رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بسیاری از مردم توان پرداخت اقساط ۷ میلیون تومانی خانه‌های نهضت ملی مسکن را ندارد، گفت: به دنبال راهکارهایی هستیم تا نرخ سود بانکی را به حدود ۱۰ درصد برسانیم تا بار سنگین اقساط از دوش مردم برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم شهرستان های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز میزبان وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی در کمیسیون عمران مجلس بودیم، سه نفر از نمایندگان مجلس نیز سوالاتی در حوزه بافت های فرسوده، شبکه ریلی و راه‌های اصلی و روستایی مطرح کردند که با جواب کامل وزیر همه آنها قانع شدند. پس از آن نیز وزیر راه گزارشی در حوزه اقدامات صورت گرفته درحوزه ساخت مسکن ارائه کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه مسکن سه موضوع وجود داشته که باید به آنها بپردازیم. ابتدا تامین زمین است که خوشبختانه با رویکردی که وزارت راه و شهرسازی در پیش گرفته با زمین های تحت مالکیت دستگاه‌های دولتی و اراضی الحاق شده به شهرها، برای حدود ۲ میلیون واحد مسکونی تامین زمین صورت گرفته است و به لحاظ بانک زمین در حال حاضر وضعیت وزارت راه و شهرسازی مطلوب است و ان‌شاءالله در ماه‌های آینده بهبود هم پیدا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است که مقرر بودند در سال اول بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و در سال دوم بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن تسهیلات پرداخت کنند که متاسفانه اکثر بانک‌ها همراهی لازم را نداشتند و تنها بانک مسکن بوده که به وظایف خودش تقریبا عمل کرده است.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: به نظر می‌رسد با تغییراتی که در بانک‌ها صورت می‌گیرد با توجه به دستورات رئیس جمهور در شورای عالی مسکن در ماه‌های آینده حضور بانک‌ها در پرداخت تسهیلات پر رنگ تر خواهد شد.

وی اظهار کرد: نرخ سود ۲۳ درصدی که بانک‌ها در نظر گرفتند، به معنی پرداخت اقساط ۷ میلیون تومانی توسط مردم است که بسیاری از اقشار توان پرداخت این مبلغ را ندارند. لذا به دنبال راهکارهایی هستیم تا بتوانیم نرخ سود بانکی را به حدود ۱۰ درصد برسانیم تا بار سنگین اقساط از دوش مردم برداشته شود. البته مدلهای مختلفی طراحی شده و وزیر راه و شهرسازی نیز پیشنهاداتی برای این امر مطرح کردند،امیدواریم با این روش هایی که مد نظر است بتوانیم سود بانکی را کاهش داده و قیمت تمام شده مسکن را کاهش و بازپرداخت اقساط را برای مردم آسان تر کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: موضوع دیگر قیمت بسیار بالای مصالح ساختمانی است. لذا قرار شد با حضور وزیر صمت و وزارت راه و شهرسازی مکانیزمی طراحی کنیم مصالح ساختمانی را با شرایط و قیمت مناسب در اختیار انبوه‌سازان و تولید کنندگان قراردهیم، تاکید ما و وزیر راه و شهرسازی این است که در پروژه مسکن‌سازی، وزارت راه نقش سیاست‌گذار و تسهیل گری داشته باشد و مسئولیت ساخت بر عهده مردم و بخش خصوصی باشد لذا فضا به گونه ای باید فراهم شود برای حضور بخش خصوصی و انبوسازان به صورت مشارکتی و خود مالکی جاذبه ایجاد شود و شاهد حضور بیشتر مردم در اجرای پروژه های عمرانی باشیم.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به گزارشی که وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران دادند اقدامات خوبی در حال انجام بوده و خوش بین هستیم که آینده شرایط مسکن از شرایط فعلی رکود ساخت مسکن بهتر شود.

/پایان متن/