نماینده مردم شیراز وزرقان در جمع پرسنل آموزش و پرورش فارس نسبت به نقش آفرینی شهرداری ها و دستگاه های اجرایی دولت در ارتقاء توان آموزشی کشور تاکید کرد.

علیرضا پاکفطرت نماینده مردم شریف شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در جمع مدیرکل،معاونین ،مشاورین، روسای ادارات،مدیران مدارس و پرسنل اداری اداره کل آموزش و پرورش فارس که بمناسبت ایام شعبانیه و هفته تربیت اسلامی و امور تربیتی در محل نمازخانه این اداره کل حضور یافته بود با مهم و با اهمیت شمردن امر تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش اظهار داشت: اهمیت امر آموزش بر کسی پوشیده نیست.دشمن در صدد تغییر در رفتار دانش آموزان و اختلال و ایجاد توطئه در نظام آموزشی ماست.

وی گفت:پروژه جدید دشمن در مسمومیت دانش آموزان هم با هوشیاری شما معلمان و مدیران و آموزگار ان به جایی نمیبرد و دشمن موفق نخواهد شد.در خیلی از موارد زنان و دختران ما جلوتر از مردان رو به رشد و پیشرفت بوده و همواره در صحنه هستند.دشمن در صدد تخلیه کردن مدارس است و ما باید به هوش باشیم و فریب تبلیغات دشمن را نخوریم.

تلاش مجموعه وزارت و اداره کل استان در احقاق حقوق معلمان قابل تقدیر است

پاک فطرت افزود : کار معلمان در این برهه حساس از کشور سخت است. مجموعه وزارت اموزش و پرورش و اداره کل استان فارس در صدد حل مشکلات پیش روی معلمان هستند و تلاش خود را انجام می دهند. بنده از مدیر کل آموزش و پرورش فارس به جهت پیگیری های خوبی که در مباحث بودجه، سرانه، نظام رتبه بندی، مسائل پرورشی و رفاهی و تجهیزات و امکانات مورد نیاز معلمان داشته و تلاشهای خوبی انجام داده و میدهند صمیمانه تشکر میکنم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان داشت: معتقدم هر مشکلی از آموزش و پرورش حل شود مشکلات دیگر کشور نیز حل می شود و به همین جهت از کمیسیون عمران به دلیل علاقه و اعتقادی که به امر مهم آموزش داشته ام به کمیسیون آموزش مجلس رفتم.کمیسیون آموزشی گسترده و پرکار است. یک میلیون معلم، ۱۵میلیون دانش آموز، دو هزار و پانصد دانشگاه، ۳/۵میلیون دانشجو و صد هزار استاد دانشگاه داریم که  ۵۰واحد دانشگاه علوم پزشکی است . مجموعه فنی و حرفه ای با صدها هزار آموزشگاه فنی حرفه ای هم داریم . علاوه بر آموزش و پرورش، وزارت علوم، بهداشت و درمان، قسمت فنی و حرفه ای وزارت کار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان آموزش،تحقیقات و ترویج کشاورزی و حتی مجموعه های آموزشی و دانشگاهی وزارت دفاع، ارتش و سپاه جزئی از تشکیلات نظارتی و قانونی کمیسیون آموزش و تحقیقات است و مسائل آنان را دنبال کرده و پیگیری می کند تا نظام آموزشی کشور ارتقاء پیدا کند.

شهردار اسبق شیراز و نماینده فعلی مردم شیراز و زرقان خاطر نشان کرد:بودجه در همه موارد با مشکلات مواجه است و آموزش و پرورش هم بدون مشکل بودجه ای نیست. بودجه عمومی کشور همین روزها هم در حال تصویب است. هزار هزار میلیون تومان این مبلغ بودجه عمومی و مابقی تسهیلات است و امیدواریم که بودجه ۱۴۰۲ در همه موارد محقق شود.باید درآمد و هزینه کنار هم باشد و با هم بخواند.

