سرپرست جدید منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس در رابطه با اهمیت توجه به نظام مدیریتی و برنامه‌های مدون در حوزه منابع‌طبیعی با بکارگیری ظرفیت مشارکت‌های اجتماعی تاکید کرد.

منصور رضایی، سرپرست جدید اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس در گفت‌وگویی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی عصر کار در رابطه با اهمیت عدالت‌محوری در امور مدیریتی، مطرح کرد: اساس هستی بر پایه عدالت است و عدل شیرین و گواراتر از آبی است که به انسان تشنه می‌رسد و عدل به معنای هر چیزی را بر سر جای خود گذاشتن است.

وی افزود: عدالت فردی یعنی با پیشبرد فضایل اخلاقی تلاش کنیم عدالت سرلوحه کارمان باشد و از تبعیض جداً جلوگیری کنیم زیرا تبعیض کشنده‌ترین مقوله برای انسان و یکی از اسباب نارضایتی مردم است.

رضایی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ها را تبدیل به کارنامه کنیم، اظهار داشت: بهترین آدم‌ها که در سوره مبارکه زاریات هم به آن اشاره شده و اهل بهشت را معرفی کرده است آن‌ها ساجد خالق خویش و خادم خلق خدا هستند. بنابراین ما باید هنر تبدیل ایده‌ها و مصوبات را داشته باشیم که البته در ادارات باید نظرات سیستم حاکم باشد نه نظرات شخصی و نباید فرد محور باشیم بلکه باید درد را به فکر و فکر را به عمل تبدیل کنیم و اتاق فکر داشته باشیم؛ مثلاً هر هفته یک ساعت کارشناسان اداره فارغ از کارمند بودن نیز فکر و ایده تولید کنند.

سرپرست اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری فارس از ضرورت دقت در اجرای طرح‌ها تاکید کرد و گفت: هر طرح خوبی در صورتی که بد اجرا شود تبعات داشته و خوبی آن هم زیر سوال می‌رود.

وی ادامه داد: اگر زمانی که مسئولیت داریم تکبر هم داشته باشیم بعد از آن پست، خوار و ذلیل خواهیم شد؛ هر نعمتی شکری متناسب به خود دارد و شکرانه مسئولیت انجام کیفیت عمل است. بنابراین منطق داشته باشیم نه صدای بلند!

این مقام مسئول در رابطه با اهمیت صداقت و رفتار خوب با مردم، گفت: با مردم صادق و خوب باشیم و به خوبی مشکلات را تبیین کنیم، مردم را آگاه کنیم، توضیح بدهیم، هر کجا که لازم باشد اقناع‌سازی کنیم و از مردم بخواهیم که همکاری کنند و بر این باوریم رویکرد ما در مدیریت باید اجتماعی‌محور باشد.

وی در همین راستا اضافه کرد: ارتباط با ان‌جی‌او‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد و هر تشکیلات علمی و پژوهشی و مردمی در مجموعه منابع‌طبیعی مهم است و باید به صورت جدی مورد پیگیری قرار بگیرد تا بتوانیم با بهره‌گیری از این ظرفیت ارتباط خوبی با جامعه برقرار کنیم.

سرپرست جدید اداره‌کل منابع‌طبیعی و‌ آبخیزداری استان فارس با اشاره به اینکه تمام فعالیت‌ها باید مستندسازی شود و حتماً در مسیر نقشه راه باشد، تصریح کرد: لازم است در مدیریت‌ها جلسات و کارگروه‌های غیرضروری حذف کنیم و انتقاد پذیر باشیم چراکه هر زمان ضعف خودمان را پذیرفتیم پیشرفت می‌کنیم که این نتیجه پایش و ارزیابی مستمر و مدام خودمان است.

رضایی گفت: به لحاظ نیاز کشور به بسط و توسعه، مقررات جدید، بخشنامه‌های جدید، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی دریافت می‌شود که باید اطلاع کامل و کافی داشته باشیم و کارشناسان نیز مطلع بشوند تا در خدمت‌رسانی به مردم مشکلی به وجود نیاید.

وی اضافه کرد: برخی از مکاتبات ما مبنای تصمیم‌گیری برخی ادارات مرتبط خواهد شد پس باید امور را ساماندهی کنیم، دقت کنیم، سوابق را مطالعه و بعد پاسخ بدیم تا نه حقی از دولت و نه حقی از مردم ضایع شود.

رضایی با اشاره به اینکه بالاترین اعتمادسازی را ما می‌توانیم برای نظام انجام بدیم، گفت: رفتار توام با ادب و احترام مهم‌ترین خواسته مردم است و باید صداقت و صراحت در لحن و گفتار داشته باشیم و از منت گذاشتن بر مراجعه‌کنندگان جدا بپرهیزیم.

وی اضافه کرد: ما دشمن مردم نیستیم و نباید با مردم حب و بغض داشته باشیم‌ و هدف همه ما این است که به وطنانمان خدمت کنیم و آن را آباد کنیم نه اینکه به قدرت برسیم و در خدمت به مردم خداناکرده کوتاهی کنیم.

وی هدف مشترک همه مدیران را خدمت به مردم دانست و گفت: دولت و ملت یکی هستند و این سرزمین متعلق به همه است اما یک تقسیم‌بندی به نام قانون وظیفه دولت و ملت را تعیین کرده و باید به قانون احترام بگذاریم.

رضایی افزود: باید مرد عمل باشیم نه مرد حاشیه و خوشرویی احسانی است بی‌هزینه و نیروی انسانی مهم‌ترین عامل توسعه در بخش‌های مختلف کشور است و اگر نیروی انسانی خوبی نداشته باشیم هرگز موفق نخواهیم بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: مدیر وظیفه دارد خوب برنامه‌ریزی کند، خوب سازماندهی کند، خوب رهبری و هدایت کند و قدرت تاثیرگذاری داشته باشد و در نهایت خوب کنترل کند.

سرپرست اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان فارس با تاکید بر اینکه باید از تجربیات سایر استان‌ها حتی سایر کشورها استفاده کنیم، گفت: باید برای هفته منابع طبیعی برنامه‌های خیلی خوب تهیه کنیم.

وی ادامه داد: دو سئوال باید مدام از خود پرسید که آیا وظیفه‌ای که به ما محول شده قادر به انجام آن خواهیم بود و برای انجام آن به چه ابزاری نیاز داریم و دو اینکه عاقبت کارمان چه خواهد شد؟

وی با تاکید بر اینکه از اداره‌کل تا ادارات شهرستان در فارس باید صمیمیت و همدلی ایجاد کنیم زیرا در این موقع با کمترین امکانات هم می‌توانیم کار کنیم، گفت: شورای پیشگیری ظرفیت بسیار خوب است جدی بگیریم و از آن استفاده کنیم چراکه برای اشاعه فرهنگ منابع‌طبیعی باید برنامه‌ریزی کنیم تا برنامه مدون خوبی برای اجرا داشته باشیم؛ به نظر من مدیر و کارشناسان مثل نخ تسبیح هستند و باید مهره‌ها را کنار هم نگه داریم.

منصور رضایی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: ما باید با رسانه‌ها ارتباط خوب و نزدیک داشته باشیم و از آن‌ها در جهت فرهنگ‌سازی و ارتقاء فرهنگ عمومی نسبت به منابع طبیعی استفاده بکنیم.

/پایان متن/