چهارمین جلسه شورای معادن استان فارس به ریاست استاندار فارس و با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، رئیس سازمان محیط زیست فارس، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی در راستای اجرای برنامه‌های کلان مربوط به توسعه اقتصادی و تعیین تکلیف معادن در سطح استان فارس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از روابط عمومی سازمان صمت، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با بیان اینکه اقدامات و عملیات اجرایی انجام شده در معادن باید میزان پیشرفت خوبی را داشته باشد، بیان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده کارشناسان و مسئولان حوزه معدن استان، پروانه بهره‌برداری بیش از ۲۰ مورد معادن تعطیل و نیمه‌تعطیل که کمتر از ۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند یا اینکه به تعهدات قانونی خود عمل نکرده‌اند، باطل خواهد شد و طی یک فرآیند قانونی به بهره‌بردار جدید واگذار خواهد شد.

ایمانیه گفت: ما موظف نیستیم که صرفا از ۲۰ معدن که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند، دفاع کنیم بلکه باید از مردم و افرادی که توانمندی و صلاحیت لازم را در ایجاد اشتغال و بهره‌برداری مناسب از معادن را دارند، حمایت کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات مربوط به سلب صلاحیت تعدادی از معادن در صورت انجام تعهدات خود نیز رفع خواهد شد، افزود: برخی از معادن طبق یک مهلت دو ماهه فرصت دارند تا مطابق یک برنامه زمان‌بندی نسبت به پیشرفت مراحل اجرایی مجموعه خود اقدام کنند، در غیر این‌صورت پروانه بهره‌برداری آن‌ها هم لغو خواهد شد.

استاندار فارس اجرایی شدن طرح جامع معادن در استان فارس را یک عامل اساسی برای ایجاد شرایط مناسب در زمینه اقتصادی دانست و در این باره گفت: اجرایی شدن طرح جامع معدن در سال ۱۴۰۱ با همکاری دستگاه‌های متولی و مرتبط نیازمند تهیه و تدوین یک برنامه‌های عملیاتی در سطح استان است تا بتواند میزان بهره‌برداری ما را از این معادن، بهینه و اقتصادی کند.

ایمانیه در رابطه محورهای اساسی برنامه‌ریزی در زمینه معادن فارس، اظهار داشت: کشف معادن، واگذاری معدن، توسعه معادن، صنایع وابسته در کنار معادن، حقوق دولتی و ساماندهی و تعیین‌تکلیف معادن تعطیل و نیمه تعطیل از جمله مواردی است که مدیران و کارشناسان استان بایستی برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

استاندار فارس در رابطه با ذخایر معدنی ارزشمندی که در استان فارس وجود دارد، بیان داشت: مواد معدنی مختلفی نظیر خاک نسوز، سنگ آهن، مس، سرب و روی، شن و ماسه دولومیت و … از جمله ذخایر ارزشمندی هستند که باید در برنامه چهار ساله و یک ساله‌ای که تنظیم می‌شود در شورای عالی معدن به عنوان ناظر عالی این موضوع نیز بررسی و مطابق برنامه آمایش استان باشد تا بتوان برنامه مطلوبی را در زمینه بهره‌برداری از معادن استان پیاده‌سازی کنیم.

 

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در ادامه با بیان اینکه ۴ دستورکار در شورای معادن استان مورد بررسی و تصمیم‌گیری اعضای این جلسه قرار گرفت، بیان داشت: بررسی درخواست ابطال پروانه بهره برداری و انتزاع معادن از ید بهره‌بردار، بررسی درخواست رفع سلب صلاحیت بهره‌بردار معدن، بررسی درخواست تعطیلی موقت معادن و همچنین ارائه گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های برخی از معادن و پروژه اکتشافی مشترک با سازمان ایمیدرو از جمله موارد مهم بررسی شده این جلسه بود.

وی در ادامه گفت: پروانه بهره‌برداری ۲۰ معدن ابطال به دلیل عدم انجام تعهدات و غیره فعال بودن معدن لغو شد و سلب صلاحیت ۳ معدن دیگر هم در یک فرصت دو ماهه به صورت موقت، رفع و به تعویق افتاد. همچنین ۱۱ معدن هم به صورت موقت تعطیل شدند تا بتوانند از این فرصت قانونی در راستای انجام تعهدات و اقتصادی کردن طرح بهره‌برداری خود اقدامات لازم را انجام دهند.

ایزدی گفت: طبق قانون اگر معادن نیز تعطیل هم باشند بایستی مطابق با میزان برداشتی که در مجوزات قانونی و پروانه بهره‌برداری آن‌ها است حقوق دولتی خود را پرداخت کنند که این مهم بخشی از تعهدات بهره‌برداران محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صمت فارس در رابطه با توسعه فعالیت‌های اکتشافی معادن و حل مشکلات آن‌ها، اظهار داشت: پیگیری فعالیت‌های اکتشافی و ارائه طرح توجیهی اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن با در نظرگرفتن ملاحظات قانونی در منابع طبیعی محیط زیست در کارگروه تعامل در سطح ملی و همچنین کارگروه‌های استانی در دست انجام است.

ایزدی در رابطه با جایگاه معادن در اقتصاد استان فارس، خاطرنشان کرد: روند رو به رشدی در صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری در معادن این استان به وجود آمده است که انتظار است با توجه به افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید بتوانیم با ایجاد صنایع وابسته و فرآوری از خام‌فروشی جلوگیری کنیم و ارزش افزوده مواد معدنی را در راستای اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی نیز افزایش دهیم.

/پایان متن/