وی تصریح کرد:کشور نیاز به بودجه دارد و بسیاری  اموال دولت رها شده و گاه مورد دستبرد دیگران قرار میگیرد.بایستی اموال دولتی تعیین تکلیف شود معتقدم آموزش و پرورش نباید اموالش را به راحتی بفروشد بلکه باید تبدیل به احسن شود.اگر بودجه سال آینده محقق شود۱۱/۲این بودجه سهم آموزش و پرورش است و این بودجه به این ارگان باید داده شود یعنی ۲۱۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه ای هست که آموزش و پرورش کشوردارد. ۹۷/۴درصد این مقدار از بودجه اموزش و پرورش در واقع بودجه حقوق و دستمزد پرسنل است.معادل ۲۱۳۰۰۰ میلیارد تومان حقوق یک میلیون  معلم و کارمند مجموعه آموزش و پرورش است.سهم هرکارمند در سال حدود ۲۱۳میلیون تومان میشود.البته حقوق ها و پاداشها و عیدی و … از حداقل تا حداکثر است.

در دوران تصدی ام در شهرداری شیراز به نفع آموزش و پرورش کار کردم

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در ادامه یادآور شد:۵ هزار میلیاردتومان معادل ۲/۶ درصد برای مصارف کل کشور در نظر گرفته شده است. در زمینه مولد سازی ۱۰۸/۰۰۰ میلیارد تومان قرار است دولت به دست آورد. اشتباه بزرگ این است که اموال آموزش وپرورش فروخته شده و به حساب دولت ریخته شود . باید این اموال و املاک را تهاتر کرد تا اموزش و پرورش متضرر نشود. از مدیر کل آموزش و پرورش  فارس می خواهم با ارگانها، شهرداری و دیگر ادارات وارد مذاکره شده و اموال خودشان را به سامان برسانند. در دوران تصدی ام در شهرداری شیراز به نفع آموزش و پرورش کار کردم. مدیریت شهری زمانی موفق است که شهروند انی فرهیخته در آن شهر باشد . برای کاهش ناهنجاری های کشور نیاز به معلمان و شهروندان با سوادتر و با فرهنگ داریم.ارتقای فرهنگ شهروندی وظیفه شهرداری ها با همکاری آموزش و پرورش است. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید سیستم آموزشی و فرهنگی کشور رو به رشد و آموزش و پرورش در این رابطه حمایت شود زیرا هزینه کرد در آموزش و پرورش کشور ممانعت از آموزش در بسیاری از هزینه ها خواهد بود. در کلانشهرها تأمین زمین و ساخت مدرسه بر عهده شهرداری ها باید باشد.ورود شهرداری با مباحث آموزشی کارهای بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را مرتفع میکند.

وی با تاکید بر حمایت از مدارس کشور گفت:مجلس به دنبال معافیت مالیاتی مدارس در زمینه پرداخت آب  و برق  و گاز است زیرا کار آموزشی و خدماتی میکند و مثل مساجد که مجوز تجاری سازی جهت رفع مشکلات مالی می گیرند . مدارس هم می توانند مجوز چند باب تجاری بگیرد و باید خود کفا شوند . شورای اسلامی شهر که برخی از آنها معلم هستند در جهت رفع مشکلات آموزش و پرورش فارس کمک میکنند.

شخصیت عمر یک انسان در مدارس و کلاسهای درس شکل میگیرد

این نماینده مجلس همچنین گفت: فضاهای آموزشی موجود در شأن معلم و دانش آموز نیست. مدارس خیرساز به کمک نظام آموزشی آمده اند. شخصیت عمر یک انسان در مدارس و کلاسهای درس شکل می گیرد. بنده دوران ابتدایی و متوسطه خود را هرگز فراموش نمی کنم و می دانم که معلمان چقدر زحمت می کشند اما در بحث مدارس ساختمانهایشان باید طوری باشد که حداقل صد سال عمر مفید داشته باشند. شخصیت و شناسنامه هر فردی مدرسه آن فرد است .

وی تأکید کرد: از عمر آموزش و پرورش به صورت فعلی بیش از یکصد سال می گذرد و سابق بر این مکتب خانه ها بودند اما با بروز و ظهور مسائل جدید باید استفاده های بهتری از مدارس جدید شود.

