گزارش اختصاصی عصر کار از گفت‌وگو با متخصص حوزه اقتصاد و مدیریت در رابطه با نقش بانوان در فرآیند توسعه مناطق مختلف کشور تا بکارگیری ظرفیت این قشر از جامعه با ایجاد فرصت‌های شغلی و شرایط لازم مشارکت آن‌ها در چارچوب سیاست‌های کلان و توسعه‌ای که نتیجه آن چیزی جز آبادانی و بهبود وضعیت موجود نخواهد بود؛ شرایطی که باید با فکر و اقدام درست و بر اساس یک برنامه راهبردی زمان‌بندی شده در دستور‌کار قوای سه‌گانه به ویژه مجلس به عنوان قانون‌گذار و ناظر بر عملکرد دولت‌ها شکل بگیرد تا بومیان هر یک محدوده‌های جغرافیایی این مرز و بوم بتوانند طعم شیرین توزیع ثروت ملی را با کار و تلاش و بر اساس یک سوغات مدیریتی برنامه‌محور بچشند.

علیرضا شاهرخیان، کنش‌گر اجتماعی و متخصص حوزه مدیریت با تاکید بر اینکه به منظور بکارگیری ظرفیت بانوان در جامعه باید ساختارمند اقدام کرد، گفت: بانوان و پررنگ کردن حضور آنان در عرصه‌های مختلف می‌تواند زمینه‌ساز پویایی جامعه به ویژه در عرصه سرنوشت‌ساز اقتصاد کشور باشد تا با این پشتوانه بتوانیم در چارچوب اهداف حاکمیت نسبت به کارایی سیستم مدیریتی هم ارزش‌افزوده ایجاد نماییم.
وی با اشاره به تجربه چهار دهه انقلاب از نقش برجسته بانوان در حوزه‌های مختلف اقتصاد و اجتماعی، گفت: تجربه نشان داده است که برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف شغلی، علمی، ورزشی، فرهنگی، هنری و سایر موارد می‌توان با یک سازوکار مناسب مدیریتی و توسعه‌محور با بانوان‌ در چارچوب قانون و اسلام نیز نتیجه‌های خوبی را در راستای کارآمدی نظام خلق کرد و موفق شد.
شاهرخیان با بیان اینکه در فرهنگ و زبان ایرانی زن و مرد برابرند، افزود: بر همین پایه همیشه زنان ایرانی پا به پای مردان به پیش رفته‌اند و نمونه یک جامعه توسعه یافته را در بین کشورهای اسلامی نشان داده‌اند که برگرفته از فرهنگ غنی بومی و آموزه‌های دینی ما در جهان اسلام است.
این متخصص حوزه اقتصاد با ارائه آماری از وضعیت اشتغال بانوان در منطقه لارستان، اعلام کرد: در عرصه اقتصاد و اشتغال نمی‌توان نقش بانوان را نادیده گرفت چراکه نیمی از جمعیت ما را تشکیل می‌دهند و این می‌تواند یک بازوی موثر در بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه ملی و محلی در این فرآیند‌ها باشد.
وی در رابطه با تفکیک عملکردی بانوان در منطقه لارستان از سهم ناچیز این قشر تحول‌آفرین در عرصه اقتصاد و اشتغال گلایه کرد و گفت: متأسفانه از جمعیت ۳۰۰‌هزار نفری ۵ شهر خنج، جویم، اوز، گراش و لار در منطقه لارستان که بیش از ۱۵۰ هزار نفر آن را بانوان تشکیل می‌دهد تنها ۱۰ درصد آن‌ها دارای شغل هستند و دیگر جمعیت نیز به تفکیک حدود ۱۴درصد زیر ۱۰ سال، محصل ۲۲ درصد، بیکار ۴ درصد و خانه‌دار هم ۵۰ درصد را شامل می‌شود.
شاهرخیان با تاکید بر اینکه اشتغال بانوان به ویژه برای زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست یکی از دغدغه‌های مهم است، گفت: با توجه به توانمندی‌های مختلف بانوان در حوزه‌های مختلف تخصصی و عمومی می‌توان با برنامه‌ریزی درست با ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب آن‌ها در حیطه‌های مشخص اقتصادی از جمله صنعت، کشاورزی و خدمات از ظرفیت این قشر جامعه بهره‌برداری هدفمند داشت.
