گزارش اختصاصی عصر کار از انتظار بیش از یک‌دهه مردم و مسئولان فارس در اتصال به دریا که فرصت‌های بی‌شماری طی این سال‌ها در پی این رویا سوزانده شد و خاکسترش هم بر باد رفت تا این آرمان تحول‌خواهی در سطح ملی محقق نشود‌؛ یک اقدام هدفمند اما یک‌سویه که می‌توانست تمرکز استان را بر توسعه پس‌کرانه‌ها و ایجاد بنادر تجاری خشک و مناطق ویژه اقتصادی تخصصی متمرکز کند تا شکوفایی اقتصاد ملی در جنوب ایران با محوریت فارس حاصل شود.

به گزارش عصر کار بیش از یک دهه است که دولتمردان و نمایندگان مردم در تلاش هستند تا در راستای توسعه فارس و حمایت از آبادگران عرصه اقتصادی به ویژه فعالان بخش صنعت، شرایطی فراهم شود تا این استان به دریا و خلیج فارس متصل بشود اما سال‌هاست که این موضوع در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد و حتی مقامات عالی کشور نظیر رئیس‌جمهور محترم در دولت سیزدهم هم که اخیرا میهمان مناطق جنوبی ایران بودند اظهارنظر خاصی در این رابطه نداشته‌اند.
پیوند فارس به آب‌های آزاد جهان یک رویای دیرینه است که اکنون روایت تلخ از روند آن نتیجه‌ای جز عقب‌ماندگی قابل توجه در این سال‌ها در پی ندارد؛ سال‌هایی که می‌توانستیم با گرفتن امتیازات تشویقی و حمایتی به جای کرانه‌های خلیج فارس حداقل به توسعه پس‌کرانه‌ها بپردازیم اما اکنون نه بندر ساحلی داریم و نه بندر خشک و این می‌تواند یک تجربه ارزشمند عبرت‌آمیز برای دوستداران ایران و استان تاریخ‌ساز و تحول‌خواه فارس باشد.
شکوه و آوازه این استان از عهد باستان تا معاصر و امروز در سطح جهان دارای یک تاریخ زرین و پررنگی است و فارس با مردم تحول‌خواهش همواره در توسعه کشور و جنوب ایران نقش موثری داشته‌اند اما در دهه‌های اخیر گرد بی‌مهری بر جایگاه سردرگم این دیار نشسته تا همچنان در مسیر قله باشیم.
به گزارش عصر کار، توسعه در همه عرصه‌ها را می‌توان به عنوان محور اقدامات قرار داد اما باید دید آیا امکان و شرایط لازم در آن بوم جغرافیایی فراهم است؛ کشاورزی، صنعت، خدمات و دیگر حوزه‌ها می‌توانند در مسیر توسعه قرار داشته باشند که باید بررسی کرد استعداد‌ها و مزیت‌های نسبی موجود تعیین‌کننده کدام نوع رویکرد و برنامه‌ها خواهد بود.
فارس اگر با نگاه ویژه مسئولان ملی بتواند نسبت به توسعه اقتصادی یک برنامه‌ریزی دقیق و اثرگذاری داشته باشد قطعا دستیابی به منافع استانی یک برگ برنده برای کشور خواهد بود تا شاهد پویایی اقتصاد ملی باشیم. استان دارای ظرفیت و استعداد کم‌نظیر که می‌تواند توسعه جنوب ایران را به بهترین شکل ممکن نیز راهبری و مدیریت نماید‌.
بر اساس این گزارش سالیان طولانی موضوع اقتصاد دریا در سطح ملی و استان‌ها مطرح شده است که فارس توانست طرحی را در این زمینه، ارائه و در سطح ملی مصوب نماید که بر مبنای آن ده‌ها کیلومتر مرز دریایی و محدوده جغرافیایی مشخصی از مساحت استان هرمزگان منفصل و به فارس نیز متصل خواهد شد تا مرز زمینی استان به آب‌های آزاد جهان پیوند یابد.

/پایان متن/