مدیرعامل ایران‌خودرو فارس در سکوت خبری پس از اقدام قاطع دادستان شیراز مبنی بر تشکیل پرونده قضایی جهت بررسی مشکلات این کارخانه در زمینه تولید و دپو کردن محصولات، تغییر کرد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، پس از ماه‌ها مطالبه‌گری این رسانه از مجموعه ایران‌خودرو فارس و همچنین دستگاه قضایی مبنی بر بررسی عملکرد کارخانه ایران‌خودرو فارس در زمینه تولید که همراستا با سایر گزارشات منفی از نحوه مدیریت در این واحد صنعتی شده بود؛ طی یک بررسی به عمل آمده در یک فرآیند چندماهه از ارزیابی عملکرد مدیریتی این کارخانه با اقدام جدی دادستانی شیراز مواجه شد و با تشکیل پرونده قضایی برای کارخانه مذکور نیز روند در دست بررسی‌های دقیق‌تر و صدور حکم قضایی در راستای ایجاد عدالت و دفاع از حقوق عامه مردم قرار گرفت.

در همین راستا با توجه به رسانه‌ای شدن این مسئله و شفاف شدن ابعاد مختلف آن در بین آحاد جامعه که واکنش‌های متعددی هم در بر داشت، جعفر قادری به عنوان نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه اعلام موضع نسبت به فرآیند تولید و سرمایه‌گذاری کرد که به عقیده نگارنده بخش زیادی از نظرات و دغدغه‌ای که این نماینده در خانه ملت دارند مورد پذیرش واقع می‌شود که البته در جای خود قابل بررسی و اعمال نظر کارشناسی و تحصصی است.

با توجه به حساسیت عمومی نسبت به مسئله تولید به ویژه صنعت خودروسازی ایران که حتی امروز نیز رئیس‌جمهور و وزیر صمت دولت سیزدهم نیز در یک بازدید ویژه از کارخانه ایران‌خودرو داشتند، دستورالعمل ۸ ماده‌ای صادر شده معاون اول رییس جمهور، مسئول نظارت و پیگیری حسن اجرای این ابلاغیه خواهند بود.

در بخشی از این دستورالعمل آیت‌الله رئیسی نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکت‌های خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر ۲ ماه زمان دادن شده است تا اقدامات لازم انجام شود. همچنین مقرر گردیده است در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

با توجه به این موضوع که با حساسیت خاصی مواجه شده است، انتظار می‌رود در زمینه تحقیق و پیگیری پرونده قضایی کارخانه ایران‌خودرو فارس ضمن بررسی دقیق علل اصلی دپو کردن خودروهای تولیدی به مسائل دیگر این کارخانه نظیر موارد مالی و اقتصادی در زمینه سود واحد تولیدی، طرح‌های تولیدی، اخراج و یا تعدیل نیروی برخی از پرسنل متخصص و مجرب، مشکلات صنفی کارکنان، تعلل در رفع مشکلات شهرسازی کارخانه، برنامه‌های اجرایی افزایش تولید، مشخص شدن سهامداران واقعی و همچنین نحوه جذب سرمایه‌گذاری جهت پیشبرد اهداف و اجرایی کردن طرح‌های توسعهای و سایر سئوالات و ابهامات دیگر هم به صورت شفاف به مردم و اذهان عمومی توضیح داده شود.

خاطرنشان می‌شود که در روزهای اخیر در سکوت خبری و بدون اطلاع و دعوت رسمی از متولیان صنعت و حتی مقامات ارشد و عالی دولت سیزدهم در استان فارس نیز با برگزاری مراسم تودیع و معارفه، مدیرعامل این کارخانه تغییر کرد.

در مطالب بعدی و پیگیری‌های جدید قطعا ابعاد مختلف این موضوع که روند سرمایه‌گذاری در این کارخانه به چه صورت بوده است و تاکنون چه اقدامی در راستای سرمایه‌گذاری به منظور افزایش ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال و همچنین ارائه محصولات و خدمات مناسب به متقاضیان صورت گرفته است به اطلاع عموم خواهد رسید. به راستی سرمایه‌گذار واقعی کیست؟!

تهیه و تنظیم: سعید زحمت‌کشان، مسئول پایگاه خبری تحلیلی عصر کار در استان فارس

/پایان متن/