در دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و هیأت همراه با اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی به اهمیت تربیت منابع انسانی کارآمد و نیروهای فناور تاکید شد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر اهمیت بکارگیری ظرفیت‌های مراکز علمی و تحقیقاتی در توسعه هدفمند بخش کشاورزی، مطرح کرد: تربیت منابع انسانی در حرفه‌های مرتبط با بخش کشاورزی و دامپروری باید به شکل مناسبی در بستر آموزش و پرورش و وزارت علوم و یا سایر مراکز علمی پیاده‌سازی شود.

وی آموزش و پژوهش در مراکز علمی را یک فرآیند تحصیلی تعریف شده دانست و افزود: هنرستان‌های کشاورزی در هدایت تحصیلی افراد بر پایه علم و تجربه نقش‌آفرین و یک الگوی موفق در نظام آموزشی ما هستند اما نیازمندیم از ابتدا تا مراحل پایانی تحصیل به ویژه با ساماندهی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی نیز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را جهت ورود به فضای حرفه‌ای کار آماده کنیم.

وی در همین راستا تصریح کرد: فراهم کردن زمینه حضور اساتید و دانشجویان در مزارع کشاورزی یکی از راهبردهای اساسی در نظام آموزشی محسوب می‌شود که لازم است نسبت به فرآیند آموزشی و پژوهشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی لحاظ شود.

عسکری با اشاره به ضرورت پذیرش هدفمند دانشجویان در رشته‌های مرتبط با بخش کشاورزی و دامپروری، اظهار داشت: ترمیم افت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی با جذب هدفمند دانشجویان امکان‌پذیر است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در رابطه با اهمیت امنیت غذایی در ایران و جهان تاکید کرد و گفت: فرصت‌های مرتبط با امنیت غذایی با ایجاد شرایط لازم برای تحقق اهداف تولید در کشور فراهم است اما نیازمند تعریف نقشه راه هستیم.

وی در رابطه با چالش‌های اخیر مرتبط با امنیت غذایی، اعلام داشت: بروز فاجعه تامین غذا هم اکنون در مجلات معتبر علمی اقتصادی دنیا هشدار داده می‌شود چراکه مناقشات بین‌المللی که اخیراً در روسیه و اوکراین در حال اتفاق است حتی بر آمریکا و اروپا هم تاثیر گذاشته است؛ بنابراین امنیت غذایی یک کلیدواژه‌ در ادبیات سیاسی‌امنیتی در حوزه بین‌الملل محسوب می‌شود.

عسکری نسبت به انجام پروژه‌های شاخص بخش کشاورزی و دامپروری در کشور تاکید کرد و در این باره گفت: ۱۳۰۰۰ هیات علمی در سازمان تات، مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارند که اگر می‌توانستیم هر ساله تعداد خاصی از پروژه‌های تاثیرگذار را مرحله اجرا و بهره‌برداری برسانیم قطعا ما شاهد تحول بودیم‌.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پژوهش و تحقیقات را نفی نمی‌کنیم اما اگر روند بدین صورت باشد قطعاً با چالش مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: برخی از دانشجویان تفاوت گندم و جو را نمی‌دانند که در این راستا با توجه به شعار سال جاری مبنی بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین لازم است تمام ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی را بر دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی و دامپروری متمرکز کنیم.

عسکری با اشاره به ظرفیت‌های عظیم منابع آب و خاک در کشور، خاطرنشان کرد: حدود نیم ۲.۲ میلیون هکتار زمین کلاس یک در کشور داریم که با مشخص کردن حوزه ماموریتی دانشگاه آزاد و تعریف روش‌های نوین به‌زراعی و به‌نژادی می‌توانیم ضریب افزایش تولید محصول در واحد سطح را افزایش دهیم تا از واردات برخی از محصولات کشاورزی بی‌نیاز و خودکفا شویم.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در بخش مربوط به صحبت‌های خود به اهمیت تربیت منابع انسانی کارآمد در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: بحران کشاورزی آینده مربوط به آب نیست بلکه مربوط به منابع انسانی است.

وی گفت: ما در بخش کشاورزی نیازمند کارشناس ارشد حرفه‌ای هستیم که لازم است سیاست‌ها و راهکارهای تربیت نیروی انسانی فناور نیز تعریف شود.

طهرانچی اضافه کرد: آموزش و پژوهش از یک سو و تشکیل کنسرسیوم و مراکز علمی و فناوری از سویی دیگر در حوزه امنیت غذایی بر اساس طرح آمایش ملی در دستور کار جدی دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

وی با اشاره به طرح جدید دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اشتغالزایی بخش کشاورزی و کمک به نظام تولید در کشور، گفت: تحول در حوزه تصمیم‌گیری نیازمند ارائه برنامه‌های اجرایی است که اخیرا به دنبال طرح ایجاد گلخانه‌های صد متری با هدف اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در سراسر کشور هستیم‌.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در رابطه با اهمیت بکارگیری ظرفیت‌ها و منابع در اختیار این مجموعه، اعلام داشت: بیش از ۶۰۰۰ هیات علمی و ۴۰۰۰ هزار کارمند در دانشگاه آزاد اسلامی در حال ارائه خدمات به دانشجویان هستند که با اجرایی شدن طرح بهره‌وری و فعال کردن منابع سعی در پیشرفت این دانشگاه داریم.

طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به پول نفت متصل نیست، افزود: برای ارتقاء و کارآمدی بهتر این دانشگاه نیازمند تلاش بیشتر منطبق با برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌ گرفته هستیم که انتظار داریم با بکارگیری ظرفیت‌ هیات علمی این دانشگاه در تربیت نیروی فناور و مهار‌پایه که باید هدف تمامی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی باشد، نقش‌آفرینی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چراغ خطر نیروهای انسانی کارآمد و حرفه‌ای به ویژه در بخش کشاورزی و دامپروری روشن شده است و اگر به آن توجه نشود در دهه آتی حتماً با چالش مواجه خواهیم شد.

/پایان متن/