پانزدهمین دورهمی صمیمانه یاران فرهنگ و هنر و ادب از سلسله برنامه‌های ماندگار شاهدان شیراز به تجلیل از استاد"حسن صفری" آهنگساز و نوازنده، خواننده و موسیقیدان مطرح معاصر اختصاص یافت. این برنامه با حضور ده‌ها نفر از اهالی هنر و دوستداران موسیقی شیرازی در عمارت تاریخی نصیر نظام و در محله قدیمی اسحاق بیگ واقع در بافت تاریخی شیراز برگزار و مورد استقبال نخبگان وادی فرهنگ و هنر قرار گرفت.

به گفته سيدمحی‌الدین حسینی‌ارسنجانی دبير اجرایی برنامه شاهدان شیراز پس از اجرای چهارده دورهمی موفق با حضور پیشکسوتان و فعالان اقشار و اصناف مختلف، دور همی پانزدهم به تجلیل از استاد حسن صفری، اختصاص یافت.

وی با قدردانی از حضور مفاخر موسیقی و اهالی هنر و رسانه شیراز و فارس که در این رویداد فرهنگی حاضر شدند، گفت: برنامه‌های دورهمی صمیمانه فرهنگوران معاصر تحت نام شاهدان شیراز به دنبال پاسداشت مقام فرهیختگانی است که عمری در راه اعتلای فرهنگ شیراز در تلاش بوده و میباشند.

ارسنجانی افزود:بنا داریم تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ دورهمی دیگر را با دعوت از پیشکسوتان فرهنگ و هنر شیراز اجرا و از موثرین هر صنف و قشری که در زمینه های مختلف صاحب نام و موثر بوده اند تقدیر و تجلیل گردد.

دبیر اجرایی برنامه شاهدان شیراز در ادامه بیان داشت:همه این اقدامات با حمایت فرهیخته ارجمند جناب آقای محمدرضا رفیعی راد مدیریت عمارت تاریخی نصیر نظام(هتل سنتی راد) و فرزندان وی انجام میشود و لازم است که همت والای وی را که از سرمایه گذاران فرهنگی و از مرمتگران بافت تاریخی شیراز است ستود.

زندگی ام با سازم و آهنگسازیها طی شد

در آیین تجلیل از استاد حسن صفری آقایان دکتر مسیح افقه سنتور نواز و از اساتید مسلم موسیقی کشور و استاد حمید رضا لطف اللهی مدیر مرکزشعر و موسیقی صدا و سیمای مرکز فارس با بیان گوشه ای از سجایای هنری و مشخصه های موسیقیایی استاد حسن صفری کار وی و تلاشهای او در زمینه موسیقی شیراز را منحصر به فرد و فاخر دانسته و خواستار تداوم اقدامات هنری استاد صفری توسط هنرجویان و شاگردان و علاقه مندان به موسیقی شیرازی شدند.

در ادامه استاد حسن صفری با تشکر از حضور موثر اهالی موسیقی  حاضر در آیین تجلیل از وی و قدردانی از بانیان و برپاکنندگان برنامه های دورهمیهای شاهدان شیراز در زمینه نوع اقدامات و تلاشهای بیش از شش دهه فعالیت موسیقیایی خود توضیحاتی ارائه داده و گفت:کل زندگی ام باسازم و آهنگ سازیهایم طی شد.سپس تعدادی از خوانندگان معاصر شیرازی آقایان هدایت رضایی، گشتاسب و اشکان شاه محمدی به افتخار استاد صفری و مدعوین دقایقی را خواندند و فرهاد پرند سنتور نوازی کرد.

در ابتدای این مراسم تعدادی از هنرمندان و شاعران شیرازی از جمله غلامعلی خوشبخت شاعر شیرازی و سرکار خانم مریم ذاکری به قرائت شعرهای خود پرداخته و بانو شکیبا قطعه ای از مولوی خانی را اجرا نمود.

همچنین محمدرضا رفیعی‌راد که میزبان اصلی و مدیریت مجموعه گردشگری و اقامتی “راد” و فعال فرهنگی بافت تاریخی شیراز است در آغاز این برنامه، مقدم مدعوین را به پانزدهمین دورهمی شاهدان شیراز گرامی،داشت.

وی با تبریک اعیاد اسلامی هفته وحدت و میلاد نبی مکرم اسلام و امام صادق علیهم السلام به مدعوین، اقدامات فرهنگی هتل سنتی راد و عمارت تاریخی نصیر نظام را در جهت اعتلای فرهنگ و کارهایی از جنس دل و علاقه مندی به بافت تاریخی شیراز دانست.

او بیان داشت:در برنامه تجلیل از استاد حسن صفری که بانو بهجت فقیهی همسر گرامی استاد صفری و تعدادی از دوستان و علاقه مندان به وی نیز حضور داشتند هدیه ای به رسم یادبود و تقدیر از عمری خدمات فرهنگی و هنری او توسط مدیریت هتل راد به استاد حسن صفری تقدیم شد.

حضور اصحاب پیشکسوتان و فعالان رسانه از جمله آقایان حقگو، عاملی، جهانبخش، سلیمی، زحمتکشان، محسنی و خداوردی بهمراه صابری مجری توانمند شیراز بر غنای این برنامه افزود.

گفتنی است استاد حسن صفری آهنگساز، نوازنده، موسیقیدان و خواننده محبوب شیرازی متولد ۱۳۲۲ در شیراز و از پیشکسوتان فرهنگی این شهر است.صفری در طی شش دهه فعالیتهای مستمر هنری به همراه آموزش ردیفهای موسیقی به هنرجویان خود و ساخت و اجرای قطعاتی زیبا از اشعار شاعران نامدار شیرازی گوی،در محافل هنری و ادبی داخل و خارج به اجرای برنامه های موسیقیایی پرداخته و در  کشورمان بارها در شیراز و تهران و ….از وی تجلیل و تقدیر بعمل آمده است. صفری همچنین همکاریهای ارزنده ای را با صدا و سیمای مرکز فارس و ارگانهای فرهنگی استان و خارج از استان داشته و از تار نواز ان چیره دست معاصر است.وی موسیقی را در واخر دهه چهل بصورت علمی در انستیتو عالی موسیقی تهران و نزد استادان مسلم موسیقی آموخت و سالها تدریس و آموزش موسیقی در شیراز را پیشه کار و علاقه خود نمود.

پایان متن/