پنجمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی با هدف بکارگیری ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تولید محصولات با فناوری پیشرفته به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد.

سخنران و عضو برپایی پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی از میزبانی شیراز شهر گلهای زیبا و دیار سروهای سر به فلک کشیده از اجرای یک رویداد مهم و بین المللی  خبرداده و در گفتگو با خبرنگار عصر کار گفت: پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی از۲۲تا۲۴ شهریورماه۱۴۰۱در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز برگزار خواهد شد.

همایون فرهمند، دانشیار بخش علوم باغبانی دانشگاه شیراز و سخنران کلیدی پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی در توضیحات بیشتر خود در این رابطه اظهار داشت:پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی (Fifth National and International Congress on Flower and Ornamental Plants) از ۲۲ تا ۲۴ شهریورماه ۱۴۰۱ در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز با حضور استادان بنام ایرانی و دانشمندان برجسته در حوزه علوم و تحقیقات گل و گیاهان دنیا در حالی برگزار خواهد شد که آغاز به کار سامانه ثبت نام و دریافت مقاله ها و چکیده ها در این کنگره روز جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ بود و ثبت نام ۱۰ مقاله نخست دریافتی به صورت رایگان انجام و ارسال مقالات تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ تمدید شده بود.

وی اظهار داشت: محورهای پنجمبن کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی عبارتند از: بهنژادی ،گیاه افزایی، ریز افزایی و زیست ­فناوری،تغذیه و آبکشتی،فیزیولوژی و فیزیولوژی پس برداشت،مدل سازی در گیاهان زینتی، منظر شهری و باغبانی زینتی، گیاهان کم نهاده زینتی، گوناگونی زیستی و نگهداری منابع ژنتیکی، سازه هاو خود کار سازی گلخانه ها،تجاری سازی و فناوری های نوین،راهکارهای گسترش صادرات، اقتصاد و بازار، توانمندی ها و چالش های صنعت گلکاری،فرهنگ و الگوی مصرف،مدیریت منظر شهری با تاکید بر مصرف بهینه آب ،سلامت و محیط زیست،تنشهای زیوا (زیستی) و نازیوا(غیر ­زیستی)،آفات و بیماریهای گیاهان زینتی، راهکارهای گسترش گردشگری بر مبنای گیاهان زینتی و منظر و…..

فرهمند افزود: نماد این کنگره باغ های ایرانی است.بنا براعلام دبیرخانه کنگره، برگزاری کنگره حضوری خواهد بود.علاقمندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ارسال دیدگاهها و یا مقالات میتوانند به وبگاه کنگره به نشانی http://isopcongress.ir مراجعه نمایند.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر حوزه گل و گیاهان زینتی خاطر نشان کرد:مصرف جهانی گل و گیاهان زینتی (حتی بدون در نظر گرفتن بوته های خشبی و نیمه خشبی برای باغ و فضای سبز) بالغ بر صدهامیلیارد یورو در سال برآورد می شود، اهمیت تجاری گیاهان زینتی در دهه های اخیر بصورت چشمگیری افزایش یافته و این امر باعث افزایش معنی دار پژوهشهای صورت گرفته بر روی گل و گیاهان زینتی در دنیا شده است.

مولف کتب متعدد با موضوع گلها و گیاهان، درختان ودرختچه‌ها، بیان داشت: با توجه به تنوع بسیار زیاد  گیاهان زینتی و پتانسیل بالای کشورمان در خصوص تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی توجه ویژه به این امر از الزامات توسعه ای در این بخش محسوب می شود. لذا برگزاری کنفرانس ها، ارایه نشریات علمی و هماهنگی بین متخصصان دانشگاهی، پژوهشی و تولیدکنندگان کشور از اولویت ها بوده و بی شک انجمن علمی گل و گیاهان زینتی می تواند در این خصوص نقش برجسته ای را ایفاء کند. همچنین با توجه به تاکیدات بجای مسئولین دلسوز عالی رتبه کشور در خصوص تشکیل واحدهای دانش‌بنیان جهت تحولی سازنده در راستای تولید محصولات با فناوری پیشرفته نقش این انجمن علمی در راستای کمک به دولت محترم برای تحقق این اهداف بسیار چشمگیر میباشد.

