علی‌اکبر سلطانی امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا به بیان دغدغه‌های اعضای شورا پرداخت و نسبت به عملکرد شهرداری انتقاد کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار، علی‌اکبر سلطانی امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا به بیان دغدغه‌های اعضای شورا پرداخت و نسبت به عملکرد شهرداری انتقاد کرد.

وی در این نطق اهار داشت: دغدغه اعضای شورا با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری فرصت دادن به جوانان و حرکت به سمت گام دوم انقلاب بوده است، قطعا می‌توان با تکیه  به ظرفیت جوانان مستعد انقلابی نسبت به تحول اساسی در شهرداری اقدام نمود.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته شاهد حضور افراد متخصصی بودیم که سکان شهر و مناطق در اختیارشان قرار داشت؛ چه بسا شهرداران متعهد و متخصصی که در عین تلاش با هوش و  ویژگی‌های مشخص در بازه‌های زمانی موفق به حل برخی مشکلات به صورت مقطعی شده‌اند، اما با وجود این تجربیات بسیاری از مشکلات تا کنون حل نشده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز اظهار داشت: انتظار مردم از شورای انقلابی و شهردار گام دوم، تحول در سیستم شهرداری بوده لذا ضرورت این تحول، وجود برنامه مشخص و اجرای آن توسط افراد با انگیزه و مستعد است نه افرادی که در گذشته سالیان سال در مدیریت اجرایی تجربه داشتند.

وی ادامه داد: این افراد با سوابق خود و فرصت‌هایی که در اختیار داشته‌اند تمامی ایده های خود را اجرایی کرده‌اند و مشکلات کماکان پابرجاست؛ چه بسا با وجود مدیران گذشته، شهرداری الکترونیک به سرانجام می‌رسید، شهرداری که سال‌های سال از آن حرف به میان آمده و قرار بود مشکلات مردم در مراجعه به شهرداری را تسهیل کند و سرعت انجام کار ها را بالا ببرد، اما با وجود راه اندازی آن شاهد زمان‌بر بودن صدور پروانه‌ها بالغ بر یک سال هستیم.

عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: متاسفانه با ساخت پل‌های مختلف شاهد ترافیک هستیم، سال های سال است در صدور پروانه مردم شهر دچار مشکل عدیده هستند و در پایان کار مشکل دوچندان است.

وی ادامه داد: مشکلات حقوقی شهرداری سر به فلک کشیده و در اکثر پرونده‌های ماده ۳۸ شهرداری محکوم شده است.

کاهش قابل توجه مساحت باغات قصردشت

سلطانی اظهار داشت: در باغات شهر با وجود قوانین مختلف هر ساله شاهد کاهش مساحت باغات بودیم به نحوی که ظرف مدت ۱۵ سال نزدیک به ۵۰ درصد باغات قصردشت کاهش یافته و تبدیل به ساختمان شده است.

او با تاکید بر اینکه پیش از این نیز توسط یکی از اعضای شورا، تذکراتی در خصوص به‌کارگیری مدیران داده شده اما توسط شهردار هیچ گونه توجهی نشده، بیان داشت: بارها در جلسات مختلف خصوصی و غیر خصوصی به شهردار محترم در خصوص دقت به‌کارگیری جوانان و متخصصین با ایده‌های جدید و ابتکار عمل تذکر داده شد، اما جز توجه اندکی صورت نپذیرفت.

وی افزود: بارها در خصوص برخی تخلفات مختلف در مناطق و سازمان‌ها، تذکرات مکرر خدمت شهردار محترم عرض کردم اما متاسفانه هیچ اقدام جدی صورت نگرفت.

وی خطاب به شهردار شیراز گفت: جناب آقای شهردار انتظار مردم در رای داده شده، اصلاح روند است، این اصلاح روند شدنی نیست مگر با اصلاح فرآیندها و در هم ریختن ساختارها.

وی افزود: متاسفانه برای این مهم تاکنون هیچ عمل قابل توجهی مشاهده نشده است، جناب آقای شهردار، شهرداری با روند قبل، همان اژدهای هفت سر فساد به فرمایش مقام معظم رهبری خواهد بود ؛ لذا باید ساختارها را تغییر داد، باید فرآیندها را اصلاح کرد و این کار با افراد شجاع و جوان و متخصص امکان پذیر خواهد بود نه افرادی که سالها با این روند خو گرفتند و سازگار شدند و سال های پایانی خدمت خود را می گذارنند، نه با کسانی که به ساختار کنونی شهرداری اُخت شده‌اند و عادت کرده‌اند.

سلطانی ادامه داد: آقای شهردار اگر شما تصمیمی به اصلاح فرآیندها ندارید شفاف اعلام کنید، چون در زمان حضورتان در شورا بر این مشکل آگاه بودید و نظر مساعد داشتید.