پاک فطرت در زمینه رتبه بندی معلمان اظهار داشت: کمیسیون آموزش و تحقیقات کمیسیونی دانش بنیان است و سند بنیادین آموزش دوازده سال پیش تهیه شده و قرار بوده در دو برنامه ۵ ساله دولت، این سند اجرایی شود. به واسطه سختی های کار و بودجه و مسائل دیگر این سند هنوز اجرایی نشده است.دولت لایحه رتبه بندی را به مجلس فرستاد تا با تکمیل لایحه و تبدیل آن به طرح در کمیسیون آموزش مورد بررسی و سپس در مجلس تصویب شود. در لایحه رتبه بندی قرار بود ابتدا ۵۰۰/۰۰۰معلم رتبه بندی شوند اما با تلاش دولت این رقم به ۸۷۰/۰۰۰ معلم افزایش پیدا کرد.

افزاش کیفیت آموزشی و ارتقاء و شأن و منزلت معلم اصلی ترین هدف رتبه بندی است

وی تأکید کرد: هدف از رتبه بندی این نیست که صرفاً حقوق معلم افزوده شود.افزاش کیفیت آموزشی و ارتقاء و شأن و منزلت معلم اصلی ترین هدف رتبه بندی است . قرار بود معلمی با۲۶ سال سابقه استاد معلم کشور و صاحب رتبه ۵شود اما این سابقه به ۲۱ سال تقلیل یافت.در لایحه دولت رتبه بندی معلمان از ۱ تا ۵ بود اما مجلس این مسأله را ارتقاء داد و آموزشیار معلم در رتبه اول و استاد معلم در رتبه ۵ قرار داده میشود . مربی معلم، استادیار معلم و دانشیار معلم مراحلی دارد که همه معلمان می دانند. برای رتبه بندی صد شاخص در نظر گرفته شده و هیأتهای ممیزی رتبه بندی در حال فعالیتند و با انتخاب خود معلمان و ارزیابهای سازمان اداری واستخدامی کار رتبه بندی را انجام میدهند. در طول صد سال اخیر این مجلس و کمیسیون فعلی آموزش مجلس اقدام به تحول بزرگی در نظام پرداختهای معلمان کرد.در دانشگاهها در یک سال بیشتر از ۵ هزار نفر را نمیتوان ارزیابی و ارتقاء داد. در آموزش و پرورش اگر اتفاقی افتاده، نباید اینگونه تصور شود که حق کسی ضایع شده بلکه باید شاخص های لازم را بدست آورد.

 

این نماینده مجلس اظهار داشت: کمیسیون آموزش عنصر رقابت را وارد جریان معلمی کرد. بین معلم تازه کار و با سابقه باید تفاوتهایی در پرداخت ها و دریافت ها باشد. در فاز اول رتبه بندی همگی رتبه ۱ با افزایش حقوق ۲/۵ تا۵میلیون را شاهد بودند و حدود ۵۰هزار میلیارد تومان برای اواخر سال ۱۴۰۰ و سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد. ۳۱۰۰۰ معلم از ۵۴۰۰۰ معلم فارس رتبه بندی شده و سریعتر مابقی انجام شود تا حقی از کسی ضایع نشود .

پاک فطرت افزود: اکنون فصل اعتراضات و انتقادات معلمان برای رتبه بندی است. امیدواریم با این رتبه بندی معلم دارای نظام مستقل پرداختها شود و با اجرای کامل رتبه بندی فرد نباید دیگر دغدغه شغلی داشته باشد.

 عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس همچنین بیان داشت:در زمینه نیروهای خدماتی رتبه بندی شاملشان نشده و از برخی مزایا محرومند اما دولت و مجلس در مراحل بعدی با توجه به شرایط بودجه ای کشور و مصوبه حقوق و دستمزدها حقوق این عزیزان هم تغییر می کند.در خصوص مربیان فنی حرفه ای در سازمان فنی حرفه ای که بسیاری از آنها فارغ التحصیلان دانشگاههابوده و تدریس می کنند و رتبه بندی شامل آنها نمی شود مجلس در تدوین و تصویب اساسنامه سازمان فنی و حرفه ای به فکر این افراد هم هست و مشکلات فنی حرفه ای هم حل و فصل شده و رتبه بندی خواهند شد.