فرهمند تصریح کرد: با توجه به اهمیت رشته گل و گیاهان زینتی در حال حاضر در بیش از ده دانشگاه کشور این رشته تدریس میشود که با شتاب فراوانی تعداد دانشگاه ها در خواست دهنده این رشته در حال گسترش بوده و دانشجویانی در مقاطع دکتری،کارشناسی ارشد و کارشناسی مشغول به تحصیل می باشند. لذا تشکیل انجمن علمی گل و گیاهان زینتی برای گسترش فعالیت ها و  حمایت از تولید، آموزش و تحقیق به عنوان بازوی مشورتی و اجرایی دولت لازم می نمود.بر این اساس هیات موسس این انجمن متشکل ۱۵ نفر از اساتید،پژوهشگران و فعالان صنعت گل و گیاهان زینتی در اواسط سال۱۳۹۰ تشکیل گردیده است.

وی در پایان با اشاره به پیام دعوت دکتر پژمان آزادی رئیس  پنجمین کنگره ملی و بین المللی گل و گیاهان زینتی که از  تاریخ ۲۲ تا ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ در دانشگاه شیراز برگزار میشود متن بخشهایی از پیام وی به شرح ذیل را در اختیار خبرنگار عصر کار قرار داد:

اینجانب بسیار خرسندم که بار دیگر شما را به این گردهمایی علمی دعوت نمایم. از اینکه در شرایط سخت دو سال گذشته نیز از دریچه فضای مجازی کنگره به تلاش برای یادگیری و پیشرفت کشور همت نمودید، بسیار سپاسگزارم. خوشبختانه با وجود همه مسایل و رخدادهای ناراحت کننده در دوران کرونا، یاد گرفتیم که چگونه از فضای مجازی برای برگزاری وبینارها و تداوم همبستگی و انجام فعالیت های علمی -پژوهشی استفاده کنیم. فضای مجازی، فرصت جدیدی برای کسب دانش و تجربیات افراد بیشتری از فراسوی مرزها را نیز فراهم آورد. امسال نیز از این ظرفیت گسترده استفاده نموده و پنجمین کنگره گل و گیاهان زینتی را بصورت حضوری در دانشگاه شیراز، با مشارکت انجمن گل و گیاهان زینتی و پژوهشکده گل و گیاهان زینتی و با همراهی ارزشمند شما عزیزان برگزار مینماییم. همکارانی که از داخل و خارج  کشور بصورت حضوری در کنگره شرکت می کنند، فرصت ارزشمند در کنار هم بودن را برای انتقال دانش و تجربیات یکدیگر فراهم می آورند و پنجره فضای مجازی نیز به روی دوستان دیگر بازخواهد بود تا ما را با نظرات و یافته های ارزشمند خود همراهی نمایند. هدف اصلی این کنگره به اشتراک گذاری و انتقال آخرین تجربیات و دستاوردها و ایجاد شبکه های همکاری بین گروه های مختلف پژوهشی و تولیدی دانش بنیان میباشد و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای ارایه سخنرانی و پوسترهای علمی، ارایه کارگاههای آموزشی و بازدیدهای علمی و همچنین بازدید از مکان های منحصر بفرد تاریخی فراهم شده است.از همه شمااساتید،پژوهشگران، تولیدکنندگان و دانشجویان گرامی دعوت میکنم تا با حضور موثر خود ما را در اجرای اهداف این همایش یاری نمایید.به امید دیدار شما در شهر زیبای شعر و گل و فرهنگ، شیراز.

/پایان متن/