محمد حسن اسدی، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری و عضو شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در رابطه اهمیت حمایت مردم نسبت به اجرای درست فرآیند حذف ارز ترجیجی در راستای جراحی اقتصادی و همچنین در نظر گرفتن تدابیر لازم در زمینه ارائه خدمات گردشگری به میهمانان ورودی به شیراز به ویژه در ایام نوروز تاکید کرد.

متن کامل این نظق به شرح زیر است:

۱)اقتصاد ایران یک اقتصاد ناسالم و بیمار است و نیاز مبرم و اساسی به اصلاحات اساسی و ریشه‌ای و به قول معروف نیاز به جراحی دارد.

یکی از مصادیق اقتصاد بیمارگونه ایران یارانه های مختلفی که وجود دارد و نحوه بهره مندی و برخورداری مردم از آن نیز عادلانه نیست این اقتصاد ناسالم باعث تبعات بسیار زیاد منفی از جمله قاچاق کالا و رانت و بی عدالتی در سطح جامعه شده است.

از جمله سیاست های غلط و اشتباهی که در ۵ سال گذشته حال این اقتصاد مریض را بدتر کرد ایجاد ارز۴۲۰۰تومانی بود.

اصلاح و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از ضروریات است و در شرایط کنونی دنیا و تحولات جهانی و منطقه‌ای ضرورت اصلاح ارز۴۲۰۰تومانی از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود.

الان که شاهد جنگ روسیه و اوکراین می باشیم تاثیر آن بر اقتصاد کل دنیا و از جمله ایران غیر قابل انکار است چرا که این دو کشور ۴۰ درصد غلات و نزدیک نصف روغن خوراکی جهان را تولید می کردند با از سر گرفتن جنگ عرضه غلات و روغن از سوی روسیه و اوکراین کاهش قابل محسوس یافته است.

در پنج سال اخیر شاهد آن هستیم همین کیسه آرد یارانه ای که دولت به نانوایی ها به قیمت ۴۰ هزار تومان میدهد تفاوت آن با آرد قاچاق لب مرز که بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان به فروش می رسد تفاوت چشمگیری دارد یا روغن یارانه ایران در کشورهای مانند ترکیه و افغانستان به فروش میرسد.

این تفاوت قیمت و میزان سود به شدت جذاب است و سود اصلی به جیب قاچاقچیان سرازیر می شود.

از سوی دیگر ماکارونی هم که با آرد یارانه ای تولید می شود به طور وسیعی صادرات می شود و در عمل شاهد حراج منابع ارزی ایران به جیب کشورهای وارد کننده ماکارونی و مشتقات گندم هستیم.

در ۱۰ روز گذشته که دولت سیزدهم دست به چنین کار بزرگی زده است و به اصطلاح دست به اصلاحات و جراحی اقتصادی زده است مسئولین مربوطه و کارشناسان ذیربط توسط رسانه ها توانستند تا حدودی ضرورت این امر را بازگو کنند.

دست به کار شدن دولت برای اصلاحات اقتصادی پسندیده و ستودنی است. این کار دولت حمایت از خانوارها و اعطای درآمد حاصل از آن بر مردم است.

دولت ریسک بزرگی کرد و هزینه زیادی برای خودش ایجاد نمود بنابراین برای تحقق این کار بزرگ همه مردم بایستی همراهی کنند تا شاهد اجرای درست و کامل آن باشید که این ۱۰ روز به نظر می رسد مردم شریف ایران همراهی بسیار خوبی داشتند که در ادامه انتظار و تقاضا از دولت این است که از اقشار کم درآمد و متوسط حمایت کند و البته برابر الزامات قانون بودجه ۱۴۰۱ کسری بودجه را نیز جبران نماید.

اینجانب به سهم خویش ضمن قدردانی از دولت مردمی جناب آقای رئیسی که در سال اول خدمت دست به این اقدام ارزنده زد.

از مردم ایران و به خصوص همشهریان عزیز شیرازی درخواست همراهی همانند همیشه برای اجرایی شدن این سیاست شایسته را دارم.

ذکر این نکته نیز ضروری است که امیدوارم تصمیم دولت در اجرای سیاست های بلند مدت اقتصادی باشد و این قدم یکی از قدم های اساسی برای تحقق اصلاحات بزرگ و جراحی اقتصادی باشد.

۲) در ایام تعطیلات عید فطر شیراز یکی از مکان هایی در سطح کشور بود که شاهد مسافران و میهمانان زیاد و قابل توجه بود به طوری که ازدحام و شلوغی در سطح شهر و به خصوص اماکن زیارتی و سیاحتی مشهود بود. در این خصوص و به منظور جذب بیشتر گردشگر برای سایر ایام سال و ایجاد خاطره خوب در اذهان مسافران نکات زیر ضروری است که بایستی مد نظر مسئولین ذیربط شهر شیراز و استان فارس قرار گیرد:

الف) شهر شیراز به عنوان قطب گردشگری و توریستی نیاز به ایجاد مراکز اقامتی متعدد دارد که در رابطه با تحقق این امر نیاز به ایجاد تسهیلات توسط دولت و مدیریت شهری است.

ب)نیاز مبرم به تامین و ایجاد پارکینگ های لازم در جاهای مختلف شهر از جمله مراکز زیارتی اقامتی و سیاحتی می باشد.

ج)از آنجا که در ایام عید نوروز ۱۴۰۱ و تعطیلات عید فطر برخی از مکان های سیاحتی که نیاز به تهیه بلیط و عبور از گیت بود شاهد ازدحام بسیار زیادی بودیم به طوری که چند صد نفر در صف تهیه بلیط بودند و این موضوع باعث نارضایتی مسافرین گردیده بود لذا از مسئولین ذیربط از جمله دانشگاه شیراز برای ورودی باغ ارم و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای آرامگاه حافظ و سعدی تقاضا می شود فکری عاجل و اساسی نموده تا شاهد رفع مشکل باشیم.

پایان متن/