معلمین غیرانتفاعی هم متقاضی رتبه بندی بودند. قانون شفاف و صریحی در مورد مدارس غیر انتفاعی نیست و حقوق معلمان مدارس غیردولتی ناچیز است . معتقدیم حقوق یک معلم مدرسه غیردولتی باید حداقل معادل حقوق معلم رسمی در مدارس دولتی باشد و این مسأله در کمیسیون آموزش در حال بررسی است تا دغدغه بیمه و حقوق نداشته باشند.

مسئولین وزارت و اداره کل برای گرفتن حق معلم سینه سپر کرده اند

 نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یاد آور شد: مسئولین وزارت و اداره کل در کمیسیونها و جلسات دولت و مجلس برای گرفتن حق معلم سینه سپر کرده اند و سعی شده که مسأله محوری مورد نظر رهبری در امورات آموزش و پرورش هم مدنظر باشد . در اجرای برنامه های توسعه ملی مسأله محوری مهم است نه اینکه دست به همه کاری زده شود و نتیجه ای گرفته نشود. در سال ۱۴۰۱ که رهبری اشتغال دانش بنیان را مطرح کردند قانون شرکت های دانش بنیان در مجلس تصویب شد. این قانون ۲۰ ماده دارد و شرکتهای دانش بنیان را زنده کرد. تعداد ۸ هزار شرکت دانش بنیان موجود و متعلق به مراکز علمی است . در هنرستانها این شرکت های خصوصی را می توان با کمک اساتید راه اندازی کرد و درآمدی که این شرکت های دانش بنیان در سال جاری تا به حال داشته اند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است یعنی حدود ۳۵ درصد بودجه عمومی کشور در سال جاری  و این رقم بسیار خوبی است.

شرکتهای دانش بنیان به کمک مدیران و محققان کشور آمده و مشکلات را تادحدودی حل کرده اند

پاک فطرت خاطر نشان کرد:در اقتصاد و اشتغال دانش بنیان به سرعت به پیش می رویم و دشمن می داند که اگر در بخشهای مختلف نفت، انرژی،تجهیزات بیمارستانی و … به توفیقاتی دست یافته ایم. شرکت های دانش بنیان به کمک مدیران و محققان کشور آمده و مشکل را حل کرده اند و درآمد خوبی هم برای کشور داشته اند. ما در حال تبدیل کردن علم به ثروت هستیم و از نظر علمی نسبت به کشورهای دیگر چیزی کم نداریم . امروز دانشجویان و دانش آموزان  و معلمان از نظر تئوری بسیار باسوادند اما کشوری برنده است که سریعتر داشته های خود را عملیاتی و تبدیل به ثروت کند و امروز شرکت های دانش بنیان این کارها را انجام می دهند. در شیراز شرکت های دانش بنیان هم در دانشگاه شیراز و هم در دانشگاه علوم پزشکی و دانشکده های تابعه با بازدیدهای رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات  از این شرکتها متوجه شدند این شرکتها گرچه دیر شروع کرده اند اما خوب راه افتاده و به نتایج مطلوب رسیده اند. در کنار این شرکت ها پارکهای علم و فناوری در حال فعالیتند.

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تصویب تدریس زبانهای محلی و قومیتی از برنامه های کمیسیون آموزش و تحقیقات است . در اصل ۱۵ قانون اساسی زبانهای محلی می توانند در مدارس تدریس شوند ما حدوداً ۷ یا ۸ زبان محلی داریم که نبایستی فراموش شوند . قانون ایجاد سازمان ملی تعلیم و تربیت نوین در نوبت صحن و تصویب مجلس است، قانون مدارس غیردولتی و قانون عدالت آموزشی که اخیراً تصویب شد و دیگر قوانین در دستور کار کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس است. بسیاری از افراد فرزندانشان و پدرانشان یا اقوام درجه یک آنها در مناطق محروم پزشک بودند.سی درصد پزشکان ما سهمیه مناطق محرومند و قبلاً اینگونه بود که یک پزشک عمومی در منطقه محروم درجه یک می رفت و خدمت می کرد. پس از ۷ سال درس خواندن سه برابر آن یعنی ۲۱ سال را باید خدمت می نمود. دوران دبیرستان و دانشگاه وی را محاسبه کنید.ببینید عمر وی چگونه طی می شد. کمیسیون آموزش و تحقیقات دوران تحصیلات چنین فردی را به ۱/۷ دهم تا ۲ برابر تبدیل نمود. برای دوره تخصص هم این کار را کرد و باعث شد پزشکان جان تازه گرفته و امیدوار شوند و از طرفی هم دانشجوبان بیشتری علاقه مند به خدمت در مناطق محروم شوند.

