در یک دورهمی فرهنگی که با حضور سرکار خانم "ثابت قدم" پژوهشگر مردم شناسی و کارشناس مسئول ثبت آثار ناملموس اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس در بافت تاریخی شیراز و عمارت قاجاری نصیر نظام برگزار گردید در خصوص ثبت قهوه قجری در فهرست میراث ناملموس کشور یکی از نوشیدنیهای قدیمی و منسوخ شده یا در حال منسوخ شدن ایرانیان بحث و تبادل نظر گردید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار در ابتدای این نشست”محمدرضا رفیعی راد”مدیریت مجموعه گردشگری و اقامتی”راد”با بیان تاریخچه ای از قهوه قجری و نحوه تهیه آن اظهار داشت:قهوه قجری که نام آن در تاریخ سیاسی، اجتماعی کشورمان واژه ای پر تکرار و با معناست،یکی از جمله نوشیدنیهای مهم عصر قاجاری بوده و به دلیل منسوخ شدن و یا به عبارتی به جهت ثبت نشدن آن در فهرست خوراکیها و نوشیدنیهای ایرانیان در صدد ثبت و احیای آن بر آمده ایم.
وی گفت:قهوه قجری قهوه ای خاص و نوشیدنی انرژی زای بدون مواد افزودنی و فاقد مواد غیرمجاز است و طرفداران زیادی دارد در حالیکه بیشتر قهوه های موجود در بازار حاوی مواد روان گردان و غیر استاندارد است که مشکلات جسمی فراوانی را نصیب افراد میکند. اما قهوه قجری قهوه ای است که با سبکی خاص و مخلوط از چند نوع قهوه و دارای فرمولی از تهیه است که همه کس آن را نمیدانند.
مرمتگر بافت تاریخی و سرمایه گذار حوزه فرهنگ اظهار داشت:برای تهیه قهوه قجری برخلاف قهوه های عربی که دائم در حال جوشند این قهوه فقط یک بار جوش میخورد و دارای زمان بندی مشخصی هم برای جوشیدن و هم برای دم آمدن است.قهوه قجری را باید یک بار جوشاند و مقداری مشخص از آن میل کرد تا نوعی نشاط و شادابی را به فرد بدهد.
وی افزود: تلاش داریم برای ثبت این خوراکی معتبر و معروف که سر لیست نوشیدنیهای ایرانیان در دوره ای از تاریخ ایران بویژه از عهد صفویه تا قاجاریه بوده اطلاعاتمان را تکمیل و پرونده ثبت قهوه قجری را از اداره کل میراث استان فارس پیگیری کرده و پیشنهاد دهیم تا از سوی فارسیان به صورت ملی ثبت شود.البته کمک و همراهی کارشناسان ثبت میراث فرهنگی استان را میطلبد تا در نهایت این نوشیدنی پر طرفدار از سمت استانمان فارس و شهرمان شیراز به ثبت نهایی در فهرست آثار ناملموس و ملی کشورمان برسد.
مدیر عمارت تاریخی نصیر نظام (هتل بوتیک راد) بیان داشت: در تاریخ مصادیقی از خوراندن قهوه قجری آمیخته با سم به وزیران یا پادشاهان و شاهزادگان قاجاری موجود است اما قهوه ای که مد نظر ما فارسیها برای ثبت ملی و احیای آن در سطح کشور است نوعی نوشیدنی مطبوع میباشد که حاوی چند نمونه قهوه های برند و خاص است که نوشیدن آن مزایای بسیاری برای بدن به همراه خواهد داشت هر چند که در خوردن هر نوع نوشیدنی حتی در مصرف قهوه نباید افراط نمود.
در ادامه سر کار خانم”مژگان ثابت قدم”مسئول مردم شناسی و کارشناس مسئول ثبت آثار ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در این زمینه اظهار داشت:ما هم بررسیهای خود را در این خصوص خواهیم داشت و با علم و اطلاع و دانش بهتر و بیشتر برای ثبت آثار پیشنهاد شده از سوی افراد مختلف توسط اداره کل میراث فرهنگی فارس گامهای بلندتری بر میداریم.
وی گفت:در مورد ثبت قهوه قجری در فهرست میراث ناملموس کشور که پیشنهاد آقای رفیعی راد است و از مدتها به دنبال انجام آن بوده اند نیز باید با جمع آوری مستندات لازم و تکمیل اطلاعات و از جمله فیلمبرداری از نحوه تهیه و صفر تا صد این تقاضا تلاش گردد تا در صورتیکه پرونده مشابه ای در این زمینه در وزارت میراث فرهنگی در حال پیگیری نباشد ما هم پیگیریهای خود برای ثبت این رویداد در سطح استانی و ملی داشته باشیم.
ثابت قدم ضمن ارائه گزارشی از فهرست آثار میراث ناملموس از فارس که به سرانجام لازم رسیده،بیان داشت: تعداد ۱۰۹ پرونده ثبتی آثار ناملموس از استان فارس در فهرست آثار ناملموس کشور به ثمر نشسته و از بابت به نتیجه رسیدن این تعداد قابل توجه پرونده های پیگیری شده خرسندیم چون توانسته ایم در راستای احیای مواریث ملی و معنوی کشورمان قدمهای مثبتی برداریم.

/پایان متن/