نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با تصویب حذف ارز ترجیحی در عرض دو دقیقه در شرایط خستگی مجلس در فرآیند بررسی لایحه بودجه با بیان اینکه دولت به تعهدات خود عمل نخواهد کرد، واکنش نشان داد.

علیرضا پاکفطرت، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در فرآیند بررسی جزییات بودجه در بخش هزینه‌ای در یک تذکر ضمن انتقاد از نحوه بررسی بودجه در مجلس، بیان کرد: مجلس ۱۷ آذر بودجه را تحویل گرفت و بعد جزییات بودجه با زحمات زیاد کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفت. از اول اسفند هم جلسات علنی برای بررسی بودجه تشکیل شده است اما آیا با این همه تغییرات در تبصره‌ها، وضع بودجه بهتر شده است؟

وی با اشاره به اینکه دولت به تعهدات خود در زمینه حذف ارز ترجیحی عمل نخواهد کرد، گفت: مجلس در ۱۵ روز بررسی بودجه خسته شد و در بین این خستگی، ارز ترجیحی را در عرض دو دقیقه تصویب کردید که نتیجه آن را در سفره مردم خواهید دید و دولت هم به تعهدات خود عمل نخواهد کرد.

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در واکنش به این اظهارات گفت: کسی دو دقیقه‌ای رای نداده بلکه موضوع بررسی شده و سه ماه است که این موضوع را بررسی می‌کنیم و جلسات علنی و غیرعلنی تشکیل دادیم.

بر اساس این قانون که مجلس تصویب کرده است مقرر می‌شود که « به دولت اجازه داده می شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف ۱۸ جدول مصارف تبصره ۱۴ این قانون را از طریق تأمین منابع مابه‌التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی، چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و یا طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالا و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.»

خاطرنشان می‌گردد این اقدام در شرایطی به تصویب می‌رسد که عمده دلیل آن به عقیده کارشناسان فساد در نظام ارزی است که لازم است دولتمردان به عنوان مجری قانون و مجلسیان به عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون نیز با یک برنامه تعریف شده در جهت اصلاح امور حرکت کنند.

/پایان متن/