نماینده شیراز گفت: دانشگاه‌های ما نباید بگویند که کمبود بودجه دارند. باید فضا طوری تعریف شود که دولت و حتی بخش خصوصی نیازمند دریافت علم و تکنولوژی باشند و در این راستا، هزینه کنند. وقتی تفکر این باشد، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با فراغ بال، کارشان را دنبال خواهند کرد.

علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم گفت: اگر بخواهیم در کشور به معنای واقعی، اشتغال‌زایی کنیم، باید نگاه‌مان دانش بنیانی باشد؛ اگر غیر از این مسیر را برویم، وضع به همین منوال خواهد بود.

وی افزود: اشتغال را باید توسعه داد، آن هم همراه با خروجی. اکنون موضوعی که گریبان کشور را گرفته، اشتغال مصرف‌گراست. در این رویه، بودجه کشور صرف می‌شود و تولید خاصی هم حاصل نمی‌شود.

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به معنای افزایش تولید است

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب، به درستی به نقش شرکت‌های دانش بنیان اشاره کردند. حمایت از این شرکت‌ها، یعنی اشتغال‌زایی و افزایش تولید. یادمان باشد، افزایش تولید یعنی مقرون به صرفه‌تر بودن از وارد کردن آن جنس. این کار را اگر جدی دنبال کنیم، هم ارزبری کمتر می‌شود و هم، پروژه فشار حداکثری دشمنان ایران شکست می‌خورد.

رییس مجمع نمایندگان استان فارس اظهار داشت: ما در شرایط حساسی قرار داریم که ضرورت دارد از نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان بهتر از هر زمانی بهره ببریم. ایران، کشور با پتانسیل و ظرفیت بالایی است و هرچه شرکت‌های دانش بنیان را دیرتر دریابیم، سفره‌های مردم کوچک‌تر و فقرا بیشتر خواهند شد.

مسولان باید تفکر دانش بنیان داشته باشند

پاک فطرت با اشاره به اینکه مسئولان کشور را باید از بین نخبگان انتخاب کرد، گفت: «مسئول» فردی است که تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر باشد. پس باید کار را به متخصصان و نخبگان سپرد. متاسفانه در کشور ما، معیار انتخاب افراد بیشتر سیاسی است تا علمی. تفکر دانش بنیان، یعنی سیاست را کنار بگذار و شایسته‌سالاری را در پیش بگیر که امیدوارم بالاخره این موضوع در کشور به واقعیت تبدیل شود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر، سطح علمی کشور به نسبت خوب است و باید روی حمایت از نخبگان به جهت تولید علم به ثروت برنامه‌ریزی کرد. اگر علم به موقع به ثروت تبدیل نشود، یعنی شکست و سود آن را کشور‌هایی خواهند برد که سریع‌تر به این مهم رسیدند.

کمبود بودجه دانشگاه‌ها توجیه ندارد

نماینده شیراز افزود: دانشگاه‌های ما نباید بگویند که کمبود بودجه دارند. باید فضا طوری تعریف شود که دولت و حتی بخش خصوصی نیازمند دریافت علم و تکنولوژی باشند و در این راستا، هزینه کنند. وقتی تفکر این باشد، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با فراغ بال، کارشان را دنبال خواهند کرد.

پاک فطرت در پایان و در پاسخ به اینکه، ایران کشوری با ظرفیت بالای معدنی است و نقش شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه تاثیرگذار چیست؟ گفت: معادن، یک ثروت بزرگ و الهی برای ایران است. به اعتقاد من، هر سه بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی تشنه حضور شرکت‌های دانش بنیان در میدان عمل است. همین که شرکت‌های دانش بنیان را وارد کار معدن نکردیم باعث شده که هم محیط زیست آسیب ببیند و هم، درآمد ناچیزی داشته باشیم. خام فروشی، یعنی کاهش درآمد به یک بیستم. یعنی اگر نخبگان را وارد کار کنیم، می‌توانیم درآمد را ۲۰ برابر کنیم که این حق همه ایرانیان است.

/پایان متن/