عدم به کارگیری جوانان در مدیریت شهری 

وی افزود: متاسفانه مدیریت شهری امروز در فقر به‌کارگیری جوانان و نخبگانی مستعدی است که سال ها در خفقان سیاست های مختلف اعم از سیاست‌زدگی تا سلایق شخصی تا باندبازی‌های متعدد بوده‌اند، این دوره دوره‌ای است که امید در دل جوانان متخصص و نخبه شهرداری ایجاد شده بود که با یک فرآیند مناسب ضمن ارزشیابی پرسنل، در انتخاب مدیران ارشد و میانی اصلاح رویه رخ دهد، اما متاسفانه با ساختاری مجهول این انتصاب ها در حال رخ دادن است و هیچ نظام ارزشیابی رویت نشده است.

سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه در حوزه شهرسازی بارها و بارها تذکرات مختلفی داده شد، گفت: بنا بود در خصوص بحث ساخت‌وسازهای غیر مجاز در حریم شهر شیراز، طرح حریم‌بان راه اندازی شود، اما متاسفانه تا کنون خبری در خصوص راه اندازی حوزه حریم‌بان ارائه نشده و ساخت و سازهای بی رویه در حال احداث است.

وی تاکید کرد: چگونه ممکن است جلوی چشم شهرداری یکی از مناطق روبه‌روی ساختمان منطقه، ساختمان و رستوران غیرمجاز و بدون مجوز ساخته شود و یک نفر جلوی کار را نگیرد؟

در باغات گویم در طول چند سال گذشته ساختمان‌های چند طبقه بدون مجوز ساخته می شود و هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد، چرا شهردار محترم ورود نمی‌کند؟ این ثروت افزوده برای برخی اشخاص با سهل انگاری و ترک فعل کدام مدیر و پرسنل صورت گرفته است، چرا برخورد نمی‌کنید؟

او ادامه داد: ساخت و ساز بی‌رویه و ایجاد شهری در حریم شهرداری و اعتراض روزانه ساکنین مستضعف آن در فاصله کمتر از پنج کیلومتری شیراز با حداقل امکانات، حاصل همین غفلت‌ها است.

عضو شورای شهر شیراز افزود: تغییر کاربری باغات قصردشت به مسکونی و تغییر کاربری‌های مختلف از فضای سبز گرفته تا آموزشی به مسکونی و تجاری به ضرر چه کسی است جز مردم؟ جناب آقای شهردار، بدون اصلاح فرآیند و به‌کارگیری افراد مستعد چگونه قراراست مقابله کنید؟ اصلا قرار است مقابله کنید یا مثل برخی مسئولین اسبق رها کنید؟ آقای شهردار اگر شما رها کنید اینجانب رها نمی‌کنم.

وی ادامه داد: در طول چند ماه استقرار شورا بارها و بارها در خصوص مصوبات اجرا نشده و مورد نیاز شهر شیراز با حضرت عالی نامه‌نگاری کرده‌ام و بارها در خصوص کارهای عقب مانده و مطالبات مردم در هر فرصت با حضرت عالی صحبت کردم، اما متاسفانه به جای پاسخ، گزارش دریافت کردم، آقای شهردار گزارش را که ما داریم، از شما توقع می‌رفت از مدیران خود بابت عدم اجرا و پیگیری مطالبه کنید نه اینکه گزارشات مدیران را ارسال نمایید.

وی افزود: متاسفانه بارها توسط اعضای شورا نسبت به زمان و نحوه پاسخگویی به حضرتعالی اعتراض شده است و روند کار بهبود نیافته که هیچ، بلکه پاسخ‌ها نیز مناسب نبوده و نیست و زمانی که با اعتراض اینجانب  مواجه می‌شوید، پاسخ حجم  بالای نامه‌های شورا است.

او ادامه داد: جناب شهردار آیا اعضای شورا به جای پاسخ گرفتن باید با گزارش دهی مواجه باشند؟ اعضای شورا نماینده مردم هستند و قسم یاد کردند و پیگیر مشکلات مردم  باشند، وقتی این مشکلات به شما انتقال داده می‌شود این پاسخ ابدا در خور شان مردم شیراز  و نمایندگان نبوده و نیست، اگر شما فرصت نمی‌کنید به مشکلات مردم که توسط نمایندگان آنان پیگیری می‌شود پاسخ دهید و پیگیری نمایید باید نسبت به تغییرساختار اقدام کنید. این روند تحت هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

سلطانی در ادامه یادآور شد: در طول عمر کوتاه شورای ششم، طرح های مختلفی به تصویب رسیده و مقرر شد منابع لازم در سال ۱۴۰۱ لحاظ گردد؛ اما جای تاسف است که شهرداری تقریبا هیچ توجه جدی به مصوبات نداشته و در بودجه منابع مورد نیاز پیشنهادی می‌توان گفت تقریبا بودجه نادیده گرفته شده است.