وی نحوه و شرایط اجرایی شدن این مهم را منوط به ارائه برنامه کوتاه‌مدت و بلند‌مدت و استعدادیابی بومی از سطح توانمندی آن‌ها معرفی کرد و ادامه داد: این کار را می‌توان با توجه به یک برنامه‌ریزی در زمینه شناسایی شغل‌های مورد تقاضای آن‌ها و مورد نیاز منطقه نسبت به تربیت نیروی‌ کار اقدام کرد تا بتوان در بازار کار از ظرفیت این‌ افراد بکارگیری کرد.
شاهرخیان نقش بانوان در عرصه‌های سیاسی و مدیریتی را یک تجربه موفق ملی دانست و گفت: بانوان در عرصه شغلی، منصب‌هایی چون وزیر، فرماندار، شهردار و نیز در عرصه‌های سیاسی به ویژه در مجلس شورای اسلامی هم نمایندگی را تجربه کرده‌اند و آن‌ها توانسته‌اند به خوبی در ایجاد تعادل بین امور خانه و قرارگیری در جایگاه‌های مختلف شغلی موفق عمل نمایند.
وی در عرصه تحصیل و آموزش هم نقش بانوان را تأثیرگذار و پیشتاز معرفی کرد و افزود: امروزه ۹۰ درصد زنان باسواد هستند. در عرصه علمی میزان ورودی بانوان به دانشگاه‌ها مثال‌زدنی است و ۲۲.۷ درصد آن‌ها تحصیلات تکمیلی دارند و ۸ هزار زن نویسنده در کشور فعال هستند.
وی همچنین گفت: در عرصه ورزشی زنان توانسته‌اند در رقابت‌های مختلف ورزشی مدال‌آور باشند. مانند زنان هندبال لارستان، که قهرمان غرب آسیا شدند. حتی در عرصه اجتماعی هم امروز زنان دارای حق رای، حق ورود به ورزشگاه‌ها و سایر حقوق‌های مدنی هستند؛ به ویژه فعالیت‌های برجسته‌ای که در سازمان‌های مردم‌نهاد ایفا می‌کنند.

او اضافه کرد: در عرصه فرهنگی و هنری امروز جامعه بانوان دارای فارغ‌التحصیلان بسیاری در رشته‌های تئاتر، کارگردانی و سایر هستند که در زمینه‌های مرتبط نیز مشغول به فعالیت هستند و همه این ظرفیت‌ها می‌تواند در تمامی مناطق ایران به ویژه منطقه لارستان که گوشه‌ای از جغرافیای سرزمین پرافتخار ایران است، مورد توجه سیاستمداران قرار بگیرد.
این متخصص اقتصاد به ارائه راهکارهایی در زمینه اشتغالزایی ویژه بانوان لارستانی پرداخت و گفت: در عرصه اقتصاد خانوار یکی از مصادیق موسسات موفق بانوان که می‌تواند مدلی برای اشتغال زنان باشد مربوط به موسسه مشارکت زنان نیکوکار ریحانه شیراز است که برای صدها تن از بانوان سرپرست خانوار، به طور مستقیم و دائم تولید شغل کرده است. این موسسه بر توانمندی‌های بانوان در زمینه تهیه و پخت محصولات غذایی اتکا دارد. حال اگر موسسات و تعاونی‌های بانوان در زمینه‌های شغلی دیگر راه‌اندازی شوند می‌توان تا حد زیادی بر نیازهای فائق آمد لذا باید در این خصوص طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی ارائه داد تا بتوان تحول ایجاد کرد.
شاهرخیان در پایان خاطرنشان کرد: در تمامی عرصه‌ها می‌توان با قاطعیت گفت که بانوان کشور توانمند هستند و نیاز به مدیریت صحیح و ساماندهی است لذا آینده خوبی را می‌توان برای قشر پرتوان جامعه تصور نمود.
/پایان متن/