سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور از ابتدای مرداد امسال بخش نامه‌ای را ابلاغ و اجرا کرده است که موج نگرانی و اعتراض سراسری آموزشگاه‌های آزاد فنی‌و‌حرفه‌ای کشور را در پی داشته است.

علی قاسمی‌مطلق، رئیس هئیت مدیره کانون آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای استان فارس در یک یادداشت انتقادی به دستورالعمل جدید دولت و مصوبه مجلس مبنی بر پرداخت تعرفه‌های سنگین آموزشی در حیطه مهارت‌آموزی نوشت:

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار، بر اساس این بخشنامه هر فردی که جهت مهارت آموزی به آموزشگاهها ی آزاد فنی و حرفه ای مراجعه می کنند با چالشی جدید مواجه می‌شوند چون؛ هم باید شهریه آموزشگاه آزاد را پرداخت کنند. هم باید شهریه ای معادل با یک شهریه مرکز دولتی را پرداخت کنند و هم باید بعنوان جریمه مراجعه به مرکز غیر دولتی تا ۳۰ درصد مازاد بر شهریه دولتی را نیز پرداخت کند.

شاید کسی تا به حال به ابعاد مخرب این بخش نامه دقت کافی نکرده باشد؛ جای تعجب نیست با یک مثال ساده موضوع رو بررسی میکنیم:

اگر فردی جهت آموزش مثلا دوره، ۱۳۰ساعته ICDL به یک آموزشگاه آزاد مراجعه نماید باید ۵ میلیون شهریه مصوب دوره را به آموزشگاه آزاد پرداخت کند و همزمان باید مبلغ یک میلیون و چهل هزار تومان یعنی معادل شهریه یک مرکز دولتی را هم به فنی‌وحرفه‌ای پرداخت کند؛ علاوه بر این چون به مرکز غیر دولتی مراجعه کرده می بایست ۳۵۲ هزارتومان، شهریه مازاد هم به فنی حرفه ای پرداخت کند (یعنی به نوعی کارآموز جریمه هم میشود بخاطر مراجعه به مرکز غیر دولتی!

حال اگر همین کارآموز به یک مرکز دولتی مراجعه کند همان مبلغ یک میلیون و چهل هزار تومان را پرداخت می کند و دیگر جریمه هم نمی شود؛ یعنی شهریه مازاد را نمی دهد!

مثال فوق برای یک دوره کوتاه مدت بود حال اگر دوره ۱۰۹۰ ساعته برق رو درنظر بگیریم پرداختی مازاد مهارت اموز بیش از ۱۰ میلیون تومان می‌شود.

این مبالغ بجز مبالغی است که بابت هزینه های پرتال، ثبت نام، آزمون و صدور گواهینامه پرداخت می شود!

نام این دریافت های عجیب و غریب را گذاشته اند تعرفه خدمات آموزشی با پوشش مصوبه مجلس و دولت!

سوالات مهم و اساسی؛ تحت هر قانون یا مصوبه‌ای:

۱-آیا این اقدام جریمه مستقیم کاراموزانی نیست که جهت مهارت اموزی به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه میکنند ؟

۲-آیا این اقدام باعث تعطیلی مستقیم مراکز غیر دولتی فنی حرفه ای و تقویت و توسعه مستقیم مراکز دولتی نیست؟

۳-آیا این اقدام مهارت آموزی و در پی آن اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان را ویران نمی کند؟

۴-آیا این قانون، اصل بی عدالتی و مخالفت مستقیم با اصل ۴۴ نیست؟

در پاسخ میفرمایند:

این قانون برای ۵ دهک بالای جامعه در نظر گرفته شده!

خوب همه می دانیم که ۵ دهک پایین که قشر کم درآمد جامعه هستند و بیشتر تحت پوشش نهاد های حمایتی بوده و در پی تامین نیازهای فیزیولوژیک و کالاهای اساسی هستند و اصلا مهارت آموزی در سبد خانوار آنها نیست که بخواهند آنها را از این قانون معاف کنند…

سئوال اساسی‌تر:

در نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر پایه عدالت و میزان استوار است ابلاغ و اجرای این قانون جای تامل ندارد؟؟؟

از همه مسیولین دلسوز نظام خواهشمندیم ضمن ورود و توجه ویژه به این مهم از ورشکستگی قریب الوقوع حدود ۶۰ هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دارای مجوز و چند صد هزار مدیر و مربی جلوگیری نمایند.

عواقب اجرای این قانون بسیار بیشتر از تعطیلی مراکز غیر دولتی خواهد بود که مجال گفتنش نبود …

/پایان متن/