هجدهمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف استان فارس با حضور رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس و جمعی دیگر از مسئولان ملی و استانی از جمله برترین بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف کشور استان فارس در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس، افتتاح شد.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس در آیین گشایش و شروع به کار رسمی این نمایشگاه ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه، گفت: فرش دستباف ایرانی به عنوان یکی از بهترین صنایع دستی ایران، به جهانیان معرفی شده است و جایگاه مهمی در صادرات و اقتصاد ایران در بازارهای بین‌المللی دارد و در این میان فرش فارس نیز با توجه به ویژگی‌های شاخص و متمایز خود در ذهن علاقمندان به این هنر نقش بسته و در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد.

علی فرهادی هدف از برگزاری این نمایشگاه را کمک به پیشرفت و معرفی هرچه بهتر این هنر‌صنعت اصیل و کهن ایرانی دانست و در این زمینه گفت: تلاش شده است با ایجاد زمینه مناسب برای تبادل تجربیات، رفع موانع و مشکلات و ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و بازار مصرف، حمایت‌های عملی از کارآفرینی، تولید و صادرات این صنعت انجام پذیرد.

مدیرعامل نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس تشریح کرد: این نمایشگاه در سالن حافظ به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع و با حضور ۵۷ شرکت کننده از سراسر نقاط کشور از جمله فارس، تهران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، یزد، قم، گلستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، کرمان و کردستان برگزار می گردد.

فرهادی گفت: در این نمایشگاه، انواع فرش دستباف، گلیم، گبه، جاجیم و تابلو فرش ارائه می‌گردد.

فرح‌ناز رافع، رئیس مرکز ملی صنعت فرش ایران با بیان اینکه تولید کنندگان و کارآفرینان سردمداران جبهه‌ اقتصادی در این شرایط تحریمی هستند، مطرح کرد: در تولید فرش دستباف موانع بیرونی و درونی متعددی به ویژه در زمینه تحریم‌های ظالمانه وجود دارد که تمامی این موارد شناسایی شده‌اند و در صدد رفع آن هستیم.

وی یکی از مشکلات جدی فعالان هنرصنعت فرش را قانون رفع تعهد ارزی عنوان کرد و در این زمینه گفت: رفع تعهد ارزی در صادرات فرش ایران تأثیر بسیار زیادی دارد که در کاهش صادرات متاثر از همین عامل است.

رئیس مرکز ملی صنعت فرش دستباف ایران با بیان اینکه باید شرایط رشد صادرات هنرصنعت فرش در شاخص ناخالص ملی ما فراهم شود، افزود: رفع تعهدات ارزی و اصلاح برخی از قوانین نیز از مهم‌ترین مشکلاتی است که حل آن باعث حمایت‌های مالی و تامین اعتبار لازم در زنجیره مدیریتی هنرصنعت فرش دستباف خواهد شد.

رافع گفت: ۱۷۰ هزار نفر هنرمند صنعت فرش در استان فارس وجود دارند که هر یک از آن‌ها می‌توانند در با هنر خود یک کارآفرین باشند و در زنجیره ارزش کار نقش‌آفرینی کنند.

حضور هنرمندان و صنعتگران تولیدکننده فرش در بازارهای مختلف داخلی و خارجی و همچنین نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله اکسپو‌ها از دیگر موارد مطرح شده در سخنرانی فرحناز رافع در این مراسم بود که به اهمیت توجه به آن تاکید شد.

عبدالعظیم خادم‌حمزه، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در رابطه با ایجاد شرایط لازم در افزایش صادرات محصولات تولیدی در صنعت فرش دستباف، بیان کرد: با افزایش میزان صادرات که البته در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه عمدتاً تا سقف ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است بایستی تدابیری اتخاذ شود تا با حفظ و توسعه سهم ایران در بازارهای جهانی به بهبود وضعیت اقتصادی محیط کسب و کار کمک کنیم.

وی با ابراز تأسف نسبت به کاهش سهم ایران در بازارهای جهانی، گفت: متاسفانه ما الان بسیاری از بازارهای را از دست داده‌ایم که عمده آن علاوه بر تحریم به سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص رفع تعهد ارزی ارتباط دارد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس قابلیت‌های استان فارس را در بخش تولید و صادرات فرش دستباف در سطح ملی و حتی جهان را زبانزد خاص و عام دانست و در این زمینه گفت: اهمیت صادرات در بخش‌های مختلف اقتصادی علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بالایی را ایجاد خواهد کرد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره ظرفیت‌های هنر صنعت فرش دستباف استان فارس، گفت: ایجاد اشتغال صنعت فرش دستباف در مقایسه با سایر بخش‌های تولیدی هزینه بسیار پایینی دارد که با توجه به تامین ۹۰ درصد مواد اولیه آن در داخل کشور علاوه بر اشتغالزایی مناسب، ارزش افزوده بالایی را به وجود می‌آورد.

وی در در رابطه با شهرت فرش ایرانی در سراسر جهان، گفت: شهرت جهانی دستبافته‌های فارس اعم از گبه و فرش در ارگانیک بودن و نقوش منحصربفرد آن می‌باشد که تنوع بی‌نظیری را در تولید محصولات جهت عرضه در بازارهای تجاری جهان ایجاد کرده است.

رئیس سازمان صمت فارس ثبت جهانی فرش و گبه فارس و برندسازی این هنرصنعت را بسیار حائز اهمیت دانست و در این زمینه خاطرنشان کرد: فرش دستباف دارای ویژگیهای منحصربه‌فردی است که اگر به تجارت آن در کنار تولید محصول با کیفیت توجه شود کمک شایانی به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

بازدیدکنندگان می‌توانند جهت بازدید از این نمایشگاه با دریافت نوبت بازدید رایگان از وب سایت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی فارس به آدرس www.farsfair.ir تا روز جمعه مورخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس مراجعه نمایند.

/پایان متن/