رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت در رابطه با اهمیت برگزاری جشن نوروزگاه و آئین‌های سنتی و بومی در محوطه جهانی تخت‌جمشید را یکی از ابزارهای فرهنگی توسعه صنعت گردشگری دانست.

محمدتقی قلعه‌نوئی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت در رابطه با اجرای برنامه‌های شاد و مفرح فرهنگی از فرهنگ و اقوام با محوریت فارس در جشن نوروزگاه، مطرح کرد: این برنامه‌ شامل اجرای آئین‌ها و موسیقی سنتی در سیاه‌چادر عشایری است.

وی افزود: در واقع اجرای آئين‌های سنتی و بومی و محلی از جمله موسيقی محلی همچون ساز و نقاره به همراه بازی محلی و به اصطلاح بومی ترکه‌بازی از مهم‌ترين بخش‌های جشن نوروزگاه در منطقه فارس و به ویژه شهرستان مرودشت است.

قلعه‌نوئی در رابطه با اهميت برگزاری برنامه‌های نوروزگاه در راستای زنده نگهداشتن میراث کهن این مرز و بوم به ویژه در ایام نوروز باستانی، اظهار داشت: معرفی مفاهيم اين رسم كهن با استفاده از شيوه‌های مستندنگاری و مستندسازی عناصر و مؤلفه‌های آئين‌های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در مناطق مختلف و جامعه هدف شهرها با برگزاری برنامه‌های بومی زنده شده و دوباره يادآوری می‌شود.

وی اضافه کرد: مستندسازی آئين‌های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی خصوصا در حوزه مباحث مردم شناختی می‌تواند يكی از موارد اساسی برای حفظ مولفه‌های فرهنگی اقوام مختلف باشد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مرودشت با بیان اینکه در جشن نوروزگاه تخت‌جمشید واقع در شهرستان مرودشت، آئين‌های سنتی از جمله موسيقی محلی، ترکه‌بازی و دیگر رویدادهای بومی برگزار می‌شود، گفت: جشن نوروزگاه با الهام از عناصر و مولفه‌های فرهنگ عمومی و باورهای بومی مناطق و منطبق بر آداب و سنن چهار گوشه كشور نیز اجرا و نمايشگاهی از آثار صنايع دستی اهالی شهرها و جشنواره‌ای از غذاهای بومی منطقه برپا می‌شود.

وی ادامه داد: جشن نوروزگاه در تعطيلات نوروزی مانند سال‌های گذشته در شهرهای مختلف كشور برگزار می‌شود و هنرمندان بومی و محلی با اجرای نمايش‌های آئينی و سنتی در موزه‌ها و محوطه‌های تاريخی در اين مدت از ميهمانان نوروزی و گردشگران پذيرایی می‌كنند.

قلعه‌نوئی در پایان برگزاری جشن نوروزگاه و دیگر رویدادهای فرهنگی در روزهای مختلف سال را در راستای توسعه صنعت گردشگری دانست و در این زمینه خاطرنشان کرد: اجرای برنامه‌های ويژه فرهنگی و جشن‌های نوروزگاه موجب توسعه صنعت گردشگری و معرفی بيش از پيش ظرفيت‌های فرهنگی و تاريخی شهرها می‌شود.

/پایان متن/