به گزارش پایگاه خبریتحلیلی عصر کار، رئیس انجمن آموزشگاههای آزاد فنی وحرفهای گردشگری و هتلداری فارس گفت: بخش عمدهای از مهارت آموزی استان به عهده آموزشگاههای آزاد است و موسسان و مربیان این مراکز، کارمندان بدون حقوق سازمان فنی و حرفهای هستند.
علیرضا کاظمی با اشاره به تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب بر توسعه مهارتآموزی، اظهار کرد: وضع این تعرفه به آموزشگاههای فنی وحرفهای و مهارت آموزی کشور آسیب میرساند.
وی افزود: برخلاف سرمایهگذاریهای تشویقی سایر حوزهها، این تعرفه تنبیهی برای آموزشگاههاییست که با کمترین حمایت، بار مهارتآموزی را به دوش دارند.
کاظمی همچنین به سقوط استقبال جوانان از دورههای مهارتی و گرایش به آموزشهای زیرزمینی، ایجاد نارضایتی میان هنرجویان به دلیل تفاوت در نرخ شهریه و چالشهای دهکبندی، تهدید تعطیلی مراکز آموزشی بهویژه در رشتههای صنعتی، سلامت و فناوری اطلاعات، افزایش جعل مدرک و کاهش اعتبار نظام آموزش مهارتی کشور و آسیب به اشتغال بانوان؛ بیش از ۷۰ درصد آموزشگاههای استان توسط زنان سرپرست خانوار اداره میشود؛ اشاره کرد.
وی سرمایهگذاری در بخش آموزش را سرمایهگذاری هزینهای و زیرساختی دانست و ادامه داد: بستههای تشویقی خوبی برای سرمایهگذاران در نظر گرفته شده اما وضع این تعرفه، تنبیهی برای سرمایهگذاران خصوصی آموزش فنی و حرفهای است.
مسئول انجمن آمزشگاههای آزاد فنی و حرفهای گردشگری و هتلداری فارس اعلام کرد: از آنجا که موسسان خصوصی این آموزشگاهها، همه هزینههای مرکز از جمله فضا و مربی و حتی فضای برگزاری آزمون را هم خودشان تامین کردهاند، پرداخت تعرفه ۳۰ درصدی خدمات آموزشی توجیهی ندارد.
او معتقد است که اعمال این تعرفه و افزایش بهای ثبتنام در مراکز آموزشی، هنرجو را به آموزش های غیر رسمی و زیر زمینی سوق میدهد و سبب نارضایتی در این بخش می شود.
کاظمی گفت: آموزشگاهها در ادامه برای حفظ استقبال جوانان از این دورههای آموزشی، این افزایش تعرفه را به متقاضی تخفیف میدهند و مجبورند از جیب بپردازند و همین ضرر، بسیاری از مراکز را تعطیل خواهد کرد.
نماینده مراکز آموزش آزاد فنی و حرفه ای استان فارس بیان کرد طی اعلام اداره کل کار و تعاون استان فارس، این استان بشدت با کمبود نیروی متخصص در حوزه های فنی و صنعتی مواجه است. فنی و حرفه ای نه تنها در این مدت به مراکز آموزش آزاد کمکی نکرده است، بلکه با اجرای این قانون فشاری دوچندان به این مراکز وارد خواهد کرد.
وی افزود: در استان فارس بیش از ۲۰۰۰مرکز آموزش فنی و حرفه ای آزاد وجود دارد که در شرایط فعلی به خاطر هزینه های روزمره خود از جمله: اجاره محل آموزشگاه، هزینه های جاری آب و برق و گار، تامین اجتماعی و…. و عدم حمایت در بخش های مختف دیگر از جمله نوسازی دستگاه ها و ماشین آلاتی که هنرجو میبایست با آنها تمرین کند و شرایط سخت اقتصادی مردم با بحران کمبود هنرجو مواجه شده، که علاوه بر این موضوعات افزایش ۳۰ درصدی خدمات آموزش نیز تیر خلاصی دیگر به دور شدن قشر جوان از آموزش های مهارت محور خواهد شد.
کاظمی همچنین در مورد تعدد خوشه های آموزش بیان کرد: آموزش های فنی و حرفه ای دارای خوشه های متعددی میباشد که هر کدام ساعات تدریس مشخصی داشته و بر اساس همین ساعت تدریس هنرجو باید شهریه پرداخت کند. علاوه بر شهریه دوره ها هنرجو میبایست هزینه های دیگری از جمله هزیه ثبت نام در پورتال فنی و حرفه ای، مشاوره، صدور کارت مهارت را نیز پرداخت کند. کارت مهارت سال های گذشته به صورت فیزیکی و ممهور به مهر سازمان فنی و حرفه ای صادر و به هنرجویان تحویل میشد، اما متاسفانه در سال های اخیر گواهینامه به صورت الکترونیکی صادر شده و از روی سایت قابل پرینت بوده.
نماینده مراکز آموزش آزاد فنی و حرفه ای استان فارس ادامه داد: با توجه به داشتن شماره ثبت گواهینامه و قابل استعلام بودن آن، ولی بخاطر عدم اطلاع کارفرمایان و در دسترس بودن بصورت فایل در زمینه جعل این مدارک شاهد افزایش چشمگیری بوده ایم که همین امر باعث خسارات زیادی خواهد شد.
کاظمی در پایان خطاب به نمایندگان استان فارس خاطرنشان کرد: پیش از انتخابات، ما قشر فرهیخته و تأثیرگذار بودیم، اما اکنون که با مشکل مواجه شدهایم، نمایندگان پس از دوران انتخابات کجا هستند؟ از آنها میخواهیم صدای ما را بشنوند و سکوت نکنند و برای حل این معضل اقدام کنند.
/پایان متن/













Wednesday, 24 June , 2026