استان فارس، دارای ظرفیت‌های متعددی در حوزه کشاورزی، باغی و زراعی است و از آنجا که خام‌فروشی محصولات کشاورزی یکی از آسیب‌های موجود در این حوزه است، در این استان با استقرار کارگاه‌های صنایع تبدیلی، می‌توان فرصت‌های شغلی ایجاد کرده و به رونق صادرات پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، خام‌فروشی محصولات کشاورزی یکی از آفت‌های این حوزه است که برای رفع این مسئله، توجه به شناسایی ظرفیت‌های کشاورزی هر منطقه ضروری است.
استان فارس، سرشار از ظرفیت های متعدد در حوزه کشاورزی، باغی و زراعی است و توجه به فرآوری این محصولات با ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی، می تواند اقتصاد منطقه را قوام بخشد و با رونق صادرات، تأثیر مستقیمی در ارزآوری داشته باشد.

سالها است که بازار جهانی دیگر به راحتی پذیرای محصولات خام نیست و در این بازار بیشتر محصولاتی مورد توجه قرار می گیرد که فرآوری شده و در بسته‌بندی‌های شکیل و جاذب و البته با کیفیت بالا باشد.

از این رو ایجاد کارگاه ها و کارخانه های صنایع تبدیلی در هر شهرستان منطبق با ظرفیت‌های محصول کشاورزی آن منطقه، عاملی در جهت رشد اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی است.

شناسایی بهتر بازارهای داخلی و خارجی با فرآوری محصولات کشاورزی

در این زمینه مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: محصولات کشاورزی با عرضه از طریق فرآوری و بسته بندی می‌تواند بازار خود را بهتر شناسایی کند.

سیدعبداله جزایری ادامه داد: در سطح استان فارس، بیش از هزار مورد پروانه ایجاد کارگاه صنایع تبدیلی از سوی صنعت و معدن و جهاد کشاورزی به میزان فراخور وضعیت شهرستان ها صادر شده است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال، برای محصول خرما، کارگاه‌های بسته بندی و انبارداری در شهرهایی که محصول خرما وجود دارد همچنین در منطقه‌ای که در تولید مرکبات پیشرو هستند، خدمات سردخانه و فرآوری، یا در حوزه محصولات دامی و تولیدات مرغ و تخم‌مرغ، کشتارگاه‌ها و سردخانه ایجاد شده است که البته افزایش ظرفیت در صنایع کشتارگاهی باید مدنظر قرار گیرد.

فعالیت ۵۰ واحد صنعتی در سال ۱۴۰۰

این مسئول جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۵۰ واحد صنعتی در حوزه دامی، باغی و زراعی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند گفت: سالانه ۵۰ تا ۸۰ طرح در حوزه صنایع تبدیلی مجوز دریافت می کنند که صدور مجوز در قالب تفکیک کدهای آیسیک انجام می شود.

وی با اشاره به تاثیر صنایع تبدیلی در جهت ارزآوری اظهار داشت: صادرات محصولات خام دیگر پسندیده نیست و صادرات حوزه کشاورزی زمانی رونق دارد که محصول، در فرایند فرآوری قرار گیرد.

مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: صنایع تبدیلی در سال جاری، به لحاظ وزنی ۷۰ درصد و به لحاظ ریالی ۶۵ درصد محصولات صادر شده را به خود اختصاص داده‌ است.

جزایری خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت موجود در فارس، رب گوجه، صنایع لبنی و محصولات باغی بیشترین تولیدات فراوری شده را به خود اختصاص داده که این محصولات به کشورهای حاشیه خلیج و دیگر کشورها صادر می شود.

افزایش اعتبارات بانکی در حوزه صنایع تبدیلی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز ضمن تاکید بر رونق صنایع تبدیلی گفت: کشاورزی و امنیت غذایی از مسائل اساسی کشور تلقی می‌شود و با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی این آمادگی وجود دارد که کمیسیون کشاورزی مجلس به کمک دستگاه‌های متولی در وزارت جهاد کشاورزی و دریافت راهکارهای کارشناسان حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی به عنوان یکی از نیازهای جدی کشور به طور گسترده به موضوع صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ورود کند و از طرح‌های توسعه‌ای در این بخش حمایت کنند.

محمدجواد عسکری ضمن تاکید بر اهمیت حوزه فروش صنایع تبدیلی و انبارداری در حوزه کشاورزی و ضرورت تدبیر جدی در این بخش ها اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی آمادگی دارد تا در حوزه صنایع تبدیلی از طریق اعتبارات بانکی و همچنین بودجه سال ۱۴۰۱ از این صنعت حمایت کند و با افزایش میزان اعتبارات بانکی از ۱۵ به ۲۰ درصد، بتوان گامی مهم در توسعه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی برداشته شود.

/پایان متن/