استاندار فارس با تاکید بر لزوم ایجاد اشتغال، توسعه ۸ درصدی را در کنار اشتغال بالا موثر خواند و گفت: اصل توسعه استان باید متناسب با اشتغال باشد؛ زیرا توسعه به شرطی کارآمد است که منجر به ایجاد اشتغال شود و از طرفی اشتغال در شرایط توسعه رخ می‌دهد؛ لذا این دو مکمل یکدیگرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از اداره اطلاع‌رسانی استانداری فارس، محمدهادی ایمانیه در جلسه تدوین سند چهار ساله توسعه استان، آخرین زمان تدوین این سند را پایان اسفندماه اعلام کرد و از همه دستگاه‌های مرتبط خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه برنامه‌های خود اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه این سند باید بلندپروازانه و قابل اجرا باشد، گفت: اگر دستگاهی برنامه خود را متناسب با رشد ۸ درصدی اعلام نکند ما خود این برنامه را جهش خواهیم داد.
نماینده عالی دولت در فارس، محورهایی چون محیط زیست، گردشگری، صنعت و سلامت را در تنطیم این سند مهم دانست و اظهار داشت: محیط زیست باید به مسائلی چون آبخوان‌ها، تالاب‌ها، جنگل‌ها و … بپردازد و برنامه خود را بر این مبنا ارائه کند.
وی افزود: بحث صنعت نیز باید بر مبنای میزان مصرف آب، آلوده نکردن هوا، ایجاد اشتغال پایدار و توجه به صنایع پایین‌دستی مورد توجه قرار گیرد؛ حتی اگر نیاز به تغییر تکنولوژی باشد.
ایمانیه، ادامه داد: شاید صنعت‌محور بودن جمله کاملی نباشد؛ چراکه توسعه متوازن مدنظر است و هیچ ظرفیتی نباید در سند چهار ساله نادیده گرفته شود.
وی توجه به صنایع تبدیلی کشاورزی و باغداری در کنار معدن، توجه همه‌جانبه به بحث گردشگری با چهار محور طبیعی، تاریخی، زیارت و سلامت، ارتقای کارگاه‌های بهره‌وری با در نظر گرفتن اشتغال بالا را نیز در سند توسعه ۴ ساله استان فارس مهم دانست.
استاندار فارس در ادامه با اشاره به اینکه موضوع انتقال آب خلیج فارس با بحث سدها متفاوت است، گفت: بحث تامین آب سدها به عهده دولت است و بر اساس جلسه‌ای که با فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا داشتیم شبکه‌های پایین‌دست سد نرگسی، سد کوار، سد هایقر و سد پارسیان مورد توجه قرار گرفت؛ اما در زمینه انتقال آب عمده این پروژه ها بر عهده بخش خصوصی خواهد بود.
او توجه به مناطق ویژه را نیز مهم خواند و بر بحث راه و راه‌آهن تاکید کرد و خواستار ارائه برنامه چهارساله از سوی سازمان راه و شهرسازی جهت توسعه راه‌های استان شد.
ایمانیه ایجاد شهرک سینمایی، شهرک سلامت، تعیین تکلیف بیمارستان‌ها و ایجاد گذرگاه سعدی و حافظ را نیز در سند توسعه ۴ ساله استان فارس قابل توجه عنوان کرد و خواستار ارائه پیشنهاد اصلاح مقررات در آخر برنامه هر سازمان شد تا زمان تدوین برنامه هفتم توسعه، استان آمادگی لازم را داشته باشد و جای گلایه باقی نماند.
سامان‌دهی اطراف حرم شاهچراغ(ع) نیز از دیگر موارد مطرح شده توسط استاندار فارس بود.
وی در نظر گرفتن شرکت‌های دانش‌بنیان، توجه به انرژی پاک، فعال کردن شهرک‌های صنعتی، اصلاح الگوی کشت را نیز مهم دانست و گفت: اشتغال بالا، دانش‌بنیان بودن، آمایش‌محور بودن، کم مصرف کردن آب و مصرف بهینه انرژی نیز باید در تنظیم سند توسعه چهار ساله استان مورد توجه قرار گیرد تا این اتفاق مبارک با تلاش ما به درستی اجرا شود و توسعه هرچه بیشتر استان را رقم بزند.
استاندار فارس تاکید کرد: این سند باید بلندپروازانه اما واقعی و قابل اجرا باشد تا با تلاش سازمان‌ها ما را در راستای توسعه استان رو به جلو حرکت دهد.

/پایان متن/