رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس با بیان اینکه تحقق شعار سال ۱۴۰۲ تحت عنوان "مهار تورم و رشد تولید" نیازمند حذف بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر در حوزه اقتصاد است، گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب شعاری را مطرح می کنند مخاطب آن شعار تنها بخش خصوصی نیست و بخش اعظم آن متوجه مجلس و دولت است.

سهراب شرفی دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی باید زمینه را برای مهار و کاهش تورم و رشد تولید فراهم کنند، افزود: مجلس و دولت و به ویژه مجلس شورای اسلامی مخاطبان اصلی شعار سال هستند.

وی ادامه داد: بیش از یک دهه است که موضوع شعارهای سال اقتصاد و مباحث مرتبط با آن است اما به نظر می رسد که مسئولان و متولیان امر اقتصاد آنگونه که باید توجهی به این مسائل نداشته اند و عملکردها در حد شعار باقی مانده است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: اگر بنا است که منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه محقق شود باید تحول اساسی در حوزه مدیریت اقتصادی کشور صورت گیرد.

شرفی افزود: دولت باید از مجلس مطالبه گری کند، اگر بنا است کشور به رشد هشت درصدی برسد باید زمینه قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی فراهم شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان فارس تاکید کرد: گرانی و تورم که فقط بخش مواد غذایی را شامل نمی شود، در همین حوزه مسکن امروز افزایش چندین برابری عوارض شهرداری‌ها با منویات رهبر معظم انقلاب همخوانی ندارد، در هیچ جای دنیا مرسوم نیست که اگر فردی بخواهد خانه و سرپناهی بسازد از او عوارض گرفته شود و در کشور ما در حالی که مطابق قانون اساسی باید بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و مسکن رایگان باشد اما می‌بینیم که حتی هزینه های سنگین هم به مردم تحمیل می شود.

شرفی افزود: در بحث تورم، مردم نه مخاطب هستند، نه مقصر هستند و نه نقشی دارند بلکه در این حوزه در گام اول مجلس و سپس دولت مخاطبان اصلی هستند.

وی ادامه داد: وقتی حق و حقوق دولت باید کامل دریافت شود، مالیات چندین برابر می‌شود و نرخ آب، برق و گاز افزایش می‌یابد، همه اینها بر روی تورم اثر می‌گذارد و بنابراین چگونه می توان تورم را مهار کرد؟

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در بحث رشد تولید باید گفت که ما در کشور مشکل تولید نداریم، ما مشکل بازار داریم، تا کالای تولیدی ما فقط مصرف کننده داخلی داشته باشد و جایی در بازار دیگر کشورها نداشته باشد راه به جایی نخواهیم برد.

شرفی بیان کرد: با این بروکراسی شدید اداری و تعهد ارزی به کدام کشور می توانیم کالای خود را صادر کنیم.

وی ادامه داد: در استان فارس ۶۴ شهرک صنعتی به همراه ۷۰ هزار واحد تولیدی داریم که همگی با ظرفیت حداکثر ۱۵ درصد فعال هستند و علتش هم این است که مشکلات بعد از تولید وجود دارد و نمی توانیم در بازارهای هدف حضور خوبی داشته باشیم.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: قیمت تمام شده ما روز به روز در حال افزایش است و نمی توانیم به خریداران در دنیا اطمینان دهیم که کالایی که به آنها می فروشیم یک هفته بعد هم همین قیمت خواهد بود.

شرفی افزود: در حوزه حمل و نقل کالا نیز اقدام چندانی صورت نگرفته و هیچ راهکاری هم ارایه نمی‌شود که باید چه کنیم که کارگو هوایی داشته باشیم تا بتوانیم کالاها را با قیمت مناسب به مقصد برسانیم تا منجر به افزایش قیمت تمام شده نشود.

وی اظهارکرد: در بحث حمل و نقل محصولات کشاورزی با توجه به اینکه این کار به شکل غیر استاندارد انجام می شود ۳۰ درصد ضایعات داریم که این در قیمت تمام شده اثر می گذارد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: اگر فضا مساعد و شرایط فراهم باشد سرمایه گذار به راحتی و با اطمینان به حوزه تولید، توزیع و صادرات وارد می شود اما وقتی شرایط فراهم نباشد و فضا نیز سخت باشد، سرمایه ها به سمت بازار سکه و خودرو سوق پیدا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به آحاد ملت ایران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، مهمترین مسئله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تاکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

/پایان متن/