رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات باغشهری‌ها در بخش ارژن شیراز نسبت به هر گونه تغییرکاربری اراضی به صورت غیرقانونی و ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده‌ها و حریم شهرها و روستاهای استان فارس با عنوان باغشهری واکنش نشان داد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در بازدید امروز خود از منطقه دشت ارژن شهرستان شیراز با بیان اینکه هر گونه ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و غیرکشاورزی با کاربری باغشهری ممنوع است، بیان کرد: علارغم مشکلات تامین آب شرب اما متاسفانه شاهد تفکیک اراضی و تغییر کاربری دادن آن به باغشهری توسط دلالان هستیم.

وی با اشاره به معضلات اجتماعی و مشکلات مربوط به تامین منابع انرژی این محدوده‌ها، افزود: ساخت باغشهری‌ها در واقع یک نوع محدودیت در منطقه دشت ارژن و کوهمره سرخی محسوب می‌شود که بدترین نوع شهرسازی در اطراف شیراز است که زمین‌ها را نابود کرده و باعث ایجاد معضلات اجتماعی و خشکاندن منابع آب زیرزمینی شده‌اند.

شهردار اسبق شیراز در رابطه با مداخلات غیرکارشناسی در منابع طبیعی و ظرفیت‌های موجود در زمینه منابع آبی در شهر شیراز، مطرح کرد: چشمه جوشک و خیرات و … از منابع تأمین آب باغات شیراز و محدوده قصردشت بودند که متاسفانه ظرفیت‌ آن به دلیل دست بردن در منابع طبیعی و برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب نیز کاهش پیدا کرده است تا یک عامل مهم برای خشکاندن درختان و باغات باشند.

پاکفطرت با تاکید بر اینکه هدف ایجاد باغشهری‌ها ساخت ویلاها و ساخت و ساز غیرقانونی نبود، ادامه داد: این طرح در گذشته قرار بود تا از تولید حمایت کند اما متاسفانه برخی‌ها زمین‌ها را مفت و مجانی به مالکیت خود در می‌آورند و با تفکیک اراضی و تقسیم آن به قطعات کوچک‌تر سودهای کلانی به دست می‌آورند که این فرهنگ را خراب کرده است و باعث ایجاد مصرف‌گرایی می‌شود.

وی در رابطه با نقش باغشهری‌ها در خشکاندن و اتلاف منابع آبی، افزود: تفکیک اراضی کشاورزی باید مدیریت شود و قانون باید ملاک عمل دستگاه‌های اجرایی و مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه دفع زباله‌های محدوده‌هایی که در آن باغشهری‌ ایجاد شده است، گفت: بایستی موضوع جمع‌آوری و دفع زباله‌های تولید شده در باغشهری‌ها توسط بهره‌برداران آن نیز مدیریت شود.

/پایان متن/