نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی و دادستان شیراز نسبت به پیشگیری از توسعه باغ‌شهری‌ها به دلیل هدررفت منابع و سرمایه‌های لازم جهت هزینه در بخش تولید تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار مسئله باغ‌شهری‌ها سالهای متمادی است که به دلیل ضعف مدیریت حاکم بر دولت‌ها و همچنین انگیزه کاذب بعضا سرمایه‌داران جهت ایجاد یک فضای ویلایی‌مانند به دور از تمرکز جمعیتی در مناطق شهری و روستایی می‌باشد و این تبدیل به یک روند غلط و فرسایشی در هدررفت منابع و سرمایه‌های قابل توجه بخشی از جامعه محسوب میشود.

عدم توجه به این موضوع که عمدتا به دلیل ضعف دستگاه‌های اجرایی در راستای نظارت و کنترل بر روند ساخت‌وسازهای حریم شهرها است متاسفانه بر اساس آماری غیررسمی باعث ایجاد ۲۰۰ هزار باغ‌شهری تنها در شهرستان شیراز شده است که آمارگیری دقیق از استان و سایر مناطق کشور یک فاجعه ملی را نشان می‌دهد.

هر چند دستگاه‌های اجرایی نظیر جهاد کشاورزی و امور اراضی وابسته به آن تا حد امکان و توان از این ساخت‌وسازهای غیرقانونی و تغییرکاربری‌ها جلوگیری می‌کنند اما تاکنون در این زمینه ناکام مانده‌اند و علیرغم ارائه طرح‌های مشترک با همکاری دستگاه قضایی نیز به دلائل مختلف به نتیجه مطلوب نرسیده‌اند و بعضاً این روند را تشدید کرده‌اند که جای بررسی کارشناسی جهت شفاف شدن ابعاد کامل مسئله به منظور دستیابی به راهکارهای عملیاتی کارآمد دارد.

بررسی‌های عصر کار نشان می‌دهد بلاتکلیفی در اجرای قانون و نبود عزم جدی در اصلاحات لازم قانونی به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه مبنی بر استفاده از تأسیسات گردشگری بر اساس استانداردها و تعریف درست آن و همچنین تبدیل تهدید به فرصت نیز نشان از عدم‌خلاقیت و دغدغه لازم در تعیین‌تکلیف این مسئله چندین ساله دارد که حاکی از نوعی عقب‌ماندگی در توسعه هدفمند و احتمالا عدم دغدغه‌های لازم مبنی بر حذف رانت و چالش در سیستم مدیریتی این موضوع را نوید می‌دهد و منتقدان را نسبت به عملکرد مجلس و دولت و حتی دستگاه‌ قضا حساس خواهد کرد.

بنابراین لازم است در این راستا مجلس به ویژه کمیسیون تخصصی کشاورزی آن با ارائه طرح یا دولت با ارائه لایحه در راستای اصلاح قوانین موجود و همچنین تاکید صریح بر اجرای قانون مصوب و ابلاغی نسبت به این مسئله پرابهام در نتیجه اجرایی آن نیز اهتمام جدی داشته باشند.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با ابراز گلایه از ساخت و ساز غیرقانونی باغ‌شهری‌ها در اطراف شهرها و روستاها، مطرح کرد: مجلس چیزی به نام باغ‌شهری را به رسمیت نمی‌شناسد و ایجاد آن که غیرقانونی و ناشی از عدم نظارت لازم بوده را مایه تأسف میداند که مانع توسعه در اطراف شیراز شده است.

وی با اشاره به اینکه تفکیک اراضی کشاورزی و همچنین تصرف اراضی ملی یک اشتباه بعضاً غیرقابل جبران است، افزود: متاسفانه سرمایه‌هایی که باید تولید هزینه بشود و با آن نیز در ایجاد کارخانه و اشتغال برای جوانان مصرف شود متاسفانه تبدیل به ویلا‌های بی‌کیفیت و غیراستاندارد از نظر فنی و مهندسی و همچنین محل ایجاد ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی می‌شود که نتیجه آن آسیب‌های اجتماعی است.

پاکفطرت ادامه داد: این رویه نادرست در حالی مطرح است که ما برای ایجاد کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی با مشکل زمین مواجه هستیم و این تبدیل به یک مسئله در مدیریت سرمایه‌گذاری ما در زمینه حمایت از تولید شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه اهمیت مدیریت اراضی کشاورزی و پیشگیری از توسعه باغ‌شهری‌ها تاکید کرد و گفت: در این زمینه قانون باید ملاک عمل باشد تا از ترویج این نوع شهرسازی بسیار نامناسب نیز جلوگیری شود.

سیدمصطفی بحرینی، دادستان شیراز هم در این زمینه با تاکید بر جلوگیری از توسعه باغ‌شهری‌ها نیز اظهار داشت: در رابطه با باغ‌شهری‌ها باید از سفته‌بازی و دلالی جلوگیری شود و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کرد.

وی در رابطه با سوء‌مدیریت در اجرای قوانین توسط دستگاه‌ها و همچنین انجام تخلف توسط مالکان این باغ‌شهری‌ها اشاره کرد و گفت: قوانین اگر لازم باشد باید اصلاح شود اما قوانین موجود ملاک عمل است که پایبندی به آن به ویژه از سوی نمایندگان اهمیت دارد.

بحرینی گفت: بی‌توجهی به این موضوع باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای در منابع‌طبیعی و محیط‌زیست و همچنین ایجاد مسائلی متعدد در زمینه منابع آبی شده است.

دادستان مرکز فارس همچنین در رابطه با تبعات اجتماعی این مسئله، خاطرنشان کرد: مشکلات فرهنگی و اجتماعی نتیجه این اقدامات است که زمینه‌ساز سوءاستفاده برخی‌ها از این ضعف مدیریتی می‌شود.

/پایان متن/