سکاندار جدید وزارت جهاد کشاورزی بر اساس انتظارات مجلس، بدنه وزارتخانه، فعالان سیاسی و دلسوزان انقلاب و نظام و همچنین جامعه هدف کشاورز و دامپرور معرفی بشود.

این روزها دولت سیزدهم با چالش‌های جدی به ویژه کاهش محسوس محبوبیت نسبی که در ابتدای شروع به کار خود داشت مواجه شده است که در سطح کلان تغییر، استعفا و یا برکناری وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، صمت، جهاد کشاورزی و از همه مهم‌تر استعفای مبهم رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور را شاهد هستیم.

شروع دولت سیزدهم همانند سایر دولت‌ها با شعارها و وعده‌های گوناگونی به ملت ایران همراه بود که همگی امیدآفرینی را در سطوح مختلف جامعه مخابره می‌کرد اما این فرآیند تاکنون دستاوردهای قابل توجهی در بر نداشته است و مشکلات همیشگی کشور همچنان در نقدهای مطروحه کنش‌گران اجتماعی و فعالان سیاسی مطرح می‌شود.

تحول در تمامی ساختارهای مدیریتی از اصلی‌ترین محورهای برنامه توسعه‌ای وعده داده شده توسط رئیس‌جمهور بود که در این راستا به عنوان یک مسیر هدفمند و در قالب یک سند ملی به مدیران ملی و محلی ارائه گردید و هر یک از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولت نیز بر این اساس طرح‌ها و برنامه‌های تحولی خود را آغاز کردند.

به عنوان مثال وزارت جهاد کشاورزی که همواره جزو یکی از وزارتخانه‌های حساس و پرچالش کشور معرفی میشد با انتخاب وزیر و گرفتن رأی اعتماد از سوی نمایندگان مجلس با سیاست‌های جدیدی فعالیت‌های خود را آغاز کرد اما با گذشت بیش از یک سال در پیشبرد اهداف دولتی خود ناکام ماند و وزیر جهاد کشاورزی نیز به نوعی برکنار شد.

سنددار کردن اراضی کشاورزی، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه و ترویج کشت دیم و کشت در اراضی کم‌بازده یا شیب‌دار، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، مبارزه با فساد اداری، ارتقای شرایط لازم کارکنان‌ وزارتخانه، تنظیم بازار، توسعه صادرات و حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری از عناوین اصلی مطرح شده در برنامه‌های تحولی وزیر سابق بود که در پیاده‌سازی و اجرای این برنامه‌ها باید به صورت علمی و بر مبنای واقعیات و آمار و اطلاعات متقن، ارزیابی و آسیب‌شناسی صورت بگیرد تا در ادامه شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دستگاه کشاورزی برای کشور ما بسیار مهم است و تاکید نمایندگان مجلس بر اهمیت و ضرورت تحقق امنیت غذایی و اینکه دولت در مرحله فرصت آخر برای انتخاب وزیر و تیم جدید مدیریتی همراه او حداقل در دولت سیزدهم دارد بایستی سازوکار مناسبی برای انتخاب بر اساس شاخص‌های تخصصی و عمومی تعریف شده مدنظر رئیس‌جمهور قرار بگیرد تا تجربه تلخ تغییر، استعفا یا برکناری وزرای محترم مجدد تکرار نشود.

کشاورزی و دامپروری در ایران با چالش‌های جدی و همچنین فرصت‌های ارزشمندی همراه است که دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای تحقق اهداف حاکمیتی و تصدی‌گری آن باید وزیری کاربلد، مقتدر، شجاع و متعهد را برای معرفی به مجلس معرفی نماید تا هم توانایی تشکیل تیم مدیریتی جدید وفادار و قوی‌تر از قبل را داشته باشد و هم اینکه بتواند با رای حداکثری سکاندار این وزارتخانه عریض و طویل بشود.

آقای رئیس‌جمهور؛ با توجه به روحیه انقلابی و جهادی حضرتعالی به عنوان خادم واقعی این ملت و گفتمان دولت سیزدهم مبنی بر ایران قوی، انتظار می‌رود در جمع‌بندی نهایی گزینه پیشنهادی جهت معرفی به مجلس، تمامی جوانب کار و فرصت‌های جدید در انتظار کشور را در نظر بگیرید تا بتوانید محبوبیت گذشته خود و همراهان را نسبت به وضعیت پیش آمده فعلی دوباره افزایش دهید.

همانگونه که استحضار دارید گزینه‌های متعددی از جمله محمدجواد عسکری، شاپور اعلایی‌مقدم، آقارضا فتوحی و حتی سرپرست فعلی و همچنین اخیرا هوشنگ محمدی در بین فعالان و اذهان عمومی شنیده می‌شود که با توجه به احتمال کناره‌گیری و شانس ضعیف برخی از این گزینه‌ها به دلیل جدیت چهره‌های تاثیرگذار دولت و مجلس باید در زمینه معرفی گزینه نهایی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در بین اين اسامی یا فرد جدید دیگر نیز همچنان منتظر ماند و باید دید آیا دولت در انتخاب سکاندار جدید این وزارتخانه که مورد انتظار مجلس، بدنه وزارتخانه، فعالان سیاسی و دلسوزان انقلاب و نظام و همچنین جامعه هدف کشاورز و دامپرور نسبت به انتخاب یک فرد و تیم مدیریتی قوی‌تر همراهش مصمم خواهد شد؟!

/پایان متن/