عقب‌ماندگی شیراز به برکت مدیران سیاسی سابق است

وی افزود: امروز شیراز به برکت عملکرد مدیران سیاسی عقب ماندگی جدی در تمامی حوزه ها دارد که شورای ششم در طول مدت کوتاه خدمت خود توانسته مصوبات مختلفی را به تصویب رساند، این درحالی است که در بودجه ۱۴۰۱ توجه چندانی به پروژه های مختلف نشده، پروژه های گردشگری، پارک بزرگ شیراز، پارک ابی، باغات بانوان و خانواده، سینماهای محله ای، باغ پرندگان و آسفالت کوچه‌های خاکی و ده‌ها پروژه دیگر… لذا این نحوه ارائه بودجه حاکی از عدم توجه شهرداری به مصوبات شورا و بی‌توجهی به نظر کمیسیون ها است، این رویه نه در شان شورا و نه نمایندگان مردم است و نه در شان اهالی شیراز!

سلطانی خاطرنشان کرد: جناب شهردار نمایندگان مردم به دنبال ارتقاء شیراز بوده و هستند، شیرازی متناسب با رویکردهای شورای ششم و در همین راستا طرح‌هایی در حال تصویب و برنامه‌ریزی است، اما این بی‌توجهی شما به مصوبات و عدم برنامه ریزی جهت  تحقق این اهداف، حاکی از احاطه شما توسط اشخاصی است که با تفکرات خود سدی برای پیشرفت شهر شیراز شده‌اند؛ لذا با توجه به شناخت اینجانب از حضرتعالی در زمان حضور در شورا، تقاضای تغییر در رویه را دارم، اقای شهردار این بار کج به مقصد نمی رسد.

سلطانی افزود: یکی از رویه های جدی شورا بحث عدالت توسعه شهری است،  نگاه جامع اعضای شورای شهر  و اینجانب بر مبنای عدالت شهری است، عدالت شهری در تمامی ابعاد اما امروز شاهد کمبود برخی امکانات و خدمات در مناطق مختلف شهر هستیم که نتیجه سالها بی توجهی شهرداران به مناطق شرقی و جنوبی شهر شیراز است. امروز در بودجه پیشنهادی شما نزدیک به ۵۰% بودجه به مناطق مرکزی و غربی اختصاص دارد و متوجه دو منطقه شهرداری می باشد.

پس تخصیص منابع مناسب برای جبران عقب ماندگی مابقی مناطق بر عهده چه کسی است؟
وی با اشاره به اعلام نهضت آسفالت، گفت: با وجود این نهضت اما هنوز کوچه های خاکی زیادی در سطح شهر و منطقه شرقی و جنوبی یافت می شود، پیاده‌راه‌های خاکی و نامناسب نمایان است؛ این در حالی است که سنگفرش خیابان ارم و میدان شهرداری با صرف بودجه چند ملیاردی اجرا شده و درحال تکمیل است، اگر همین بودجه به یک منطقه شهرداری با جمعیت چند صد هزار نفری تخصیص یافته بود، دیگر شاهد کوچه خاکی یا پیاده‌راه خاکی نبودیم، متاسفانه در بودجه ارائه شده توسط شهردار رویکردها تغییری نکرده و بجز منطقه هفت بقیه مناطق مستعد پیشرفت، اعتبار مطلوبی ندارند.

وی افزود: در این بودجه توجه مناسبی به مناطق مستعد ۲، ۳، ۴، ۵ و ۹ نشده است و با این بودجه پیشنهادی و تناقض رویکرد شهردار محترم با اعضائ شورا کار به سرنجام خوبی نخواهد رسید.

او‌ گفت: جناب اقای شهردار ما برای خدمت به مردم محروم آمده ایم، ما برای ایجاد عدالت خدمات در شهر شیراز آمده ایم، این بودجه مشکل سالیان سال شهروندان را حل نخواهد کرد، اقای شهردار انتظار می‌رود فرصت، زمان و هزینه بیشتری برای توسعه عدالت شهری قرار دهید.

سلطانی تاکید کرد: با عنایت به مشکلات عدیده در سنوات گذشته در حوزه شهرسازی و در باغات قصرالدشت، امروز طرح تحقیق و تفحصی از معاونت شهرسازی به ریاست شورا ارائه  شد تا بتوانیم ضمن بررسی ابعاد مشکلات در همین حوزه، علاوه بر رصد اشکالات قانونی در این حوزه متخلفان احتمالی نیز شناسایی شده و بر اساس قانون اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی گفت: امیدواریم شهردار محترم نیز مانند اعضای شورای شهر در خصوص برخورد با تخلفات و فسادهای افراد در شهرداری در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام دهد تا شاهد برخورد مناسب با مفسدین این حوزه و بقیه حوزه‌های شهرداری باشیم.

 

/پایان متن/

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس