یادواره شهدای مهندس و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای مهندس، مهندسین برتر، و رونمایی از اختراعات مهندسین به مناسبت گرامیداشت روز مهندس در منطقه ویژه اقتصادی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل روابط عمومی سازمان بسیج مهندسین فارس، یادواره شهدای مهندس و تجلیل از خانواده‌های معظم شهدای مهندس، مهندسین برتر، و رونمایی از اختراعات مهندسین به مناسبت ۵ اسفند گرامیداشت روز مهندس در منطقه ویژه اقتصادی با حضور مدیران ارشد استان مدیرکل سازمان صنعت معدن تجارت، مدیرکل سازمان بازرسی فارس، مدیر کل سازمان استاندارد ، مدیر عامل شرکت برق شیراز، شرکت برق منطقه ای فارس، استانداری فارس، پردیس شرکت های دانش بنیان، اداره کل گمرک فارس، اداره کل تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی فارس ، دادگستری فارس، دانشگاه فنی حرفه‌ای فارس، شرکت گاز استان، شرکت فراورده ای نفتی فارس، شرکت شهرک صنعتی فارس، شرکت صنایع الکترونیک شیراز و جمعی از مسولین اقشار بسیج، صنعتگران و فعالین اقتصادی در شرکت صنعتی شایان دیزل به همت بسیج مهندسین صنعتی سپاه فجر فارس شیراز برگزار شد.

سرهنگ قاسم علیپور معاون هماهنگ‌کننده سپاه فجر فارس در این مراسم، با انتقاد از اینکه چرا اخبار منفی از شهرکهای صنعتی منتشر می‌شود و خبر پیشرفت‌های صنعتی کم‌تر منتشر می‌شود، علم ریاضی و مهندسی را مدیون دانشمندان مسلمان ایرانی دانست.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات مهندسی در ایران قابل گفتن و مایه افتخار است، تاکید کرد: باید به سازه‌های مهندسی در ایران که از سده‌های بسیار گذشته وجود دارد، افتخار کنیم.

پل گاومیشان در مرز ایران و لرستان، کانالی در هرمزگان که آب شیرین را از میان رودخانه عظیم آب شور انتقال می‌دهد، پل منارجنبان اصفهان، از جمله سازه‌های مهندسی با قدمت بالاست که معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس از آن یاد کرد و گفت: مهندسین در دوران هشت سال دفاع مقدس هم به کمک جنگ آمد و با ساخت پلها و سازه‌های مهندسی باعث تثبیت پیروزی‌های نیروهای ایران اسلامی در مقابل بعثی‌ها شد.

سرهنگ علیپور با تاکید بر اینکه باید اعتماد به نفس را به جوانان ایران برگردانیم، تصریح کرد: ما در بسیاری از عرصه‌های علمی، در دنیا رتبه‌های برتری را داریم که خود باعث سربلندی و اعتماد به نفس بیشتر جوانان می‌شود و باید برای جوانان بیان گردد.

وی با بیان اینکه امروز جنگ سایبری از مسائل مهمی در دنیاست، تاکید کرد: ایران اسلامی در این جنگ هم با تکیه بر مهندسین داخلی توانست خوب ظاهر شود.

مدیر مرکز تحقیقات مصون سازی شیراز گفت: ۱۶ محصول رونمایی شده امروز، دانش بنیان و مرتبط با پدافند زیستی غیرعامل و حوزه سلامت است که دانشگاه علوم پزشکی، صنعت، معدن و تجارت فارس و سپاه فجر پشتیبان مالی آن بودند.
شهرامی راد افزود: در برخی از این اختراع‌ها در حوزه تصفیه هوا، استریل هوا، تصفیه آب کاربرد دارند و برای ساخت آن ها از به روزترین روش‌ها و علوم تولید شده است.

از دستگاه رمز نگاری و پاورپوز هم رونمایی شد که مربوط به شرکت برهان رایان است.

نماینده شرکت برهان رایان گفت: دستگاه رمز نگاری برای جلوگیری از تهدیدات ارتباطات و سایبری ساخته شده است که علاوه بر مصون سازی اسناد محرمانه، اطلاعات را با سرعت بسیار بالا منتقل می‌کند.
وی افزود: دستگاه پاورپوز با همکاری یکی از بانک‌های کشور طراحی شده است و برای به چرخه بازگرداندن دستگاه‌های پوز قدیمی به کار گرفته می‌شود.

امیر جاهدی جانشین فرمانده سپاه فجر در امور اقشار در این مراسم با بیان این که سپاه فجر استان در حمایت از مهندسان نوآور، حمایت‌های مالی انجام می دهد افزود: راه اندازی دو کلینیک صنعتی بسیج مهندسین برای پایش و عارضه یابی واحد‌های صنعتی در شهرک صنعتی و دانشگاه شهید باهنر نیز برای حمایت از نوآوران بوده است.

وی گفت: با همکاری بسیج مهندسین استان، به مناسبت روز مهندس ۲۰ زندانی جرایم غیر عمد از زندان آزاد می‌شوند.

حسین پناهی مسول سازمان بسیج مهندسین صنعتی فارس در حاشیه این مراسم افزود با توجه به فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا در سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی‌ها سازمان بسیج مهندسین صنعتی طرح صنعت یار و معدن یار را با هدف کمک به احیای صنایع و معادن راکد، و نیمه فعال به منظور توسعه و شکوفایی این صنایع با رویکرد توسعه فضای کسب و کار برای پشتیبانی موثر از واحد‌های تولیدی، کمک به تثبیت اشتغال، فرهنگ سازی صنعتگران به مشاوران و متخصصین برای حل مشکلات صنعت بصورت میدانی اقدام کرده . که امروز ۴۶ نفر از مدیران و مهندسین مشاور صنعت یار و معدن یار و پرتلاش این عرصه در قالب قرارگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء(ص) سپاه فجر مورد تجلیل قرار گرفتند.

پناهی افزود بمناسبت بزرگداشت ۴۲ شهید مهندس استان از تعداد ۱۰ خانواده معزز شهید تجلیل بعمل آمده.

در پایان هم تعداد ۷۰۰ بسته معیشتی به خانواده‌های نیازمند و آسیب دیده از کرونا اهدا شد.

/پایان متن/