مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر با تشریح آخرین وضعیت شبکه، ضمن گرامیداشت یاد شهید مهندس «محمدباقر محمدی»، از آمادگی زیرساخت‌ها، پایش ۲۴ساعته شبکه، تدوین ۱۶ سناریوی بازیابی، مسدودسازی هزاران حمله سایبری و اجرای پروژه‌های حیاتی در اوج شرایط جنگی خبر داد و عبور موفق از تابستان را در گرو همراهی مردم دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، در روزهایی که زیرساخت‌های حیاتی کشور بیش از هر زمان دیگری با امنیت و آرامش مردم گره خورده است، تأمین برق پایدار نه یک وظیفه صرفاً فنی، بلکه جلوه‌ای از مسئولیت‌پذیری ملی است. شبکه برق فارس و بوشهر در ماه‌های اخیر شرایطی پرالتهاب و حساس را پشت سر گذاشته است؛ روزهایی که خادمان صنعت برق با روحیه جهادی در برابر تهدیدات فیزیکی و سایبری ایستادند تا جریان زندگی در خانه‌ها، صنایع و مراکز درمانی متوقف نشود.
نواب قائدی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر، در تشریح اقدامات انجام‌شده برای حفظ این پایداری، روایتی از توسعه زیرساخت‌ها، پدافند غیرعامل و ایثار سرمایه‌های انسانی این مجموعه ارائه داد.
از ارتقای بهره‌برداری تا سد مستحکم سایبری
پایداری شبکه در شرایط متلاطم، تصادفی نیست. به گفته مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس و بوشهر، در ماه‌های اخیر و با تلاش شبانه‌روزی همکاران در حوزه صف و ستاد ، خصوصاً همکاران امور مالی ، بهره‌برداری، دیسپاچینگ، مخابرات و فناوری اطلاعات و خدمات با همکاری صورت گرفته فراواحدی ،کنترل‌پذیری ۳۶۳ ترانس و ۵۹۳ فیدر در ایستگاه‌های فوق‌توزیع ارتقاء یافته است.
قائدی با اشاره به اهمیت جنگ سایبری و حفاظت از زیرساخت‌های نامرئی شبکه افزود: «امروز بخش مهمی از پایداری در جبهه فناوری اطلاعات رقم می‌خورد. در این مدت، ضمن اجرای بیش از ۵۰ اقدام مقاوم‌سازی در سامانه‌های حیاتی و راه‌اندازی سیستم پشتیبان مرکز دیسپاچینگ جنوب کشور، بیش از ۵۰۰۰ آی‌پی (IP) مخرب یا مشکوک مسدود شد تا تاب‌آوری شبکه در برابر تهدیدات به بالاترین سطح برسد.»
جهش توسعه؛ از برنامه‌ریزی‌های کلان تا رکوردشکنی در شرایط جنگی
شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر در کنار اقدامات بهره‌برداری، نقشه راه توسعه شبکه را نیز با دقت دنبال می‌کند. به گفته قائدی، هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ اعتبارنامه برای پروژه در حوزه‌های مختلف انتقال و فوق‌توزیع ثبت و برنامه‌ریزی شده است که از میان آنها ۵۶ پروژه به صورت فعال در دست اجرا قراردارد . که پست ۲۰/۱۳۲ کیلوولت نخلستان (کلمه) از جمله طرح‌های موفق به ثمر نشسته در این مسیر به شمار می‌رود.
همچنین برای تقویت زیرساخت‌های منطقه در سال‌های پیش رو، احداث ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت شهر راز و شروع پروژه رينگ خط انتقال ۴۰۰ كيلوولت شهر شيراز (خط ۴۰۰ شهر راز)  ،  احداث ایستگاه ۴۰۰ کیلوولت سرحد ، و ۲۳۰ کیلوولت سیاه‌مکان، در کنار اجرای خط ۴۰۰ کیلوولت عسلویه–گله‌دار، در دستور کار و برنامه‌ریزی توسعه‌ای این شرکت قرار گرفته است.
در کنار این پروژه ها ، پروژه های مهم دیگری نیز در دست اقدام است ،از جمله آن ها می توان به پست ۶۶ کیلوولت سراج ، پست ۶۶ کیلوولت گویم ، پست ۶۶ کیلوولت بالاده و پست ۶۶ کیلوولت برازجان ۶ اشاره کرد : پروژه هایی که در کنار ده ها طرح مهم دیگر ، نقش اساسی در تقویت زیرساخت های شبکه برق ، افزایش قابلیت اطمینان و پشتیبانی از توسعه صنعتی و اقتصادی منطقه ایفا خواهند کرد .
اما یکی از درخشان‌ترین نمادهای مدیریت جهادی در این شرکت، عملیات افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت داراب بود. جابه‌جایی، نصب و راه‌اندازی یک ترانسفورماتور قدرت در این سطح ولتاژ، در حالت عادی پروژه‌ای سنگین است که ماه‌ها زمان می‌برد؛ اما متخصصان برق فارس در اوج شرایط خاص امنیتی، تهدیدات جنگی اخیر و التهابات منطقه‌ای که تمرکز و منابع در بالاترین سطح تنش قرار داشت، این پروژه حیاتی را در یک رکوردشکنی بی‌سابقه، معادل نصف زمان استاندارد و تنها ظرف دو ماه به سرانجام رساندند. این اقدام جهادی زیر آتش تهدیدات و فشارهای همه‌جانبه، ثابت کرد که برای خادمان صنعت برق، هیچ مانع و بحرانی نمی‌تواند سد راه تأمین روشنایی و آسایش مردم شود.
در پایان سال ۱۴۰۳ مجموع ظرفیت نیروگاه های خورشیدی بهره برداری شده در محدوده تحت پوشش شرکت برق منطقه ای فارس حدود ۹۰ مگاوات بود . در حال حاضر این ظرفیت به ۳۰۴ مگاوات رسیده است که نشان دهنده رشد حدود ۲۳۸ درصدی در مدت کوتاهی است .
براساس برنامه ریزی های انجام شده ، پیش بینی می شود ظرفیت نیروگاه های خورشیدی در این منطقه تا پایان سال جاری به حدود ۱۲۳۶ مگاوات برسد که در این صورت نسبت به پایان سال گذشته ۱۲۷۰ درصد رشد خواهد داشت .این موضوع نشان دهنده حرکت جدی منطقه به سمت توسعه انرژی های پاک و استفاده از ظرفیت های طبیعی برای تامین انرژی پایدار است.

/پایان متن/