رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تولیدکنندگان جوان که خط مقدم بخش کشاورزی فعالیت دارند، حمایت شود، گفت: مجلس از ارتقای بیمه کشاورزی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از ایرنا محمدجواد عسکری» امروز(شنبه) در اولین همایش ملی کشاورزان جوان که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: با توجه به پرریسک بودن شغل کشاورزی نگاه ما در مجلس شورای اسلامی تقویت و حمایت از این بخش است که به طور جدی در سال آینده پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: به طوری که در بودجه سال ۱۴۰۲ نگاه و رویکرد ما دستیابی به جایگاه و نقطه مطلوب بخش کشاورزی است؛ بنابراین بیمه در بودجه سال ۱۴۰۲ دیده خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخش کشاورزی با بیش از ۴.۵ میلیون نفر جمعیت بزرگ‌ترین اقتصاد کشور به شمار می‌رود که ۳۵ درصد اشتغال و ۳ برابر بازدهی دارد، اما این بخش چالش‌هایی نیز برای فعالان این صنعت به همراه دارد که باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: در بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی، در گذشته با مشکلاتی روبرو بودیم، اما از زمانی که این مهم به یک قانون تبدیل شد کار با جدیت بیشتری دنبال می‌شود به طوری که اکنون هر ساله برای خرید تضمینی برنامه‌ریزی‌های لازم صورت می‌گیرد که این مهم در بخش توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و بیمه اجرایی شود.

عسکری گفت: با وجود بحران کم‌آبی و وضعیت نامناسب خاک، انتظار می‌رود جوانانی که انقلاب، جنگ، تحریم و تهدیدها را گذراندند، در ارتقای بخش کشاورزی همکاری کنند.

وی درباره حقوق و مزایای کشاورزان افزود: اگر به دنبال رسیدن به جایگاه مطلوبی هستیم حتماً باید در این موضوع دقت بیشتری صورت بگیرد.

حضور ۵ درصدی شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان کشاورزی ۴ تا ۵ درصد است که باید تلاش‌های بیشتری در بخش‌های علمی و فناوری کشور برای انتقال دانش به بخش کشاورزی انجام شود که این نیازمند حضور شرکت‌های بیشتر در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه صادرات و تامین محصولات کشاورزی داخل در کنار یکدیگر است و نمی‌توان به آنها جداگانه نگاه کرد افزود: برای ارتقای تولیدات بخش کشاورزی و صادرات رقابت‌پذیر نیازمند حضور و تلاش جوانان در بخش کشاورزی هستیم.

عسکری گفت: تولیدکنندگان جوانی که خط مقدم کشاورزی هستند باید پشتیبانی و حمایت شوند تا بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

وی با اشاره به سخنرانی عیدانه رهبر معظم انقلاب که درباره بخش کشاورزی تاکیداتی داشتند، افزود: این امر بیانگر اهمیت بخش کشاورزی در کشور است؛ بنابراین کمیسیون کشاورزی مجلس برای شنیدن صحبت‌ها و پیشنهادات جوانان در این بخش آمادگی دارد.

اولین همایش ملی کشاورزان جوان با شعار «تحقق کشاورزی دانش‌بنیان با مشارکت کشاورزان جوان» در راستای شعار امسال برگزار شد که در این مراسم کشاورزان نمونه جوان و همچنین تولیدکنندگان برتر زیر ۳۵ سال در حوزه کشاورزی اعم از زراعت، باغبانی، شیلات از ۳۲ استان کشور حضور یافتند.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از کشاورزان نمونه کشور به عنوان نماینده هر یک از استان‌ها با اهدای لوح تندیس توسط وزیر جهاد کشاورزی تجلیل شد.

/پایان متن/