شهردار شیراز با بیان اینکه شیراز قرارگیری جایگاه این کلان‌شهر به عنوان قطب پزشکی‌ و گردشگری وظیفه ما را دو‌چندان می‌کند، گفت: از پایتخت سیاسی از حافظ و سعدی و باغات و محلات گفته شد اما وظیفه شهرداری در این خصوص چیست؟! میراث‌دار فرهنگ اصیل و غنی هستیم که باید توسط شورای شهر و شهرداری چیزی به یادگار بگذاریم.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار، محمد حسن اسدی در مراسم روز شیراز با بیان اینکه شهر شیراز شهری است که  آوازه آن در تمام جهان است گفت: بسیاری شیراز را به دلیل مردمان خوب و اعتدال و‌ میانه‌روی آن‌ها به عنوان شهر دوم خود انتخاب می‌کنند.

شهردار کلانشهر شیراز با بیان اینکه شیرازی ها مصداق حرف همه بزرگان در ادبیات و هنر هستند افزود: شیراز چکیده ای از تمام افکار بزرگان در حوزه شعر و ادب است و این کار مدیریت شهری را سنگین می‌کند.

وی اضافه کرد: قرار بود امروز بین شهرداری شیراز، یزد و اصفهان تفاهم نامه مثلث گردشگر مبادله شود که این امر به زمان دیگری موکول شد و پیش قرارداد آن آماده است.

اسدی با اظهار اینکه شیراز به عنوان قطب پزشکی‌ و گردشگری وظیفه ما را دو‌چندان می‌کند افزود: از پایتخت سیاسی از حافظ و سعدی و باغات و محلات گفته شد اما وظیفه شهرداری در این خصوص چیست؟! ما میراث بر و میراث دار فرهنگ اصیل و غنی هستیم که باید توسط شورای شهر و شهرداری چیزی به یادگار بگذاریم.

وی از فعالیت هایی که برای شهر شیراز در حال انجام است از سمفونی و دانشنامه شیراز نام برد و افزود: موزه بلدیه نیز امسال به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار کلانشهر شیراز با اشاره به حضور مقام معظم رهبری در سال ۸۷ در شیراز و نام گذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در شیرا گفت: سند سومین حرم اهل بیت(ع) به‌زودی رو نمایی خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همزمان سه خط مترو دز شیراز در حال اجرا است و در واقع شهر شیراز شهر زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه در تمام ارتفاعات شهر شیراز فعالیت عمرانی می‌کنیم تصریح کرد:امسال بودجه ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی توسط شورای شهر تصویب شد که ۲۵ هزار میلیارد آن به فعالیتهای عمرانی و بخشی برای کار محرومیت زدایی در محلات و مسجد محوری و‌محله محوری هزینه خواهد شد.

اسدی در ادامه از فعالیت های عمرانی که در سطح‌شهر شیراز در حال انجام است نام برد و افزود: در سال جاری در شیراز پارک آبی بزرگ شیراز که در کشور بی نظیر است و به صورت شبانه روز در حال انجام است و همچنین اکواریوم ،باغ پرندگان در حال انجام است و شهر بازی بزرگ شیراز نیز به تفاهم منعقد شده است.

شهردار کلانشهر شیراز با عنوان اینکه اتفاقات زیر ساختی در حوزه‌ گردشگری در شیراز شرف انجام است اظهار داشت:مفتخر هستیم که شیراز در سال ۲۰۲۴ پایتخت محیط زیست جهان، شهر صنایع دستی، عضو متروپلیس و شهر شیراز عضو هیات مدیره شهرهای تاریخی جهان معرفی شده است.

اسدی با بیان اینکه شیراز ۱۴۰۴ با شیراز امروز قطعا فرق میکند اضافه کرد: این فعالیت های عمرانی اندک وظایف شورا و شهرداری است و بدون هیچ‌منتی برای مردم شیراز شبانه روزی در حال تلاش هستیم تا بخشی از دین خود را به مردم ادا کنیم.

بزرگترین دارایی و سرمایه این شهر، مردم مهربان و سخاوتمند آن است

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز  نیز در این‌مراسم گفت: آن چه که مسلم است این شهر با همه شهرتی که دارد هنوز راز و رمزهای زیادی دارد که کمتر شناخته شده اند.

