چهارصد و بیست و نهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس در کارخانه تولیدی محصولات لبنی رامک به ریاست استاندار فارس و با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین مدیران و کارکنان این واحد تولیدی، برگزار شد.

محمد‌هادی ایمانیه، استاندار فارس در ابتدای این برنامه ضمن تبریک به مناسبت روز خجسته مبعث پیامبر اکرم (ص) بن جمع حاضر و عموم مردم با تاکید بر اینکه در کشور به ویژه استان فارس تولید و اشتغال بسیار اهمیت دارد، مطرح کرد: تولید در استان فارس اگر بی‌نظیر نباشد اما کم نظیر است و اقدامات ما هر چند کوچک ولی تاثیرگذار باشد منجر به خدمتی بزرگ برای این مردم بوده که اهمیت مسئولیت اجتماعی ما را می‌رساند.

ایمانیه با بیان اینکه تولید و اشتغالزایی باید با رعایت قانون و در نظر گرفتن قوانین و مقررات باشد، افزود: در رابطه با افزایش ظرفیت تولید و اجرایی کردن طرح توسعه این کارخانه ملاحظات زیست محیطی و مصرف آب بایستی رعایت شود که مدیران دستگاه‌های اجرایی در این راستا موارد را تسهیل و موانع را برطرف خواهند کرد و این وظیفه اصلی ما به عنوان خدمتگزار این مردم است.

ایمانیه با اشاره به اینکه فرآیند حمایت از تولید در استان فارس بسیار پررنگ است، بیان داشت: طبق آماری که امروز توسط سازمان تامین اجتماعی استان فارس ارائه شد میزان بیمه‌شدگان سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رشد چشمگیر و افزایش قابل توجهی داشته است که اگر این روند تداوم پیدا کند این امکان وجود دارد که فرصت‌های شغلی مناسبی را برای هموطنانمان در سایر استان‌ها را ایجاد کنیم.

استاندار فارس در بخشی از این برنامه خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس نسبت اهمیت تامین مسکن قشر کارگر تاکید کرد و در این باره گفت: تسهیلات جدید و مناسبی را برای کارگران به ویژه در زمینه مسکن نیازمندیم که لازم است مدیران استانی نسبت به تامین منابع اعتباری لازم جهت قانونی بودن و اجرایی شدن آن اقدام کنند.

ایمانیه در تشریح سیره زندگی پیامبر اکرم (ص) به ویژه در زمینه تغذیه سالم و منحصربفردی که داشتند، اذعان کرد: مصرف تولیدات لبنی در سلامت مردم بسیار تأثیرگذار است که حضرت محمد (ص) هم در تغذیه خود از لبنیات و همچنین نان جو و روغن و سایر اقلام سالم خوراکی استفاده می‌کردند.

استاندار فارس در پایان با بیان اینکه ۳ رویکرد مهم باید مورد توجه مدیران بخش تولید به ویژه در زمینه صنعت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، برنامه اجرایی فعال شدن واحد‌های تولیدی نیمه‌فعال و همچنین برنامه اجرایی فعال شدن واحد‌های تولیدی راکد در استان فارس بسیار حائز اهمیت است که لازم است مدیران مرتبط به حوزه تولید نسبت به برنامه‌ریزی و اجرایی شدن آن اقدامات مناسبی را داشته باشند.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در این برنامه ضمن تبریک مبعث حضرت رسول اعظم محمد (ص) در رابطه با اجرایی شدن مصوبات کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استان فارس، مطرح کرد: تعداد جلسات برگزار شده این کارگروه ۴۲۹ مورد است که پس از احصاء و بررسی مشکلات مربوط به واحد‌های تولیدی تعداد ۲۵۰۴ مصوبه با همکاری و حمایت اعضای این ستاد به تصویب رسیده است.

وی در رابطه میزان اجرایی شدن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، افزود: حدود ۷۰ درصد مصوبات این کارگروه از زمان تشکیل و ۶۸ درصد در سال جاری با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل و کمیته خبرگان بانکی و همچنین حمایت دستگاه قضایی اجرایی شده است و ۱۶ درصد مصوبات در دست اجرا و دیگر موارد در حال مانع‌زدایی هستند.

ایزدی با اشاره به حمایت دستگاه قضایی در زمینه رفع موانع تولید و رونق اقتصادی در استان فارس، گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به صورت هفتگی و حتی روزانه مشکلات تولیدکنندگان به ویژه صنعتگران را با رویکرد مانع‌زدایی، رصد و بررسی می‌کند که دادگستری و دادستانی در حمایت از اجرایی شدن موانع نقش اساسی داشته‌اند.

وی گفت: در سال جاری تعداد ۳۶۲ پروانه بهره‌برداری با اعتباری بالغ بر ۱۹۰ هزار میلیارد ریال صادر شده است که زمینه اشتغال ۵۳۴۳ نفر از جوانان به ویژه افراد بومی این منطقه محروم فراهم شده است.

رییس سازمان صمت فارس در رابطه اهمیت رفع موانع تولید در زمینه اجرای طرح توسعه کارخانه تولیدی محصولات لبنی رامک، اظهار داشت: این شرکت فرآورده‌های لبنی در حال حاضر با ظرفیت ۵۰۰ تن محصولات تولیدی کالاهایی را نظیر شیر، پنیر، خامه، کشک و … تولید می‌کند و زمینه اشتغالزایی ۲۸۰۰ نفر را ایجاد کرده است.

حمیدرضا ایزدی در رابطه اهمیت اجرایی طرح توسعه این کارخانه، خاطرنشان کرد: با رفع موانع تولید در این کارخانه نظیر تامین و تخصیص آب پاک و مشکلات سرمایه در گردش و حل مشکلات معارضین محلی نظیر کشاورزان علاوه بر افزایش ظرفیت تولید نیز فرصت اشتغالزایی برای ۱۰۰۰ نفر از جوانان بومی این منطقه فراهم خواهد شد.

هاشم نصیری، مدیر عامل شرکت فرآورده‌های رامک هم در بخش پایانی جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز گفت: این کارخانه تولیدی با بیش از ۲۶ سال سابقه در حال فعالیت است که برای ۲۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

او با اشاره به اینکه این واحد تولیدی با راه اندازی ۲۰ خط تولید روزانه ۵۰۰ تن محصولات لبنی را تولید می‌کند، به مشکلات این واحد تولیدی از جمله حاشیه سود ۳ درصدی کارخانجات لبنی، اشاره و تصریح کرد: این شرکت روزانه ۲۵۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌کند که آب این کارحانه مجوز ۴ حلقه چاه دارد که یک حلقه چاه آن مسدود شده و کاهش میزان برداشت آب از چاه‌ها به معضل کاهش تولید رو به رو شده است که انتظار رفع این موانع و تخصیص آب پایدار جهت تامین آب خطوط فعلی تولید و طرح‌های توسعه این کارخانه را داریم تا بتوانیم هم در تامین نیاز مصرفی لبنی و هم در اشتغالزایی نقشی موثر داشته باشیم.

/پایان متن/