دشمن به سیستم آموزشی ما هجوم آورده و میخواهد نسل آینده را متوقف کند

علیرضا پاک فطرت در ادامه افزود: طرح مدرسه البرز که طرح پویش جهاد ملی برای ۱۱۵۳دبیرستان شبانه روزی در کل کشور است و کمیسیون آموزش مبلغ ۳ میلیارد تومان برای تجهیز استادیوهای معلمین برجسته کنکور اختصاص داد تا در مدرسه البرز حاضر و تدریس کنند و این کار را برای مدارس شبانه روزی سراسر کشور و بویژه فارس الگوسازی کنند تا به عدالت آموزشی نزدیکتر شویم و ۷۰ مدرسه شبانه روزی تا به امروز به این سیستم آموزشی وصل شده اند .

نماینده مردم شیراز وزرقان در مجلس عنوان داشت: دفتر اینجانب به روی همه معلمان و مدیران و کادر اداری و آموزشی اداره کل آموزش و پرورش فارس و مناطق استان باز است و تمام تلاش ما در رفع مشکلات این حوزه است . البته می دانم مشکلات زیاد است و معلم حقش بیشتر از اینهاست اما یادمان باشد تحریم های بسیار وحشتناکی را دنیا علیه ایران شروع کرده و دشمن هدفش این است که ایران از پای در آورده شود.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در پایان اظهار داشت:خارج از پرداختن به مباحث جناحی و گروهی به رهبری و شهداء و انقلاب اسلامی معتقد و پایبندم.باید کشوری مستقل باشیم و می توانیم استقلال داشته باشیم. ما نیاز به دنیا نیاز داریم و دنیا هم به ما نیاز دارد و اما این نیازها باید متقابل، پایاپای و برابر باشد نه اینکه زیر سلطه باشیم.در چهل و چند سال اخیر نگاه کنید،ببینیم چه بوده ایم و اکنون چه هستیم. زمانی وزیر خارجه کشوری مثل آمریکا تماس که می گرفت شخص اول مملکت ما به خود می لرزید، امروز به لطف الهی و برکت وجود رهبری و خون شهداء و ایثارگری ایثارگران تمام ابرقدرتها هم جمع شوند و بخواهند حرف اضافه ای به ایران بزنند ایران زیر بار نمی رود . به برکت خون شهداء و پشتکار جوانان، نیروهای تحصیل کرده و فهیم و با ایمان کشور مثل شما فرهنگیان ما راه خود را تا دستیابی به بالاترین مراحل ترقی و پیشرفت ادامه خواهیم داد.

پیش از سخنان دکتر پاک فطرت، مدیر کل اموزش و پرورش فارس نیز در سخنانی با ارائه گزارشی از وضعیت گذشته و حال آموزش و پرورش خواستار توجه بیشتردولت و مجلس به نهاد تعلیم و تربیت و رسیدگی به کمبودها و براورده شدن نیازهای وزارت اموزش و پرورش شد.دکتر خلیل عسکری همچنین با تقدیر از پیگیریها و مواضع روشن نمایندگان شیراز و فارس در مجلس از تلاشها و پیگیریهای انان بویژه از تلاشهای دکتر علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس در جهت رفع مشکلات نظام اموزشی،تامین اعتبارلازم جهت اجرای طرحهای مهم ،نظام رتبه بندی،مباحث عمرانی،جذب نیرو، اختصاص سرانه به مدارس و دیگر مسائل مرتبط با اموزش و پرورش فارس قدردانی نمود.مشروح سخنان مدیر کل اموزش و پرورش وسخنان دکتر پاک فطرت در جمع شورای معاونین،تصاویر و گزارش بازدید وی از نمایشگاه هنری دانش اموزان شیرازی در سایتهای خبری اموزش و پرورش و نماینده مردم شیراز و زرقان قابل مطالعه و رویت خواهد بود.

/پایان متن/