باز چرخانی و بازیابی آب در صنعت در ۴ سال آینده از مهم‌ترین راهکارهای شورای راهبردی آب استان فارس برای حل مشکلات این حوزه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از تسنیم از شیراز، یکی از پر چالش‌ترین مشکلات استان فارس آب و مباحث مربوط به آن است از مشکل در تامین آب شرب روستاها و شهرستان‌ها تا مشکل تامین آب برای صنایع و بخش کشاورزی؛ همه این مسائل در کنار کاهش شدید بارندگی‌ها سبب شده آب در صدر مشکلات فارس قرار بگیرد.

همین مسئله و اهمیت آن سبب شد که ابتدای دی ماه امسال محمدهادی ایمانیه استاندار فارس از لزوم تشکیل قرارگاه آب سخن بگوید و دستگاه‌های مرتبط را ملزم به تشکیل و حضور در این قرارگاه کند. به گفته استاندار فارس این قرارگاه باید به همه مباحث مربوط به آب و تالاب‌ها بپردازد و دستگاه‌های مرتبط عضو آن باشند تا با کار روزانه مشکلات این حوزه حل شود.

استاندار فارس همچنین تاکید کرد که فرمانداران شهرستان‌هایی که ربط دارند نیز در قرارگاه حضور داشته باشند. حال این قرارگاه تشکیل شده و با عنوان شورای راهبردی آب استان فارس فعالیت می‌کند و یکی از مباحثی که در آخرین جلسه این قرارگاه مطرح شده بازچرخانی و بازیابی آب در صنعت است.

ایمانیه در این باره گفته است؛ «در چهار سال آینده آب مصرفی صنایع باید صرفاً از بازچرخانی پساب‌های شهری و صنعتی تامین شود» اما اینکه این موضوع چقدر قابلیت تحقق دارد؟ سوالی است که علاقه‌مندان به مسائل آب و محیط زیست پاسخ آن را دنبال می‌کنند.

در همین راستا محمود رضایی، معاون عمرانی استاندار فارس، لزوم تحقق این موضوع را اجرای طرح‌های شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه در شهرهایی دانست که صنایع در آنها مستقر شده است. به گفته وی در حال حاضر ۶ شهرستان استان دارای شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه هستند و ۲ تصفیه‌خانه نیز در شیراز قرار دارد که در این نقاط امکان بازچرخانی آب برای صنایع وجود دارد.

معاون عمرانی استاندار فارس در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در ۴ سال آینده محقق می‌شود، گفت: ۴ سال فرصت خوبی برای صنایعی است که در شهرهای دارای شبکه فاضلاب مستقر شدند و می‌توانند زیرساخت‌های استفاده از پساب را فراهم کنند.

به گفته رضایی بخشی از صنایعی که در نزدیکی شهرهای دارای شبکه فاضلاب هم می‌توانند بازچرخانی آب را داشته باشند و برای مابقی صنایع هم به تدریج این امر باید رخ دهد. وی معتقد است که برای ۴ پتروشیمی استان فارس نیز باید از پساب استفاده شود.

معاون عمرانی استاندار فارس در پاسخ به این سوال که تکلیف ۴ پتروشیمی استان که هنوز مشخص نیست گفت: برای پتروشیمی‌ها برنامه داریم و امید می‌رود که به زودی تعیین تکلیف شوند.

حمید ظهرابی، مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز در درباره بازچرخانی آب در صنایع و تاثیرش بر محیط زیست گفت: صنایع سهم قابل توجهی از آب را به خود اختصاص ندادند اما اگر بخش صنعت و صنایعی که این امکان را دارند برای تامین منابع آب از پساب استفاده کنند در ایجاد آب سالم و اختصاص آن به اکوسیستم بسیار کمک‌کننده است.

به اعتقاد وی بازچرخانی آب و استفاده از پساب چه در بخش صنعت و چه خانگی زمانی موثر است که حجم آبی که به دست می‌آید و ذخیره می‌شود به بدهکاری محیط زیست اختصاص پیدا کند.

ظهرابی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: به عبارتی آبی که به دلیل استفاده صنایع از پساب ذخیره می‌شود باید به اکوسیستم و محیط زیست اختصاص پیدا کند چراکه در حال حاضر ۱٫۵ میلیارد مترمکعب بدهی حقابه‌ای به رودخانه‌ها و تالاب‌های استان وجود دارد باید این حجم را جبران کرد.

شورای راهبردی آب در استان فارس به مدیریت جامع آب می‌پردازد و کارشناسان بر این باور هستند که اگر این مدیریت محقق شود تحولات خوبی در حوزه محیط زیست، احیای تالاب‌ها و رفع مشکلات مربوط به تامین آب در استان دارد.

/پایان متن/