مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ، گفت: آیت الله رئیسی ۱۹ مهرماه در آیین اختتامیه هفته بزرگداشت حافظ به عنوان سخنران ویژه سخنرانی می‌کند و برنامه‌های یادروز حافظ با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود.

حمیدرضا قانعی روز چهارشنبه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت حافظ شیرازی بیان کرد: در آیین تمبر و نشان بین‌المللی حافظ از سوی رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود.

وی افزود: نشان حافظ قرار است با انتخاب هیات علمی، به هنرمندان حوزه‌های هنری مختلف تعلق گیرد که کارهای شاخص هنری با موضوع حافظ انجام داده باشند.

قانعی اضافه کرد: رئیس جمهور در این سفر استانی نشستی نیز با اهالی فرهنگ، نویسندگان و شاعران فارس خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در بیان شاخصه‌های این دوره از بزرگداشت حافظ نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: در این دوره برای ارتقای این آیین از استانی به سطح ملی و بین‌المللی تلاش شده است.

وی توضیح داد: افتتاحیه هفته بزرگداشت حافظ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در تهران برگزار می‌شود و از پوستر اصلی و علمی این رویداد رونمایی می‌شود.

قانعی افزود: علاوه بر این ویژه برنامه های به مناسبت یادروز حافط در برج آزادی برپا می‌شود، زنگ حافظ روز چهارشنبه آینده در مدارس سراسر کشور نواخته می‌شود و در همه پروازهای هواپیمایی مهمانداران از این روز یاد می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شعار برپایی هفته بزرگداشت حافظ را “حافظ شاعر زندگی” عنوان و اعلام کرد: در این رویداد، اساتید و پژوهشگرانی از ۲۰ کشور با ما همراه خواهند بود و در مراسم اختتامیه نیز میزبان سفیر هند به همراه هیاتی از شاعران هندی فارس میزبان هستیم.

وی گفت: هفته بزرگداشت حافظ شیرازی از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود و تقویت بعد ترویجی حافظ از مهمترین شاخصه‌های آن است و به قشرها و گروه‌های سنی مختلف توجه می‌شود.

قانعی اظهار کرد: در هفته بزرگداشت حافظ امسال نسبت به گذشته شاهد شکل گیری یک همکاری جمعی از انجمن‌های ادبی و هنری، مرکز حافظ شناسی، موسسات فرهنگی و هنری و دانشگاه شیراز هستیم و از ظرفیت ژانرهای مختلف هنری استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۶ تا ۲۰ مهرماه هر روز از ساعت ۹ صبح بداهه نویسی اشعار حافظ در آرامگاه حافظیه برپا است و اساتید خوشنویسی تک بیت‌هایی را برای دوستداران لسان الغیب خوشنویسی می‌کنند.

قانعی یادآور شد: روز بزرگداشت حافظ بازدید از آرامگاه برای عموم مردم رایگان است و مراسم گلباران مقبره حافظ ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: برنامه‌های مردمی هفته بزرگداشت حافظ از ۱۵ تا ۱۸ مهرماه بعد از اذان مغرب با رویکردهای خانواده‌ محور در روبروی تالار حافظ برگزار می شود که حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی و حافظ‌خوانی ۲ مورد از این دست برنامه‌ها است.

/پایان متن/