۳ زنجیره گاوداری در شیراز زمینه لازم را برای ارتقاء جایگاه فارس در بین ۳ رتبه نخست تامین‌کنندگان این کالاها خواهد شد.

وی با تشریح فعالیت ۱۰۵۵ واحد تولیدی صنعت طیور در این استان، گفت: این واحدها با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و بکارگیری فناوری‌های جدید می‌توانند در تامین گوشت سفید مورد نیاز کشور نقش‌آفرین باشند.

رنجبر اضافه کرد: همچنین در سال گذشته پس از ۲۰ سال برای اولین بار مرغ بومی این استان با عنوان مرغ پارسه در کشور ثبت ملی شد.

معاون بهبود امور دامی جهاد کشاورزی فارس جمعیت دامی سبک این استان را ۷ میلیون و هشتصدهزار راس اعلام داشت و تصریح کرد: فارس در این حیطه رتبه نخست را دارد که دو میلیون و سیصد هزار راس از این تعداد مربوط به عشایر است.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه در عرصه تولید و بازار در دستورکار جدی این معاونت و مجموعه جهاد کشاورزی قرار دارد، افزود: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را در زمینه پرواربندی گوشت قرمز و برای تولید قراردادی جذب کنیم قطعا نتایج مثبتی در بر خواهد داشت.

این مقام مسئول با ارائه آماری از ساختار تولید واحدهای تولیدی در حوزه دام، گفت: ۶۰ درصد از این واحدها به صورت سنتی و نیمه صنعتی و ۴۰ درصد صنعتی هستند که در این نمایشگاه‌ها باید تلاش بشود تا بتوانیم صنعت دام فارس و حتی سایر استان‌های کشور را بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و خدمات بهینه نیز به مراحل قابل قبولی از پیشرفت برسانیم.

رنجبر برگزاری نمایشگاه‌ها را زمینه‌ساز صنعتی شدن نظام تولید معرفی کرد و ادامه داد: در راستای تولید دائمی پایدار و افزایش بهره‌وری این دو نمایشگاه تخصصی هم از جنبه ارائه خدمات توسعه‌ای صنایع دامپروری با تجهیزات و فناوری‌های جدید و هم از جنبه بهره‌برداری از این دستاوردها برای تولیدکنندگان فرصت‌آفرین است.

وی افزود: اگر هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند قطعا قیمت نهایی مصرف‌کننده کم خواهد شد که نتیجه آن افزایش قدرت خرید مردم و افزایش سرانه مصرفی گوشت سفید در بین خانوارهای ایرانی می‌شود.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان از برنامه حمایتی دولت سیزدهم از قشر توليدکننده خبر داد و خاطرنشان کرد: با توجه به‌ تولیدات انبوه در بازار دولت نسبت به خرید مرغ مازاد با هدف افزایش ذخایر استراتژیک و همچنین افزایش میزان صادرات اقدام کرده است که در هفته گذشته مراحل اجرایی صادرات هزار تن مرغ نیز به کشورهای خارجی آغاز شد.

/پایان متن/