استاندار فارس گفت: نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های کشاورزی، قطعا گامی موثر در جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه، درشورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان با اشاره به مُبهَم بودن میزان نزولات استان در فصل بارش ها،گفت:باید این آمادگی داشته باشیم چنانچه بارش ها مطلوب و قابل توجه نبود، با بحران مواجه نشویم.

استاندار فارس ضمن قدردانی از اقدامات مجموعه های آب و فاضلاب استان که موجب کاهش بحران در تابستان امسال شد، افزود: پیش بینی ها این بود که در تابستان امسال با بحران های جدی تری در بحث تامین آب مواجه شویم؛ اما با همت و تلاش این مجموعه ها، همچنین همراهی و همکاری مردم آنچه روی داد بسیار کمتر از تصور بود.

وی در ادامه گفت: برای زمستان پیش رو نمی توان وضعیت بارش ها را به صورت صددرصد پیش بینی کرد، لذا برای جلوگیری از مواجه شدن با بحران می بایست براساس علم، تدبیر و مشورت اقداماتی انجام داد.

استاندار فارس گفت: یکی از این اقدامات به ویژه در مناطقی که تنش آبی بیشتری دارند، تغییر شغل مردم از کشاورزی به غیر کشاورزی است.

دکتر ایمانیه، تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب را اقدام دیگری دانست و افزود: باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی استان این مُهِم به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: از آنجا که ۹۰درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ ۱۰درصد صرفه جویی در این بخش، از کل آب آشامیدنی مردم بیشتر است.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به شکل گیری نهضت نصب کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی گفت:کنتورهای ساخته شده توسط صنایع الکترونیک شیراز در اختیار شرکت آب منطقه ای قرار می گیرد تا بدون افزایش قیمت و سود، تحویل کشاورزان شود.

استاندار فارس بااشاره به اینکه این اقدام قطعا گامی موثر در جهت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد بود، افزود: بر همین اساس، تفاهم نامه ای مابین سازمان جهاد کشاورزی، آبفای استان، سرپرستی بانک کشاورزی و شرکت صنایع الکترونیک شیراز منعقد خواهد شد تا بر اساس آن کشاورزان بتوانند کنتورهای هوشمند را باتسهیلات تهیه کنند.

استاندار فارس، در خصوص اجرای خط ششم انتقال آب خلیج فارس هم گفت: با همفکری استاندار بوشهر به این نتیجه رسیدیم که می توان با اجرای خط ششم انتقال آب از خلیج فارس،آب مورد نیاز استان بوشهر و شهرستان های غرب استان فارس را تامین کرد.

دکتر ایمانیه همچنین خواستار اتمام خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز تا پایان امسال شد.

وی افزود:این کار باید تا پایان سال به سرانجام برسد لذا در مسیر انجام این کار هر مشکل و مانعی که وجود داشت باید توسط متولیان و مجریان اعلام شود تا به سرعت پیگیری و نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

فرصت چهار ساله صنایع برای تامین آب از پساب فاضلاب

استاندار فارس، در بحث تامین آب صنایع استان از جمله فولاد گفت: صنایع استان حداکثر چهار سال فرصت دارند نسبت به تامین آب مورد نیاز خود از طریق پساب فاضلاب شهرهای مجاورشان اقدام کنند.

دکتر ایمانیه افزود: همچنین صنایع استان می توانند آب مورد نیاز خود را از طریق آب خلیج فارس که از سه مسیر وارد فارس می شود تامین کنند.

وی ادامه داد: انتظار داریم صنایع تا چهار سال آینده برنامه اجرایی خود را تدوین کنند و در این جهت هر سال ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند تا پس از آن، بتوانند از آب پساب تصفیه شده فاضلاب شهری یا آب خلیج فارس استفاده کنند.

/پایان متن/