به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، ابوالفضل زمانی فرد با بیان اینکه برداشت خرمالو از اوایل آبان ماه آغاز شده است و تا آذر ماه ادامه دارد، افزود: سطح باغ های خرمالوی استان ۲۵۶ هکتار است و ۱۲ هکتار آن هنوز به مرحله ثمردهی اقتصادی نرسیده اند.
به گفته این مقام مسئول؛ استان فارس با ۱۲ درصد سطح باغ های خرمالوی کشور چهارمین استان از لحاظ سطح و با سهم ۱۰ درصدی تولید این محصول بعد از استان های گلستان، مازندران و تهران نیز چهارمین استان تولید کننده این محصول در کشور محسوب می شود.
زمانی فرد با بیان اینکه غالب ارقام خرمالو در استان فارس، قصردشتی، کاردی، ژاپنی(فویو، هاچیا، سایجو) می باشد، خاطر نشان کرد: شهرستان های استهبان، مرودشت، جهرم، بیضاء ، کوار، کازرون، خفر، داراب، شیراز و فسا به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت و تولید خرمالو را در بین ۳۷ شهرستان استان فارس به خود اختصاص داده اند و محصول برداشت شده علاوه بر مصرف در شهرستان های استان فارس، به استان های همجوار نیز ارسال می شود.
در سال های اخیر با توجه به تقاضای بازار مصرف و قیمت این میوه، توسعه باغ های خرمالو در بین باغداران رواج یافته است، میوه خرمالو به دلیل ماندگاری بالا در انبار و در مسیر حمل و نقل، زودتر از مرحله رسیدن کامل بر روی بوته، چیده می شود.
خرمالو جزو میوه های فرازگرا است، یعنی زمانی که به مرحله رسیدن فیزیولوژیک می رسند، با اینکه هنوز سفت و تقریباً غیرقابل خوردن هستند، قابلیت برداشت را دارند و می توانند بعد از چیده شدن در این مرحله، باز هم قابلیت رسیدن کامل و قابل خورده شدن را پیدا کنند.
/پایان متن/













Friday, 26 June , 2026