چوبینی ادامه داد: هنوز مردمان عزیز این شهر خیلی از راز و رمزهای این شهر را نشناخته اند. در این راستا با حمایتی که مجموعه مدیریت شهری و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و بزرگان و فرهیختگان این شهر داشتند شروع به رقم خوردن این اتفاق کرده ایم.

چوبینی افزود:  در تلاشیم تا اتفاقات خوبی برای معرفی هر چه بیشتر این شهر شیراز خواهیم داشت و این شهر که یک سمفونی کم داشت در حال طراحی آن هستیم.

وی با بیان اینکه تهیه دایره المعارف شیراز آغاز شده است و جلدهای مختلف آن در حال تدوین است اظهار داشت: موزه شهر که در محل ساختمان قدیم شهرداری شیراز جانمایی شده است را به عنوان موزه از آن چه که در این شهر تا به امروز گذشته است، با نگاه به آینده در روز شیراز سال آینده افتتاح خواهد شد تا اتفاقات بزرگی رقم بخورد و دفتر تاریخ شهر شیراز بازگشایی خواهیم کرد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز اضافه کرد:اتفاق دیگری که در این ایام شاهد آن خواهیم بود اینست که با توجه به اینکه در سنوات گذشته توجه ویژه به حفظ و احیای بافت تاریخی شهر شیراز شده است و زیر ساخت های متعددی ایجاد شده است؛ لذا با هدایت و برنامه ریزی صورت گرفته احیای باغات قصردشت در دستور کار است.

چوبینی با تاکید بر اینکه شیراز باید به جایگاه واقعی خود برسد افزود: قبل از آن که این شهر به سوغات و صنایع دستی آن مشهور باشد، ادبیات آن زبانزد بوده است و با باغ موزه ای که در این کلان شهر به بهره برداری می رسد بتوانیم  این جهان شهر را به آن طرازی که باید به آن دست یابد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون زیر ساخت های بسیاری در این حوزه ایجاد شده است، تصریح کرد:  ایجاد بیش از ۱۷ هزار متر مربع فضای ورزشی در شهر شیراز در دستور کار است و تا سال آینده تحولات بسیار خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

وی گفت: بزرگترین دارایی و سرمایه این شهر، مردم مهربان و سخاوتمند آن و فرهنگ بلند آن هستند و این مردم لایق بهترین ها هستند.

شیراز در جهان یک برند و یگانه است

در ادامه دکتر ابراهیم حسینی رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه مردم این شهر را همه در جهان می شناسند گفت: شیراز محل شعر و ادب است مظهر هم زیبایی‌ ها ، باغ ها بستان ها، شیراز دارای مردمان خوش لهجه و مهمان نواز است همچنین خواستگاه شعر و شعور ، فلسفه و حکمت و عرفان است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند شیراز معلم همه شهر ها است افزود: شیراز مرکز همه علوم است؛ شیراز فقط یکی و یگانه است.

دکتر حسینی ادامه داد: شورای شهر وظیفه دارد برند و یگانه بودن شیراز را پاس بدارد.

رئیس شورای شهر شیراز افزود: امروز شورا و شهردار تمام همت خود را به میدان اورده است تا انچه به عنوان زیر ساخت برای رفاه و آسایش مردم لازم است فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه به همفکری شهروندان نیازمندیم از شهروندان خواست ایده های خود را در مسایل فرهنگی ارائه‌ دهند.

سمفنونی شیراز شروعی بر فرهنگ اصیل

کارن همایون فر در یک پیام تصویری در خصوص سمفونی برای شیراز ابراز امیدواری کرد: این قطعه در دل تک تک اهالی فرهیخته شیراز که پایتخت فرهنگی با قدمت هزاران ساله است در دل شما جای بگیرد و این موسیقی بتواند شروعی در تداوم فرهنگ اصیل باشد.

وی ضمن قدردانی و تقدیر از شهردار شیراز، و مهندس چوبینی معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شیراز اضافه کرد: مسئولیت بسیاری خطیری بر دوش من است و امید است از پس آن بر بیایم.

وی افزود: وظیفه ما هنرمندان آنست که به رشد و‌ شناسایی این سرزمین کمک کنیم تا فرهنگ کهن و اصیل ما گسترش یابد و تصویری تازه ای به جهان ارائه دهیم.

کارن همایونفر دارنده سه نشان موسیقی جشنواره فجر، سمفونی شیراز توسط این هنرمند بزرگ طراحی شود و خاطره ای از روز شیراز باشد.

/پایان متن/

  • منبع خبر : پیام خبر