سرویس فرهنگی‌اجتماعی// سیدمحی‌الدین حسینی‌ارسنجانی: با حضور حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و جمع دیگری از اصحاب قلم و رسانه استان و سخنرانی برخی از برجستگان ادبی از جمله آقایان داریوش نوید‌گویی، اکبر اسکندری، مژگان اسکندری و مجید اسکندری با مجری‌گری غلامعلی صابری و به میزبانی انتشارات نوید شیراز از کتاب "شرح و تفسیر غزلیات فخر‌الدین ابراهیم عراقی" در سالن غزل تالار اجتماعات حافظ رونمایی شد.

به گفته مژگان اسکندری مولف این اثر، عراقی از عرفا و شعرای نامدار ایرانی قرن هفتم است. این کتاب در هزار و هشت صفحه در قطع وزیری با جلدی اعلا در تیراژ ۵۰۰ نسخه به بهای هر جلد ششصد هزار تومان در نشر بین المللی “نوید”منتشر و به ساحت ارجمند فرهنگوران و ادیبان، شاعران و ادب دوستان معاصر عرضه شده است.

وی افزود: کتاب شرح و تفسیر غزلیات فخرالدین ابراهیم عراقی همچون سایر آثار منتشر شده در انتشارات نوید شیراز برخوردار از مجوزهای لازم چاپ همچون شابک، شمارگان کتابشناسی ملی ،دیویی و کنگره، فهرست نویسی برابر فیپا و…انجام شده و کار صفحه آرایی ان را بانو “فروغ السادات حسینی پور “و طرح جلد کتاب را بانو “رعنا عبدالهی” انجام داده است.

این شاعره نامدار معاصر و مدرس دانشگاه بیان داشت: کتاب خود را به ارواح بلند پدر و مادر فقیدم و به همه کسانی که با من در مسیر تالیف و تدوین این اثر همراه بوده اند تقدیم نموده ام.

وی یاد آور شد:دکتر “محمد یوسف نیری” شیرازی از اساتید مسلم ادب و عرفان و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز بر تهیه و تدوین این اثر گرانسنگ نظارت علمی داشته اند. اسکندری همچنین خاطر نشان کرد:دو صفحه مقدمه خودم بر این کتاب که پایان نامه دکتری ام میباشد،دو صفحه فهرست فصول و مطالب مندرج در کتاب،شرحی مفصل بر زندگی شاعر فخر الدین ابراهیم عراقی،مبانی مشترک و محوری در غزلیات عراقی و شرح و تفسیر غزلیات عراقی همراه با کتابنامه هشت صفحه ای (منابع و مآخذ مورد استفاده پدید آورنده)از جمله مشخصه های کتاب شرح و تفسیر غزلیات عراقی است.

 

به گزارش عصر کار در خودنوشتی مختصر از استاد دکتر مژگان اسکندری در این کتاب آمده است:

سال ۱۳۴۴ در ارسنجانِ خاکی در خانواده ای اهل علم و ادب که زندگی را با دولت قرآن شیرازه بسته بودند، پا به دایره و حصار هستی نهادم. تحصیلات ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان را در همان ولایتِ جان به پایان رساندم .سپس با توجه به علاقه ذاتی و محدویتهای پیش آمده، تحصیل در رشته  ادبیات در دانشگاه آزاد واحد ارسنجان گزینه انتخابی شد.انتخابی که سرآغاز مسیری نو و پاسخگوی دنیای رنگارنگِ خیالات من شد. کارشناسی ارشد در همین رشته در دانشگاه فسا،خطِّ فکری مرا ساخت و حیات ثانویه را مامایی کرد .تولدی جدید و نو پوسته دو دهه و اندی حیات قبل را کند و به دور انداخت.

مسیری نو آغاز شد، خونی تازه با کمک ادبیات در رگهای جان من شریان یافت. آنچه میراث خانواده قرآنی بود با عشق به ادبیات و راهنمایی پیری فرزانه جان میگرفت و پیش میرفت. کتاب “موج در موج” که نگاهی به آیات و احادیث در منطق الطیر و مصیبت نامه عطار است ره آورد این معماری درونی است.رشته ای از غیب بر گردنم افتاده بود،میبرد تا کار به سامان شود وذهن و زبان مهندسی شود.در سال ۱۳۹۰ شوق و طلب مرا به کوه قاف مقصدرساند و فرصت تحصیل درمقطع دکترا در دانشگاه شیراز زیر نظر اساتید برجسته ممکن شد و کتاب “شرح غزلیات فخرالدین عراقی حاصل درسی است که بر جان و روان نشسته است.

/پایان متن/