همزمان با روز ملی روستا و عشایر در مراسمی با حضور جمعی از نمایندگان ایلات و طوایف عشایر فارس مشکلات جامعه عشایری استان بررسی شد.

استاندار فارس در این مراسم  گفت: اینکه عشایر تولید کنندگان عمده نیاز‌های کشور هستند بیانگر خودکفایی آن‌ها و اتکای دیگران به این قشر زحمتکش است.

محمد هادی ایمانیه با اشاره به اینکه برای سفر دوم رئیس جمهور به  فارس مصوبات خوبی برای عشایر استان گرفته‌ شده است که پیش نویس آن‌ها تهیه شده و امیدواریم در این سفر به تصویب نهایی برسد، افزود: این مصوبات مربوط به حوزه بهداشت و سلامت، آب، راه، اشتغال و مشکلات مرتبط با تامین نهاده‌های دامی و سایر امور عشایر است.

ایمانیه، با دعوت از عشایر برای شرکت در برنامه دیدار مردمی رئیس جمهور در حرم مطهر شاهچراغ (ع) ادامه داد: طی روز‌های اخیر با اقشار مختلف دیدار‌هایی داشته‌ام که چنانچه فرصت دیدار مستقیم آن‌ها با رئیس جمهور فراهم نشود خواسته‌های آن‌ها را به ایشان منتقل کنیم.

استاندار فارس، با بیان اینکه فارس به کارگاه سازندگی تبدیل شده است گفت: سفر اول رئیس جمهور به استان که مهرماه سال ۱۴۰۰ انجام شده مصوبات قابل توجهی برای استان داشت که امروز افزون بر ۸۵ درصد آن مصوبات محقق شده است.

ایمانیه افزود: یکی از پروژه‌های بزرگی که طی ۲ سال گذشته توجه ویژه‌ای از سوی دولت به آن شده آزادراه شیراز – اصفهان است که در هفته جاری و همزمان با سفر دوم رئیس جمهور شاهد بهره برداری از ۶ قطعه نخست آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: آزادراه شیراز – اصفهان امروز بزرگترین پروژه آزادراهی کشور است که تا بوشهر ادامه خواهد یافت و به خط آزادراهی شمال به جنوب کشور تبدیل خواهد شد.

استاندار فارس  گفت: راه آهن شیراز – بوشهر نیز هم اینک در ۱۰ قطعه توسط ۱۰ پیمانکار در دست اجرا است که امیدواریم با تهاتر نفتی که هفته گذشته صورت گرفت و تزریق پول جدید به آن، سرعت اجرای آن افزایش یابد.

ایمانیه اظهار کرد: در بحث اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به استان نیز ۲ خط از جنوب و شمال استان در حال رسیدن به هم هستند که قطعا این پروژه برای عشایر استان نیز منشاء خیر و برکت خواهد بود چرا که این خط انتقال آب از مسیر‌هایی عبور می‌کند که بعضا مسیر‌های عبور و اسکان عشایر هم هستند.

استاندار فارس گفت: در بحث تامین آب عشایر و روستا‌ها امیدواریم ۱۰۰۰روستای دارای تنش آبی در استان را تا پایان دولت به سرانجام برسانیم.

ایمانیه افزود: تاکنون مشکل آب ۳۰۰ روستای استان حل شده و مشکل ۷۰۰ روستای باقیمانده را هم بر اساس قراردادی که با قرارگاه امام مجتبی (ع) بسته‌ایم و با کمک بسیج سازندگی حل و فصل خواهیم کرد.

استاندار فارس گفت: در بحث ایجاد ایل راه‌ها و راه‌های روستایی نیز یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر ایل راه و راه روستایی را مصوب کرده‌ایم.

ایمانیه اظهار کرد: در بحث خانه‌های بهداشت و گازرسانی به شهر‌ها و روستا‌ها نیز اقدامات خوبی در دست انجام است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم تمام شهر‌ها و روستا‌های استان گازرسانی شوند.

مدیرکل امور عشایر فارس نیز در این مراسم گفت: در این گردهمایی مدیران کل ۱۵ دستگاه اجرایی مرتبط با امور عشایر در قالب میز خدمت به بررسی و رفع چالش‌های مطرح شده از سوی عشایر پرداختند.

کریمی افزود: در زمان حاضر استان فارس با ۲۷ هزار خانوار عشایر کوچنده بیش از ۱۲ درصد از جمعیت عشایری کشور را دارد و قطب عشایری ایران محسوب می‌شود.

/پایان متن/